سه‌شنبه 3 مهر 1403

گیشه جهانی در سال 2022 احیا می‌شود

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
گیشه جهانی در سال 2022 احیا می‌شود

تهران - ایرنا - تحلیلگران معتقدند گیشه جهانی در سال 2022 با عبور از بحران شیوع کرونا، به درآمد 33 میلیارد دلاری خواهد رسید.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی ورایتی، بررسی‌های شرکت تحلیل داده گاور استریت آنالتیکس (Gower Street Analytics) از احیای گیشه جهانی در سال آینده میلادی حکایت دارد.

این شرکت انگلیسی در گزارشی کوتاه که امروز (چهارشنبه، 24 آذر) منتشر شد، پیش‌بینی کرده است درآمد گیشه جهانی در سال 2022 به 33 میلیارد و 200 میلیون دلار برسد. در حالی که مجموع درآمد گیشه جهانی امسال تا روز 11 دسامبر (20 آذر 1400) تنها 19 میلیون و 200 هزار دلار بود.

براساس پیش‌بینی‌های گاور استریت، همزمان که جهان از بحران کرونا رد می‌شود، بار دیگر شاهد سلسله مراتب آشنای گیشه خواهیم بود و آمریکا به بزرگترین بازار سینمایی جهان تبدیل می‌شود. در سال 2020، همزمان با آن که صنعت سینما زیر بار تعطیلی سینماها، طولانی شدن فاصله گذاری‌ها اجتماعی و اخلال در جدول اکران‌ها قد خم کرده بود، صنعت سینمای چین در مقایسه با دیگر مناطق کمترین ضرر را کرد و این کشور به بزرگترین بازار سینمایی جهان تبدیل شد.

براساس پیش‌بینی‌های گاور استریت و دیگر تحلیلگران، چین تا پایان سال جاری میلادی این جایگاه را حفظ خواهد کرد اما سال آینده درآمد گیشه آمریکای شمالی در مقایسه با 4 میلیارد و 400 میلیون دلار درآمد سال 2021 بیش از دو برابر شده و به 9 میلیارد و 200 میلیون دلار می‌رسد. این در حالی است که درآمد چین در این یک سال از 7 میلیارد و 200 میلیون دلار به 8 میلیارد و 200 میلیون دلار می‌رسد که از آمریکا کمتر است.

گاور استریت درباره گیشه بین‌الملل (سینماهای جهان به استثنای آمریکای شمالی و چین) نیز پیش‌بینی رشدی قابل توجه را کرده است. تحلیل‌های این شرکت نشان می‌دهد درآمد گیشه بین‌المللی در سال 2022 در مقایسه با سال 2021 از 9 میلیارد و 400 میلیون دلار به 15 میلیارد و 800 میلیون دلار خواهد رسید.

با وجود رشدی که برای گیشه جهانی در یک سال آینده پیش‌بینی شده است، برای رسیدن به سطح درآمد پیش از شیوع کرونا، باید دستکم تا سال 2023 صبر کرد.

آینده روشن در انتظار گیشه ایران

در ایران نیز بعد از این که مدت‌ها فروش گیشه سیر نزولی داشت، فیلم دینامیت که یک کمدی پرمخاطب است بازار سینما را داغ کرد، به دنبال آن با اکران قهرمان طیف سینمادوستان جدی نیز به جمع مخاطبان اضافه شدند و در نهایت با اکران گشت ارشاد 3 سیر صعودی فروش گیشه شروع شد. رونق گیشه این روزها به رونق تنوع اکران نیز انجامیده به این معنی که با بهتر شدن شرایط اکران، این روزها فیلمسازهای بیشتری ترغیب شدند تا فیلمهای خود را در ژانرهای مختلف از جمله کمدی، وحشت و اجتماعی اکران کنند، بستری که از آینده روشن گیشه سینماها در ایران نوید می‌دهد.

ویروس کرونا اواسط ماه دسامبر (24 آذر) در شهر ووهان در استان هوبی چین گزارش شد. ابتدا از این بیماری به عنوان ذات‌الریه نام برده می‌شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در 30 دسامبر سال 2019 (9 دی 98) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

این بیماری که به تدریج به کشورهای مختلف سرایت و سازمان جهانی بهداشت از آن با واژه همه‌گیری یاد کرد، تا لحظه تنظیم خبر بیش از 271 میلیون و 874 هزار نفر را در جهان مبتلا کرده است که از این میان بیش از 5 میلیون و 340 هزار نفر جان باخته‌اند.

شیوع این ویروس موجب تعطیلی بسیاری فعالیت و رویدادهای مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی از جمله جشنواره‌ها، نمایشگاه ها و بسته شدن سینماها، سالن های تئاتر و کنسرت و کتابفروشی‌ها شد و تأثیرات منفی زیادی بر بازارهای جهانی و اقتصاد کشورها در بخش های گوناگون از جمله فرهنگ گذاشت.

*س_برچسب‌ها_س*