پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

کمبود آب و قطعی برق صدای مجلس را هم درآورد

وب‌گاه تابناک مشاهده در مرجع

جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی تحت تاثیر دو موضوع مهم قرار داشت؛ قطعی برق و کمبود آب. نمایندگان از خاموشی های اخیر و قطعی چند ساعته آب گلایه کردند و حتی مسوول مستقیم این وضعیت را رییس دولت خواندند.

جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی تحت تاثیر دو موضوع مهم قرار داشت؛ قطعی برق و کمبود آب. نمایندگان از خاموشی های اخیر و قطعی چند ساعته آب گلایه کردند و حتی مسوول مستقیم این وضعیت را رییس دولت خواندند.

به گزارش تابناک، نشست علنی امروز مجلس بعد از دو هفته تعطیلی تابستانی پارلمان تشکیل شد، جلسه ای پر از گلایه از وضعیت قطعی آب و برق و حتی انتقاداتی به پارلمان مبنی بر اینکه چرا در این وضعیت، جلسه فوق العاده ای در صحن علنی تشکیل نشد.

محمدباقر قالیباف رییس مجلس در نطق آغازین خود نیم نگاهی به اقدامات مجلس در ایام تعطیلی داشت و توضیح داد که «در این ایام کمیسیون انرژی موضوع خاموشی ها را پیگیری کرده که به واسطه آن و اهتمام مسوولان اجرایی، خاموشی ها در کوتاه مدت کم شده است.» او این را هم گفت که «قطعی‌های مکرر و بدون برنامه برق در هفته های گذشته جریان زندگی مردم را دچار اختلال جدی کرده و باعث ضرر و زیان های هنگفتی به بسیاری از کسب و کارها شده است.»

رییس قوه مقننه اشاره ای به ورود به پیک پنجم کرونا کرد و افزود:«اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اقدامات مهمی برای ایفای وظیفه نظارتی مجلس در مدیریت موج جدید شیوع کرونا و همچنین پیگیری روند تولید، توزیع و تزریق واکسن‌های داخلی داشته که خوشبختانه در روزهای اخیر شاهد بهبود وضعیت واکسیناسیون به خصوص افزایش نظم مراکز تزریق واکسن بوده‌ایم البته لازم است مسئولان اجرایی آمار و اطلاعات دقیقی درباره روند واردات، تولید و تزریق واکسن به مردم ارائه کرده و از بیان هر گونه اخبار و آمار غیر قطعی و یا اطلاعاتی بر آمده از حدس‌های غیر دقیق بپرهیزند.»

مشکل آب خوزستان، موضوع دیگر مورد اشاره قالیباف بود؛ او گلایه ها و شکایت مردم خوزستان از بحران کمبود آب را به حق خواند و توضیح داد:«با همت نمایندگان استان خوزستان و اعضای کمیسیون انرژی، موضوعاتی مثل افزایش ظرفیت خروجی سد کرخه و دز، تامین آب پایین دست در دشت آزادگان، مشکلات دامداران و کشاورزان، تامین مالی فوری فعالیت‌های مرتبط با تامین آب شرب و آب مورد نیاز برای دام و همچنین پرداخت خسارت‌های کشاورزان به عنوان مهم‌ترین اقدامات نظارتی مجلس مورد بررسی و پیگیری قرار گرفته که با همراهی و جدیت مدیران اجرایی کشور و استان منجر به نتایج موثری در کمتر شدن مشکلات مردم شده البته امیدواریم با ادامه اقدامات، مشکل مردم به طور کامل رفع شود.»

البته این بخش از صحبت های رییس پارلمان، با اعتراض نمایندگان استان خوزستان مواجه شد. آن ها که در زمان نطق رییس مجلس در جایگاه هیات رییسه قرار داشتند، درخواست تغییر دستور صحن علنی به بررسی وضعیت خوزستان را مطرح کردند که این اتفاق رخ نداد و همین موضوع گلایه های آن ها را به دنبال داشت.

