جمعه 10 فروردین 1403

گزارش خبرگزاری فرانسه از آیین عزاداری در ایران

خبرگزاری اکو نیوز مشاهده در مرجع
گزارش خبرگزاری فرانسه از آیین عزاداری در ایران

به گزارش خبرگزاری اقتصادی ایران، خبرگزاری فرانسه در گزارشی به شروع ماه محرم در کشورهای شیعه نشین پرداخته است و از تفاوت‌های محرم امسال با سالیان گذشته گفته است. بنابر گزارش این خبرگزاری، به دلیل شیوع ویروس کرونا، عزاداری محرم در کشورهای مختلف به شیوه دیگری برگزار می‌شود. در ایران نیز، این خبرگزاری به سراغ علی‌محمد مودب رفته است و از این شاعر انقلابی پرسیده است که امسال مردم کشورمان چگونه خود را با حضور ویروس در ایام ماتم وفق می‌دهند.

این خبرگزاری به پروتکل‌های بهداشتی در زمانه کرونا در ایران اشاره کرده است و به نقل از روزنامه آرمان، محرم امسال را «متفاوت‌ترین محرم قرن» نامیده است، طوری که وزارت بهداشت انجام عزاداری در اماکن سربسته را ممنوع دانسته است و مقام معظم رهبری همگان را به اطاعت از دستورهای بهداشتی فراخوانده است. مودب می‌گوید:«مردم ایران به شیوه‌های ابتکاری خودشان عزاداری خواهند کرد.»

علی‌محمد مودب که سراینده مرثیه‌هایی است که خوانندگان مذهبی در آیین‌های شیعی می‌خوانند به سرعت خود را با شرایط جدید وفق داده است و قرار است سروده‌های خود را مستقیما برای مخاطبانش در اینستاگرام بخواند. او می‌افزاید: «در خانه نیز برای فرزندانم، داستان زندگی امام حسین را می‌خوانم.»

خبرگزاری فرانسه به سخت‌گیری‌های بهداشتی در دیگر کشورهای شیعه منطقه غرب آسیا نیز اشاره کرده است و از جمله نوشته است که در لبنان، حزب‌الله مردم را به ماندن در خانه توصیه کرده است. همچنین در عراق، آیت‌الله العظمی سیستانی درخواست کرده است آیین‌های عزاداری محرم از تلویزیون پخش شود تا مردم در خانه بمانند. این گزارش در سایت‌های متعددی به زبان‌های مختلف از جمله فرانس24، msn، المانیتور و... نیز منتشر شده است.

گزارش خبرگزاری فرانسه از آیین عزاداری در ایران 2
گزارش خبرگزاری فرانسه از آیین عزاداری در ایران 3