سه‌شنبه 17 مهر 1403

کوره‌های آجرپزی تهدیدی برای مناطق جنوبی تهران

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
کوره‌های آجرپزی تهدیدی برای مناطق جنوبی تهران

تهران - ایرنا - وجود 37 کوره آجرپزی غیرفعال در منطقه 19 تهران که به مکان بی‌دفاع شهری تبدیل شده، به اعتقاد کارشناسان تهدیدی است که شهروندان مناطق جنوبی پایتخت را تهدید می‌کند.

به گزارش ایرنا، منطقه 19 تهران یکی از مناطق جنوبی پایتخت و از پرتراکم ترین بافت های این کلانشهر است که به واسطه بوستان ولایت از سرانه مناسب فضای سبز برخوردار است اما بیشترین فضای بی دفاع شهری را در اختیار دارد.

رییس اداره آسیب های اجتماعی شهرداری منطقه 19 در حاشیه بازدید خبرنگاران از کوره های آجرپزی اسماعیل آباد، در تشریح شرایط این منطقه گفت: گرمخانه منطقه 19 به صورت شبانه روزی در حال فعالیت است و کسانی که تمایل داشته باشند روزها نیز می توانند در آن بمانند.

امیر بیک محمدی افزود: یک مرکز پرتو داریم که مختص آموزش به کودکان کار و خیابان است که اکثر این کودکان ساکن کوره ها هستند و علاوه بر خدمات آموزشی، خدمات حمایتی و روانشناختی به آنها ارائه می شود.

وی ادامه داد: همچنین به خانواده این افراد سبدهای حمایتی ارزاق و خدمات پزشکی با ظرفیت خیران ارائه می شود و علاوه بر این، 2 مرحله گشت جمع آوری معتادان متجاهر را با همکاری پلیس مبارزه با مواد مخدر برگزار کردیم چرا که جمع آوری آنها نیاز به حکم قضایی و حضور ضابط قضایی دارد.

رییس اداره آسیب های اجتماعی شهرداری منطقه 19 خاطرنشان کرد: 2 کانکس کاهش آسیب نیز در پرترددترین نقاط منطقه در پیروزی جنوبی و دیگری در محدوده ورزشگاه شهید کاظمی مستقر شده است.

بیک محمدی اضافه کرد: در این کانکس ها با مجوز سازمان بهزیستی سرنگ و یک وعده غذای گرم در روز ارائه می شود و سرویس بهداشتی و حمام در کنار آن احداث شده تا کسانی که تمایل به حضور در گرمخانه ندارند از آن استفاده کنند.

وی تاکید کرد: در شرف انعقاد 2 قراداد با دفاتر توسعه محله‌ای منطقه در خصوص شناسایی معضلات ناحیه سه هستیم؛ همچنین پایگاه خدمات اجتماعی راه اندازی شده و 300 کارگاه پیشگیری از آسیب های اجتماعی با اولویت افراد آسیب دیده و در معرض آسیب برای اجرا پیش بینی شده که هر شب پذیرای 130 تا 140 نفر از افراد بی خانمان در گرمخانه منطقه هستیم.

رییس اداره آسیب های اجتماعی شهرداری منطقه 19 افزود: تعداد زیادی از این افراد اعتیاد دارند و از ابتدای سال تا کنون 30 نفر به صورت داوطلبانه برای اعزام به کمپ و پیگیری روند درمان به ما مراجعه کردند.

بیگ محمدی خاطرنشان کرد: اتباعی که در گرمخانه ها ساکن هستند از 2 طیف مجاز و غیرمجاز هستند و غالب آنها به صورت خانوادگی در این کوره ها ساکن هستند که در مجموع 153 خانوار (652) نفر در این کوره ها ساکن هستند که بالغ بر 400 نفر آنها از اتباع هستند.

تهدیدات را به فرصت تبدیل می‌کنیم

اما شهردار منطقه 19 در این باره به خبرنگاران گفت: تهدیداتی که در منطقه داریم را می توان تبدیل به فرصت کرد که یکی از این تهدیدات کوره های آجرپزی است که دارای عرصه هایی است که می توان روی آن بارگذاری موثر هم در بخش مسکونی و هم در بخش خدمات در منطقه 19 انجام داد.

سید مهدی هدایت افزود: در سال های گذشته سیاست هایی که برای این کوره ها اتخاذ شد، منجر به نتیجه نشده است و این کوره ها به فضاهای بی دفاع و ناامن شهری تبدیل شده اند.

وی اضافه کرد: بحث عدالت فضایی تهران مطرح است و باید این عدالت را در بحث شهرسازی به منصه ظهور و بروز برسانیم.

هدایت ادامه داد: برنامه ما در گام نخست ایجاد جذابیت سرمایه گذاری برای بخش خصوصی است و در واقع باید پهنه های این محدوده ها را تغییر دهیم و سیاست های تشویقی اتخاذ کنیم تا مالکان این کوره ها در سرمایه گذاری مشارکت کنند.

