جمعه 15 تیر 1403

گامی مهم برای رفاه فرهنگیان غیردولتی | بیمه تکمیلی معلمان در راه است

وب‌گاه گسترش مشاهده در مرجع
گامی مهم برای رفاه فرهنگیان غیردولتی | بیمه تکمیلی معلمان در راه است

معاون وزیر و رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی اعلام کرد که بیمه تکمیلی معلمان مدارس غیردولتی در مراحل نهایی بررسی قرار دارد.

احمد محمودزاده، درباره بازنگری قانون در رویکردهای حمایتی و نظارت بر مدارس غیردولتی اظهار کرد: در این بازنگری، توجه ویژه‌ای به معلمان مدارس غیردولتی شده است؛ سال‌ها است که این معلمان به ناحق مورد اهانت قرار می‌گرفتند و آن‌ها را در قالب قانون کار، مانند کارگران محسوب می‌کردند، در حالی که معلمان، کارگر نیستند و حضور آن‌ها در کلاس درس یا محیط‌های یادگیری، بخشی از فرآیند آموزش است.

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به کاهش ساعات کاری معلمان در راستای افزایش کیفیت آموزشی گفت: با تلاش‌ها و رایزنی‌های انجام شده در مجلس ساعت کاری معلمان از 44 ساعت را به 30 ساعت رساندیم و در حال حاضر این قانون به تمامی مدارس غیردولتی ابلاغ شده است و انتظار می‌رود تمامی مؤسسین از این رویه پیروی و در اجرای آن اهتمام ورزند؛ بنابراین از سال جاری، معلمان مدارس غیردولتی 30 ساعت در هفته کار می‌کنند و با این ساعات فعالیت نیز بیمه آن‌ها به صورت کامل محاسبه خواهد شد.

محمودزاده درباره بازنگری در قانون تأسیس مراکز و مدارس غیردولتی اظهار کرد: در این بازنگری به دو موضوع توجه ویژه‌ای شد زیرا دارای تناقضاتی بود؛ این بازنگری 2 بند مهم داشته است و یک بند آن مربوط به استقرار مدارس غیردولتی بوده که بر اساس آن احداث مدارس طبق آئین‌نامه 697 ارسالی سازمان نوسازی انجام می‌شد و موضوع دوم نظارت بر مدارس استیجاری بوده که با آئین‌نامه فعلی امکان پذیر نبوده است؛ به همین خاطر در سال های گذشته، دوگانگی در مدارس وجود داشت و مؤسسان نیز از این موضوع رنج می بردند و برای سازمان نوسازی مدارس هم مشخص نبود که با چه شاخصی این مدارس را ارزیابی کند.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: خوشبختانه این موضوع را هم در دولت و هم در مجلس پیگیری کردیم و در هر 2 نهاد، آئین‌نامه مد‌نظر سازمان یعنی جدا در نظر گرفتن احداثی‌ها و استیجاری ها مصوب شد و به این ترتیب اجازه داده شده که در آئین‌نامه‌های فنی این مدارس، سازمان نوسازی متناسب با مقاوم‌سازی مدارس و ایمنی مورد نیاز دانش‌آموزان بازنگری داشته باشد.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی، با بیان اینکه به‌دنبال تدوین الگوی توسعه کمی و کیفی مدارس غیر دولتی هستیم، تصریح کرد: توانمندسازی و ارتقای صلاحیت‌های حرفه‌ای نیروی انسانی بسیار اهمیت دارد و در همین مسیر 360 ساعت پودمان برگزار می‌شود که معلمان مدارس غیر دولتی جهت دریافت کارت صلاحیت حرفه‌ای موظف به گذراندن این دوره‌های آموزشی و تربیتی هستند.

محمود‌زاده با تاکید بر اینکه اولین دوره این پودمان به مدت 60 ساعت برگزار شده است، اظهار کرد: در پایان هر دوره آزمون‌های تخصصی از محتوای آن دوره برگزار می‌شود و برگزیدگان گواهینامه پایان آن دوره را دریافت می‌کنند.

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به روند تکمیلی بسته‌های طراحی شده جهت توسعه کمی و کیفی مدارس غیر‌دولتی، خاطر‌نشان کرد: بیمه تکمیلی معلمان مدارس غیر‌دولتی نیز در حال بررسی‌های نهایی است که در صورت تصویب برای اولین بار اجرایی خواهد شد و معلمان مدارس غیردولتی می‌توانند از خدمات این بیمه بهره ببرند.

گامی مهم برای رفاه فرهنگیان غیردولتی | بیمه تکمیلی معلمان در راه است 2