دوشنبه 16 مهر 1403

گلعلی بابایی به سراغ تاریخچه صنعت نفت ایران رفت

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
گلعلی بابایی به سراغ تاریخچه صنعت نفت ایران رفت

گلعلی بابایی از انتشار تازه‌ترین کتابش که به تاریخچه صنعت نفت و نقش کارکنان نفت در پیروزی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس می‌پردازد، خبر داد.

- اخبار فرهنگی -

گلعلی بابایی نویسنده در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، از انتشار تازه‌ترین کتابش با عنوان «شعله‌های نامیرا» خبر داد و گفت: این کتاب به نقش صنعت نفت ایران در انقلاب و دفاع مقدس می‌پردازد و از سوی انتشارات روابط عمومی شرکت نفت ایران منتشر می‌شود.

وی ادامه داد: در این کتاب علاوه بر ذکر تاریخچه‌ای از صنعت نفت ایران و چگونگی استخراج نفت برای نخستین‌بار به ملی شدن صنعت نفت، نقش کارکنان نفت در انقلاب، اعتصابات دوران پیروزی انقلاب، دفاع مقدس و... اشاره شده است، کارکنان نفت نقش پررنگی در پیروزی انقلاب اسلامی و بعد از آن دفاع مقدس داشتند، با وجود بمباران‌هایی که در اسکله‌ها و پالایشگاه‌ها می‌شد، نگذاشتند حتی ی‌کروز نفت قطع شود. چرا که هم نیازمند سوخت کافی برای دفاع در جبهه‌ها بودیم، هم مردم در شهرها برای منازل نیازمند سوخت بودند. و هم برای ارزآوری نیازمند صادرات بودیم، صادراتی که با وجود این شرایط حتی یک روز هم قطع نشد.

کتاب تازه «گلعلی بابایی» و پاسخ به ابهاماتی دیگر از جنگ

این نویسنده تصریح کرد: کتاب با قرارداد دارسی که بین مظفر‌الدین شاه و دارسی برای اکتشاف نفت در مسجد سلیمان به امضا می‌رسد، شروع می‌شود، در ادامه به تاسیس پالایشگاه در آبادان و تاثیر آن بر تغییر فرهنگ و سبک زندگی آبادانی‌ها ادامه پیدا می‌کند و بعد تاسیس پالایشگاه در نقاط دیگر ایران را شرح می‌دهد.

ویلیام ناکس دارسی از تجار با سابقه انگلستان در خرداد ماه 1280 خورشیدی امتیاز نامه نفت ایران را به امضای مظفرالدین شاه رساند و هفت سال پس از آن نفت از چاه شماره یک مسجد سلیمان فوران زد.

بابایی گفت: در ادامه این نکته به اثبات می‌رسد که اساس رخداد جنگ ایران و عراق برای دستیابی به نفت ایران و جدا کردن استان نفت‌خیز از ایران بود، این مهم با سندی از نیویورک تایمز تکمیل شده است. انگلیسی‌ها از همان سال 1329 و قبل از کودتای 28 مرداد به دنبال حمله به ایران برای نفت بودند، اما کودتای 28 مرداد آن‌ها را از صرافت انداخت، با پیروزی انقلاب، جنگ ایران و عراق تدارک دیده شد که دست ایران از نفت کوتاه شود، اما جانفشانی‌های فعالان صنعت نفت مانع شد.

صفحه اول متن قرار داد دارسی

صفحه هشتم و آخرین صفحه از قرار داد 18 ماده ای دارسی

وی ادامه داد: یکی از بخش‌های جالب توجه کتاب بمباران پالایشگاه‌ها بود، اتفاقی که موجب شد تا پالایشگاه آبادان از رده خارج شود، تا آن زمان اصلی‌ترین منبع سوخت کشور پالایشگاه آبادان بود. هم‌چنین جزیره خارک که محل اصلی صادرات نفت بود، به صورت روزانه بمباران می‌شد، ولی کارمندان نفت نگذاشتند شریان نفت قطع شود.

محمدجواد تندگویان؛ دومین وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران که تنها 36 روز پس از اخذ رأی اعتماد از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، روز نهم آبان 1359 در جاده آبادان - ماهشهر توسط نیروهای بعثی صدام به گروگان گرفته شد

به گفته بابایی، نقش شهید تندگویان در این کتاب به تفصیل بررسی شده است و از مهمترین و جذاب‌ترین بخش‌های کتاب به شمار می‌رود. کتاب در 400 صفحه آماده انتشار شده و به زودی روانه بازار نشر می‌شود. در پایان کتاب نیز تصاویر تاریخی از صنعت نفت ایران آورده شده است، اولین تصویر متعلق به ناصرالدین شاه و دارسی است و آخرین تصویر نیز کشتی یونانی در خلیج فارس است که سال 67 مورد حمله قرار می‌گیرد.

جزیره خارک، بمباران اسکله آذر باد، مهر 1359

گلعلی بابایی به سراغ تاریخچه صنعت نفت ایران رفت 2
گلعلی بابایی به سراغ تاریخچه صنعت نفت ایران رفت 3
گلعلی بابایی به سراغ تاریخچه صنعت نفت ایران رفت 4
گلعلی بابایی به سراغ تاریخچه صنعت نفت ایران رفت 5
گلعلی بابایی به سراغ تاریخچه صنعت نفت ایران رفت 6
گلعلی بابایی به سراغ تاریخچه صنعت نفت ایران رفت 7