وی با بیان اینکه پیشنهادات ما در این زمینه آماده شده و به زودی به معاونت شهرسازی ارائه می شود و تا چند ماه آینده عملیات اجرایی روی این کوره‌ها آغاز می شود، گفت: با صاحبان کوره ها نیز در حال مذاکره هستیم تا آنها را نیز پای کار بیاوریم.

وی با بیان اینکه حدود 80 هکتار عرصه این کوره ها است که می توان از این ظرفیت استفاده کرد، افزود: ساکنان این کوره ها تعدادشان زیاد نیست و اکثر این افراد کسانی هستند که پیشتر در این کوره پزی ها کار می کردند.

هدایت اظهار داشت: شهرداری نیز در بخشی از برنامه های خود اسکان این افراد را مد نظر قرار داده و در کنار حل معضلات این کوره ها، ساکنان این محدوده نیز صاحب خانه می شوند.

شهروندان منطقه 19 صاحب بیمارستان دولتی می‌شوند

وی با بیان اینکه شهروندان این منطقه از وجود یک بیمارستان دولتی بی بهره اند گفت: موافقت واگذاری زمینی را برای احداث بیمارستان دولتی در منطقه با دستور علیرضا زاکانی شهردار تهران گرفتیم.

شهردار منطقه 19 درباره آخرین وضعیت مجموعه ورزشی شهید باکری نیز گفت: قرار است که هفته پیش رو مدیرعامل جدید سازمان ورزش از این مجموعه بازدید و درباره واگذاری آن به بخش خصوصی، یا مرمت آن توسط خود سازمان ورزش و یا واگذاری به شهرداری منطقه ارزیابی داشته باشد تا ما آن را بهسازی و در اختیار مردم قرار دهیم.

در ادامه بازدید خبرنگاران، بازدیدی نیز از بازار خلازیر صورت گرفت که همچون همیشه شلوغ و پررونق بود.

در این بازار انواع و اقسام کالاها و اجناس قدیمی و فرسوده پیدا می شود و بیشتر شهروندان با شرایط این بازار قدیمی آشنا هستند.

شهردار منطقه 19 در این باره به خبرنگاران گفت: اقتصادی که در این بازار و فضا شکل گرفته سالم است و باید پهنه این محدوده را در بخش هایی که ساخت و ساز انجام شده تغییر دهیم و این محدوده را ساماندهی کنیم تا اشتغالی که در آن صورت گرفته را ضابطه مند کنیم.

وی با بیان اینکه حدود چهار تا پنج هزار صنف در خلازیر شکل گرفته افزود: بخشی از آسیب های اجتماعی در این محدوده به دلیل پهنه آن و نبود امکانات و خدمات است و اگر موانع قانونی اخد پروانه را برای این افراد حل کنیم می توان این خدمات را ارائه و این محدوده را به یک مرکز اقتصادی تبدیل کرد.

شهردار منطقه 19 با بیان اینکه سه سناریو برای خلازیر تهیه کردیم، اظهار داشت: پیشنهاد دادیم پارکی که در بخشی از این محدوده شروع به ساخت شده را ادامه دهیم و بخشی که در آن ساخت و ساز شده و فعالیت های اقتصادی در آن شکل گرفته را ساماندهی کنیم چرا که این بخش قابلیت جمع کردن و از بین بردن ندارد.

هدایت خاطرنشان کرد: باید برای بخش ضایعات برنامه ای تعریف و برای بخش فروش نیز برنامه ای جداگانه در نظر بگیریم و تلاش ما این است که ظرف 2 ماه برنامه های پیشنهادی مصوب شود.

به گفته وی، بافت مسکونی چسبیده به محدوده خلازیر نداریم و مالکان این محدوده نیز توان اقتصادی و آمادگی دارند تا با اخد پروانه معابر آن را اصلاح و زمینه ساماندهی آن را فراهم کنند.

در ادامه این تور خبری، خبرنگاران از شرایط پاییزی بوستان ولایت بازدید کردند. این بوستان 300 هکتاری در شرایط خوبی قرار نداشت و این در حالی است که به همت شهرداری و بخش خصوصی می توان این بوستان را به یک مرکز فرهنگی و گردشگری تهران تبدیل کرد.

به گزارش ایرنا، منطقه 19 شهرداری تهران با وسعت 89 کیلومتر مربع در جنوب شهر تهران واقع شده که با مناطق 16، 17، 18 و 20 همجوار است. این منطقه که از بافتی قدیمی برخوردار است، از شمال به اتوبان جوانه، از جنوب به اتوبان آزادگان، از شرق به اتوبان نواب، خیابان بهمنیار و از غرب به اتوبان آیت الله سعیدی محدود می‌شود.

منطقه 19 دارای پنج ناحیه و 12 محله است که خانی آبادنو، شهرک شریعتی، عبدل آباد، نعمت آباد، صالح آباد، دولتخواه، شهرک احمدیه و شهرک بخارائی از جمله محلات این منطقه است.

همچنین کوره‌های آجرپزی، میدان تره‌بار مرکزی شهر تهران، بهشت زهرا (س)، مرقد مطهر امام راحل (ره) و مرکز خرید و فروش همگانی خودرو از مکان های شاخص در این منطقه به شمار می رود.

*س_برچسب‌ها_س*