یک‌شنبه 17 تیر 1403

گامی مهم در جهت ساماندهی سهام عدالت + جزئیات

وب‌گاه گسترش مشاهده در مرجع
گامی مهم در جهت ساماندهی سهام عدالت + جزئیات

دستیار ویژه و مشاور رئیس سازمان بورس در امور سهام عدالت اعلام کرد: تاکید می‌شود که فرآیند انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث بدون هیچ گونه هزینه‌ای کاملا رایگان است.

هدی حاجی‌وند، دستیار ویژه و مشاور رئیس سازمان بورس در امور سهام عدالت اظهار کرد: بر اساس تصمیماتی که سال گذشته اتخاذ شده بود، انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث باید بر اساس اصل انحصار وراثت و سود سهام عدالت متوفیان انجام شود.

این مقام مسئول افزود: بر این اساس یکی از وراثی که سجامی است باید با مدارک مورد نیاز به یکی شعب بانک‌ها و کارگزاری منتخب مراجعه و مراحل لازم را طی کند.

مدارک مورد نیاز فرآیند انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث

حاجی‌وند در خصوص مدارک مورد نیاز هم اظهار کرد: تصویر کارت ملی و صفحه اول شناسنامه متوفی، اصل یا تصویر برابر با اصل کارت ملی و صفحه اول شناسنامه تمامی وراث تعیینی در گواهی حصر وراثت، اصل یا تصویر برابر با اصل گواهی حصر وراثت متوفی و در صورتی که متوفی دارای وصیت نامه رسمی باشد که در گواهی حصر وراثت نیز به آن اشاره شده است، ارائه اصل یا تصویر برابر با اصل وصیت نامه نیز همراه با موارد ذکر شده ضروری است.

او همچنین بیان کرد: تاکید می‌شود فرآیند انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث بدون پرداخت هیچ مبلغی کاملا رایگان است و پرداخت سود سهام عدالت متوفیان میان وراث زمانی انجام می‌شود که پرداخت عمومی برای سود سهام عدالت داشته باشیم.

سهام عدالت یکی از سیاست‌های حمایتی و اقتصادی دولت از اقشار مختلف جامعه است. این طرح از دولت نهم آغاز شد و به عنوان نوعی یارانه به وسیله شرکت‌های تعاونی استانی به متقاضیان اختصاص یافت.

طی این سال‌ها، حدود 3 میلیون و 700 نفر از دارندگان سهام عدالت فوت کرده‌اند و سهام آنها بلاتکلیف مانده است. با توجه به ارزش روز سهام عدالت بسیاری از وراث افراد متوفی تصمیم دارند این دارایی را انتقال دهند. طبق اعلام رییس سازمان بورس اوراق بهادار فرایند انتقال سهام عدالت متوفیان آغاز و کارگزاری بیدار به عنوان متولی انتقال سهام عدالت به وراث انتخاب شده است.

نحوه انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث

شایان ذکر است که چندی پیش اعلام شد: در صورتی که متوفی مشمول طرح سهام عدالت بوده و تاریخ فوت ایشان قبل از 1399/05/01 و سهام عدالت ایشان از نوع غیر مستقیم باشد، وراث می‌توانند مراحل انتقال سهام متوفی را از طریق کارگزاری بیدار طی کنند. در مرحله نخست وراث باید مراحل قانونی انحصار وراثت را به طور کامل طی کرده باشند. ثبت پرونده‌ی انتقال قهری سهام عدالت متوفی در شعب کارگزاری بصورت حضوری و رایگان انجام می شود.

سهام عدالت متوفیان بعد از سال 99

طبق اعلام دستیار ویژه رئیس سازمان بورس در امور سهام عدالت، سهام عدالت فوت شدگان از سال 84 تا 31 تیر 1399 طبق قوانین و مقررات معاف از مالیات بوده‌اند. لازم است تا برای متوفیان مرداد ماه 99 تا 1402 نیز تصمیماتی اخذ شود تا نقل و انتقال سهام عدالت این افراد نیز معاف از مالیات باشد. قابل ذکر است که دولت و سازمان بورس برنامه‌ای جهت انتقال سهام عدالت متوفیان مرداد 1399 به بعد ندارند.