یک‌شنبه 16 اردیبهشت 1403

یادداشت | پاکستان و دیپلماسی همسایگانی دولت سیزدهم

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
یادداشت | پاکستان و دیپلماسی همسایگانی دولت سیزدهم

کارشناس مسائل بین‌الملل نوشت: امید است دیپلماسی همسایگانی دولت باعث رونق همکاری‌ها بالاخص بین بخش مردمی و غیردولتی ایران و پاکستان باشد و دیپلماسی فرهنگی نیز قسمت قوی این مراودات باشد تا در بزنگاه‌ها تنظیم‌گر و تسهیل‌گر روابط شود.

- اخبار سیاسی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، مهدی فیاضی کارشناس مسائل بین الملل طی یادداشتی به شرح زیر درخصوص سفر آیت‌الله رئیسی به پاکستان و ویژگی‌های مشترک خاص ژئوپلیتیکی، تاریخی، مذهبی و دیپلماسی فرهنگی ایران و پاکستان، نوشت:

ایران و پاکستان دارای تجارب مشترک و تاریخ دیرینه همسایگی هستند و ظرفیت‌های بالایی برای ارتقا دارند. پاکستان به‌دلیل منازعات با هند بالاخص در موضوع کشمیر و احتیاج به انرژی و صنعت ناچار است با ایران مراودات اقتصادی وسیع داشته باشد و ایران نیز به محصولات کشاورزی آن نیازمند است اما علی‌رغم بی‌توجهی تجار و صنعتگران ایران و موانع آمریکا و عربستان سطح روابط اقتصادی چند برابر بیشتر از این می‌تواند باشد.

امروزه مهم‌ترین مسئله‌ای که هم ایران و هم پاکستان درگیر آن هستند، مسئله تروریسم است که نیاز است در این زمینه هر دو کشور در چند نقطه این مسئله را رصد و پیگیری کنند.

مردم پاکستان اولین گروهی بودند که در برابر سلمان رشدی قیام کردند و اقبال لاهوری و قائد اعظم محمدعلی جناح سنگ بنای خوبی برای الفت قلوب با ایران را گذاشته‌اند. شیعیان پاکستانی به امام راحل و علمای قم ارادت ویژه دارند طوریکه نام فرزندان خود را خمینی و محمدتقی بهجت و... می‌گذارند.

سال‌ها دانشگاه‌های قوی وابسته به ارتش پاکستان مقصد دانشجویان بورسیه پزشکی ایرانی بوده که شایسته است ادامه یابد. زبان دیوانی انگلیسی در پاکستان باعث تسهیل در مهاجرت نخبگان آنها به کشورهای انگلیسی زبان غربی شده و نیروی کار ارزان آنها در کشورهای حوزه خلیج فارس نیز مهاجر می‌باشند و این دو باعث شده پاکستانی‌ها دارای شبکه جهانی موثری باشند.

پاکستانی‌ها به پیاده‌روی اربعین و زیارت مشهد رضوی ارادت ویژه‌ای دارند و هرساله حجم بالایی از زائران پاکستانی از ایران عبور کرده و به عراق می‌روند. تا سال‌های گذشته نیز نیز زبان فارسی جزو انتخابی مفاد آزمون استخدامی در دولت پاکستان بوده است‌.

ظرفیت بالقوه همکاری ایران و پاکستان به حدی وسیع است که می‌توان در موضوعات مختلف با آنها شراکت و همکاری راهبردی یا راه‌کنشی داشت. امید است دیپلماسی همسایگانی دولت باعث رونق همکاری‌ها بالاخص بین بخش مردمی و غیردولتی ایران و پاکستان باشد و دیپلماسی فرهنگی نیز قسمت قوی این مراودات باشد تا در بزنگاه‌ها تنظیم‌گر و تسهیل‌گر روابط شود.