چهارشنبه 18 مهر 1403

کمبود و افزایش کرایه حمل مهمترین علل افزایش نرخ میوه در گیلان اعلام شد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
کمبود و افزایش کرایه حمل مهمترین علل افزایش نرخ میوه در گیلان اعلام شد

رشت - ایرنا - رئیس اتاق اصناف مرکز گیلان گفت: فروردین و اردیبهشت هرسال با خلاء میوه های فصلی در بازار به طور معمول افزایش قیمت برای برخی میوه ها همچون سیب و پرتقال وجود دارد.

سید جلال الدین شکریه روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: فصل تولید میوه هایی همچون سیب و پرتقال، زمستان است و آنچه اکنون در بازار عرضه می شود، میوه های نگهداری شده در سردخانه است

وی ادامه داد: البته صنف و اتحادیه ها قیمت ها را تعیین نمی کنند و اصناف حداکثر تا 35 درصد می توانند روی محصول خریداری شده سود بکشند.

افزایش کرایه حمل از مهمترین دلایل افزایش قیمت میوه و تره بار

رئیس اتحادیه میوه و تره بار شهرستان رشت نیز افزایش کرایه حمل و نقل را یکی از مهمترین دلایل افزایش قیمت های میوه و تره بار عنوان و اظهار کرد: بعد از شیوع کرونا به ویژه از زمان عادی شدن تدریجی وضعیت و افزایش تقاضاها، قیمت کرایه های حمل و نقل بسیار افزایش یافته است.

ابراهیم حسنی به خبرنگار ایرنا گفت: محموله ای که از طریق یک دستگاه خودروی خاور قبل از کرونا با کرایه 500 هزار تومان از تهران به گیلان حمل می شد، هم اکنون به یک میلیون و 200 هزار تومان افزایش یافته است.

وی اضافه کرد: همچنین باری که توسط یک دستگاه نیسان با 250 هزار تومان از مازندران به گیلان حمل می شد، هم اکنون به 700 هزار تومان و یا محموله ای که توسط یکدستگاه تریلی (10 تن) از شهر دزفول با حداکثر دو میلیون تومان به گیلان حمل می شد، در حال حاضر به هفت میلیون و 500 هزار تومان رسیده است.

وی گفت: البته عوامل دیگری هم برای افزایش قیمت ها همچون افزایش تقاضا، صادرات، پایان فصل، سیلاب و بارندگی ها در برخی مناطق کشور، خرید تضمینی دولت نیز بر افزایش قیمت برخی میوه ها تاثیر گذار بوده است.

حسنی با بیان اینکه حاشیه سود صنف ها تعیین شده است، افزود: امسال سیلاب و نبود پرتقال را در استان های جنوبی داشتیم که این امر موجب شده تا این محصول در آن مناطق کشور از استان های شمالی تولید کننده این محصول تامین شود.

وی با مقایسه قیمت برخی میوه ها نسبت به سال گذشته تصریح کرد: در حال حاضر نرخ پرتقال و سیب نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 50 درصد افزایش یافته است.

به گفته حسنی؛ سال گذشته در میدان های میوه و تره بار رشت قیمت هر کیلو گرم سیب بین چهار تا پنج هزار تومان بود که امسال این میزان به 9 تا 10 هزار تومان افزایش یافته است.

رئیس اتحادیه میوه و تره بار شهرستان رشت اظهار کرد: قیمت محصولاتی همچون بادمجان، خیار، گوجه فرنگی و پیاز بین 20 تا 30 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافته اما قیمت هر کیلوگرم سیب زمینی بدلیل سرمازدگی و کاهش محصول حدود 20 درصد افزایش یافته است.

*س_برچسب‌ها_س*