گلایه ها بعد از قرائت گزارش کمیسیون انرژی درباره خاموشی های اخیر شدت گرفت؛ در این گزارش ضمن برشمردن دلایل قطعی برق، ذکر شد که عدم مدیریت صحیح تولید، توزیع و مصرف برق موجب بروز چالش های شدید امنیتی در ابعاد داخلی و بین المللی و تبدیل این فرصت گرانبهای تحریم ناپذیری به تهدید خواهد شد لذا ضروری است تا تمهیدات لازم و راهکارهای سیاستی و عملیاتی متناسب منظور شود چون در صورت عدم توجه و تداوم وضع موجود در زمینه تولید و مصرف برق، قطعی برق به صورت مکرر و با زمان طولانی تر حتی در فصل زمستان ادامه خواهد داشت. گزارشی که به نظر تعدادی از نمایندگان عمدتا از استان خوزستان قابل قبول نبود؛ در این باره محمد مولوی نماینده آبادان گفت: در این گزارش تقصیر به گردن طبیعت، بارش کم و گرمای زیاد انداخته شد و حرفی از بی‌مدیریتی و بی‌توجهی نزده که سرمایه‌های اجتماعی را نابود کردید، خدا شما را نمی‌بخشد که مردم را آزرده کرده‌اید. خوزستان در حال نابود شدن است و بی‌برنامگی بیداد می‌کند.

او این را هم گفت که ما گرفتار دولت‌های بی‌تدبیر هستیم که چشم خود را بسته‌اند و بر زخم ما نمک پاشیده‌اند. آنها نسبت به خوزستان بی‌مسئولیتی کرده‌اند و باید بترسند که آه و ناله مادران دلشکسته خوزستان و روستاییان آسیب دیده دامنشان را بگیرد.

مجید ناصری نژاد نماینده دیگر استان خوزستان از هیات رییسه به دلیل برگزار نکردن جلسه اضطراری برای خوزستان انتقاد کرد و افزود:«باید رییس دولت در مجلس به خوزستان و مردم کشور جواب بدهد که چرا این بلاها سر کشور آمده، این چه مدیریتی است که من نماینده باید جواب دهم؟ وضع مردم در خوزستان به هم ریخته، دامشان تلف شده و زندگی شان از بین رفته و همه چیزشان نابود شده است، چه کسی باید به وضعیت مردم رسیدگی کند؟ آقای روحانی و آقای جهانگیری جوابگوی این وضعیت باشند.»

نماینده شادگان گفت که روسای قوای سه گانه و شورای عالی امنیت کشور مشکلات خوزستان را حل کنند؛ تا کی باید منتظر بحران و مشکلات باشیم که دشمن ورود کند و اغتشاش کند تازه آن زمان به فکر خوزستان بیفتید؛ ما خاضعانه از همه مسوولان کشور به خصوص نمایندگان مجلس درخواست می کنیم که به داد خوزستان و مردم برسید.

یکی دیگر از موارد مورد گلایه نمایندگان موضوع بررسی لایحه رتبه بندی معلمان بود که بعد از تصویب کلیات به کمیسیون آموزش ارجاع شده است؛ در پاسخ به این تذکرات قالیباف رییس مجلس توضیح داد که «هیأت رئیسه خلاف قانون عمل نکرده، لایحه رتبه‌بندی معلمان در کمیسیون آموزش و تحقیقات در حال بررسی بود که سازمان برنامه و بودجه در نامه ای کتبی اعلام کرد که تأمین اعتبار لایحه دچار اشکال شده است از این رو باید اجازه دهیم بررسی قطعی لایحه مذکور در کمیسیون تخصصی انجام شده و بار مالی آن روشن شود. البته مردم و مخصوصا معلمان می‌دانند که مجلس از روز اول پیگیر رتبه‌بندی معلمان بوده و این پیگیری‌ها دولت را وادار کرد در ماه آخر لایحه بدهد.»