چهارشنبه 4 مهر 1403

گزارش | تغییر کاربری گروسی!

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
گزارش | تغییر کاربری گروسی!

گروسی باید میان رویکرد واقع‌بینانه، حقوقی و سازنده در تعامل با تهران یا استناد به رویکرد سیاسی و ابزاری از آژانس در تقابل با کشورمان، دست به انتخاب بزند. فرصت چندانی برای مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در این خصوص باقی نمانده است.

- اخبار سیاسی -

گروه سیاسی خبرگزاری تسنیم- مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنان بر همان الگوی همیشگی و فرمول نخ‌نمای خود در قبال کشورمان استناد می‌کند: اتکا بر راه‌حل سیاسی به‌جای راه‌حل فنی! اخیراً رافائل گروسی پس از دیدار با سید عباس عراقچی، وزیر امور خارجه ایران در نیویورک در حساب رسمی خود در برنامه ایکس نوشت: دیدار و برقراری مجدد تماس با وزیر امور خارجه ایران در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک قبل از سفر آتی من به تهران مهم است.

مهم قلمداد کردن این ملاقات از سوی رافائل گروسی، قطعاً بدون قصد و غرض نبوده است! اگرچه میان مذاکرات احیای برجام و حل پرونده موسوم به موارد ادعایی ارتباط مستقیم و غیرقابل انکاری وجود دارد، اما رافائل گروسی باید این حقیقت محض را درک کند که راه‌حل مواجهه با این پرونده دست‌ساز و غیرحقوقی، مختومه‌سازی آن است.

به عبارت بهتر، در اینجا ملاحظات حقوقی به‌مراتب نسبت به ملاحظات سیاسی اهمیت بیشتری برای جمهوری اسلامی ایران دارد. اصالت‌بخشی به مذاکرات سیاسی به‌جای تعامل با سازمان انرژی اتمی ایران (وفق توافقنامه‌ای که گروسی دو بار از اجرای آن سرباز زده است)، قطعا نمی‌تواند منتج به امتیازدهی تهران در پرونده موسوم به موارد ادعایی شود.

زمینه‌سازی خاص گروسی برای سفر به ایران و دیدار با رئیس جمهور کشورمان، در همین راستا قابل تحلیل است. رویکرد و رفتار مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نیویورک نشان می‌دهد وی کماکان رویکرد "مفتوح نگاه داشتن پرونده موارد ادعایی" را در دستورکار کلان سازمان متبوع خود قرار داده و از این رویکرد مخرب عقب‌نشینی نکرده است. تنها راه پیش روی گروسی در قبال کشورمان، تغییر کاربری وی از یک دلال سیاسی به مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواهد بود.

اگرچه از سال 1380 تاکنون، آژانس بین المللی انرژی اتمی کم و بیش رویکرد غیرحقوقی خود در قبال تهران را حفظ کرده، اما در دوران حضور گروسی در آژانس این رویکرد سلبی به نقطه اوج خود رسیده است. کافی است نیم‌نگاهی به سابقه این دیپلمات آرژانتینی بیاندازیم: همان فردی که قبل از حضور در مسند مدیریت آژانس مدعی بود ایران نباید به غنی‌سازی بالای "صفر درصدی" دست پیدا کند!

در جریان سلسله مذاکرات هسته‌ای صورت گرفته در دولت شهید رئیسی نیز گروسی به دلیل اتکای محض به کاربری سیاسی خود (در زمین ترسیم شده از سوی واشنگتن و تروییکای اروپایی) تبدیل به بازیگری بازدارنده در مسیر احیای توافق سال 2015 میلادی شد. در چنین شرایطی تکرار بازی شکست‌خورده قبلی از سوی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قطعاً مناسبات تهران و آژانس را تحت تاثیر سوء خود قرار خواهد داد.

اکنون گروسی باید میان رویکرد واقع‌بینانه، حقوقی و سازنده در تعامل با تهران یا استناد به رویکرد سیاسی و ابزاری از آژانس در تقابل با کشورمان، دست به انتخاب بزند. فرصت چندانی برای مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در این خصوص باقی نمانده است.