شنبه 1 اردیبهشت 1403

کنایه محمد خاتمی به میرحسین موسوی: اصلاحات از طریق همین قانون اساسی میسر است

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
کنایه محمد خاتمی به میرحسین موسوی: اصلاحات از طریق همین قانون اساسی میسر است

خاتمی به تازگی در بیانیه‌ای نوشته که از طریق همین قانون اساسی، اصلاحات میسر است. این گفته وی کنایه‌ای به میرحسین موسوی و بیانیه‌ای اخیر وی است که گفته بود قانون اساسی باید تغییر یابد.

- اخبار سیاسی -

گروه سیاسی خبرگزاری تسنیم - سیدمحمد خاتمی رئیس دولت اصلاحات در بیانیه‌ای که به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی منتشر کرده، تلویحا به متن منتشر شده از میرحسین موسوی هم واکنش داده و در کنایه‌ای به او که درخواست‌های فراقانونی مطرح کرده نوشته است: می توان سیاهه بلندی از پیشنهادهای اصلاحی را ارائه داد و با توجه به شرایط و مقتضیات، آنها را اولویت بندی و زمان بندی کرد. اصلاحاتی که منوط به تغییر و اصلاح قانون اساسی نیست بلکه با بازگشت به همین قانون اساسی اینهمه اصلاحات میسر است.

خاتمی 40 روز پس از آغاز اغتشاشات: باید با خشونت‌گران مقابله کرد

رئیس دولت اصلاحات در بخش دیگری از بیانیه خود تلاش‌ها برای براندازی را ناممکن دانسته و با اشاره به قطبی که «همه چیز سیاه و وحشتناک جلوه داده می شود و مشکل اصلی را خود نظام و راه حل را براندازی آن می داند» معتقد است: هرچند اعتراض ها نسبت به نابسامانی ها در حوزه های مختلف قابل درک است ولی با اندک تأملی مشخص می‌شود به لحاظ توازن قوا و امکانات و توانی که حکومت دارد براندازی (مکانیکی) آن ممکن نیست و شعار براندازی بهانه بیشتر پدید می آورد برای ایجاد تنگناها و محدودیت های فضای آزاد و افزوده شدن آسیب های فراوان بر آسیب‌های پیشین.

به نظر سیدمحمد خاتمی «بر فرض که جریانی پیدا (یا تدارک دیده شود) که امکاناتی را فراهم آورد و ننگ وابستگی به بیگانه ای را که ابداً آزادی و پیشرفت ملت و کشور مدنظر او نیست بپذیرد» اما به اعتقاد رئیس دولت اصلاحات «حاصل کار جز آشفتگی، هرج و مرج و جنگ داخلی و خون و خرابی و آسیب دیدن بیشتر کشور و افزوده شدن بر رنجهای تابسوز ملت نخواهد بود و ایران عزیز به سرنوشتی بدتر از آنچه در بسیاری از کشورها پیش آمده است دچار خواهد کرد.»

خاتمی 50 روز پس از آغاز اعتراض‌های رادیکال و خشن خیابانی نیز گفته بود براندازی نه ممکن است نه مطلوب و حالا دوباره سخنان خود را تکرار کرده و این در حالی است که در روزهای آغازین اتفاقات اخیر صفحه منسوب به او در فضای مجازی به‌شکل تمام‌قد از تجمعات حمایت کرده و تعابیری اسطوره‌گونه درباره بانیان آن به‌کار برده بود.