یک‌شنبه 30 اردیبهشت 1403

گاز مشعل میادین نفتی امسال جمع‌آوری می‌شود

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
گاز مشعل میادین نفتی امسال جمع‌آوری می‌شود

معاون وزیر نفت گفت: جمع‌آوری گاز‌های مشعل به ویژه در پارس جنوبی را در دستور کار خود قرار داده‌ایم و این اقدام در اولویت برنامه‌های امسال ما است.

مجید چگینی گفت: با شروع دولت سیزدهم، طرح‌های ذخیره سازی گاز که در دولت قبلی از اولویت خارج شده بود، دوباره در اولویت قرار گرفت و در کنار طرح‌های فعال ذخیره سازی در شوریجه و سراجه، طرح سراجه 2 برای افزایش ظرفیت ذخیره سازی از یک میلیارد مترمکعب به 1.5 میلیارد مترمکعب و طرح شوریجه B برای افزایش ظرفیت برداشت از مخزن به میزان 20 میلیون مترمکعب در دستور کار قرار دارد.

به گفته مدیرعامل شرکت گاز در کنار طرح‌های ذخیره سازی زیرزمینی گاز، طرح‌های ذخیره سازی روزمینی گاز در دستور کار قرار گرفته که طرح‌های جدیدی است و می‌توانیم با استفاده از CNG و MINILNG به خصوص در شهرک‌های صنعتی و واحد‌های فولادی و پتروشیمی، بخشی از ناترازی و محدودیت‌ها را رفع کنیم.

او می‌گوید: پیش‌بینی کرده‌ایم که بتوانیم ال پی جی را در اختیار نهاد‌ها قرار دهیم و واحد‌های در مجاورت این صنایع بتوانیم در فصل زمستان گاز مورد نیازصنایع را بتوانیم تامین کنیم.

چگینی گفت: جمع‌آوری گاز‌های مشعل به ویژه در پارس جنوبی در دستور کار خود قرار داده‌ایم و این اقدام در اولویت برنامه‌هایمان است. با توجه به تکالیفی که در قانون بودجه امسال مشخص شده امیدوار هستیم در این زمینه دو قراردادی که داریم را بتوانیم آغازکنیم. به زودی برندگان مزایده گاز‌های مشعل مشخص می‌شود.

مدیرعامل شرکت گاز افزود: طرح ها‌ی خطوط انتقال گاز و تقویت شبکه انتقال گاز در شمال کشور را در دستور کار خود قرار داده ایم و قرارداد احداث خط لوله تربت جام - صالح آباد و نهبندان و دوراهی دشتگ در دستو رکار است که در این حوزه قرارداد تربت جام و نهبدان به زودی امضا می‌شود که با این اقدام شاهد تقویت شبکه شمال کشور خواهیم بود.

او افزود: تعمیرات اساسی پالایشگاه و تعمیرات خطوط انتقال گاز و همچنین رفع نواقص در این بخش را همواره در دستور کا ر خود قرار داده‌ایم.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی اقتصاد و انرژی