جمعه 13 مهر 1403

گردش ویروس کرونا به رغم کاهش بیماران سرپایی در زنجان بالا است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
گردش ویروس کرونا به رغم کاهش بیماران سرپایی در زنجان بالا است

زنجان - ایرنا - رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت: به رغم کاهش آمار بیماران سرپایی کرونایی، گردش ویروس در استان همچنان بالا است و درصورتی که تست و رهگیری انجام نمی گرفت، این آمار بسیار روند صعودی تر داشت.

دکتر پرویز قزلباش شامگاه شنبه در ستاد پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا با اشاره به اینکه استان در بخش بستری نوسانات قابل توجهی دارد، افزود: پیش بینی می شود روند بستری ها طی روزهای آینده نزولی شود.

وی با بیان اینکه به طور میانگین روزانه بین 110 تا 105 بیمار در بیمارستان های استان بستری می شوند، اظهار داشت: شب گذشته شمار بستری ها به 88 نفر و اشغال تخت هم به زیر 700 رسیده که امیدواریم این روند کاهشی طی هفته های آینده تداوم یابد که این مهم در گرو همکاری مردم در رعایت پروتکل های بهداشتی و نظارت دستگاه‌های متولی است.

این مسوول با اشاره به اینکه شمار سرپایی های مراجعه کننده کرونایی نیز نسبت به هفته های گذشته روند نزولی یافته است، ادامه داد: بر این اساس در هفته چهارم فروردین امسال بیش از 18 هزار بیمار مشکوک به مراکز سرپایی استان مراجعه کردند که این میزان در هفته اول اردیبهشت به 16 هزار و 558 نفر رسید.

وی روند کاهشی در بخش سرپایی استان را تدریجی و کاهش یابنده عنوان کرد و گفت: این روند کاهشی شروع یک حرکت بود که با توجه به تجارب استان خوزستان احتمال بازگشت به سمت پیک وجود دارد.

قزلباش با بیان اینکه همچنان اقدامات کنونی برای مقابله با کرونا باید با جدیت در رعایت پروتکل ها، اعمال محدودیت ها، پیگیری و رهگیری بیماران و ساماندهی بستری ها اعمال شود، افزود: خوشبختانه با روند کاهشی بیماری استان بحث آزمایشها به شدت قبل با همکاری بهداشت و سپاه رهگیری ها در حال انجام بوده که نشان می دهد به رغم روند کاهشی در سرپایی ها، گردش ویروس بالا است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان ادامه داد: بر این اساس باید گفت، میزان پی سی آر در شهر ابهر به دلیل گردش بالای ویروس روند افزایشی، دارد به عبارتی این میزان پی سی آر مثبت بالا است بطوری که در هفته گذشته 57.8 درصد بود که این عدد هفته دوم ماه جاری به رقم 77.2 درصد رسیده است.

وی اضافه کرد: این میزان در ایجرود از 61 درصد به بیش از 72 درصد در هفته دوم ماه جاری، خرمدره 79 درصد، زنجان بالای 50 درصد، سلطانیه 70 درصد، طارم 72 درصد، ماهنشان به 60 درصد رسیده است.

قزلباش با اشاره به برگزاری مراسم شب‌های قدر طبق مصوبات ستاد ملی کرونا خاطرنشان کرد: به مردم توصیه می‌شود که تا حد امکان از طریق صداوسیما و فضای مجازی از شب‌های قدر، فیض ببرند اما در صورت حضور در مراسم باید سه شرط فضای باز، حداکثر زمان مراسم 1.5 ساعت و تعداد محدود جمعیت، رعایت شود.

*س_برچسب‌ها_س*