شنبه 9 تیر 1403

یک روزنامه چینی: ترور دانشمندان هسته‌ای، برنامه هسته‌ای ایران را متوقف نمی‌کند

خبرگزاری ایسنا مشاهده در مرجع
یک روزنامه چینی: ترور دانشمندان هسته‌ای، برنامه هسته‌ای ایران را متوقف نمی‌کند

یک روزنامه چینی با اشاره به این که ترور شهید محسن فخری زاده برخلاف قوانین بین‌المللی است، مطرح کرد که همچون ترور دانشمندان دیگر ایران، این ترور نیز منجر به متوقف شدن برنامه هسته‌ای ایران نخواهد شد.

به گزارش ایسنا، روزنامه چاینا دیلی در گزارشی درباره ترور شهید محسن فخری زاده، دانشمند برجسته ایرانی که در روز جمعه در آب‌سرد دماوند توسط عوامل تروریستی انجام شد، نوشت: این ترور نه تنها جایگاه اخلاقی بانیانش را زیر سوال می برد، بلکه برخلاف قوانین و هنجارهای بین المللی بوده و بنابراین اقدامی مجرمانه است. بخشی از آن ممکن است به این دلیل باشد که هیچ کسی مسئولیت آن را بر عهده نگرفته است. چاینا دیلی در ادامه مطرح کرد: محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران از «نشانه های جدی» نقش اسرائیل در چیزی سخن گفته که آن را یک اقدام «تروریسم دولتی» تلقی کرده است. حتی این گمانه زنی وجود دارد که این ترور، اقدامی جمعی برای متوقف کردن هر تلاشی در راستای احیای توافق هسته ای بوده است. این روزنامه می افزاید: فخری زاده برای مدتی در لیست سیاه اسرائیل بوده است. بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل آشکارا در یک کنفرانس خبری گفته بود که نام او را به خاطر بسپارند. علاوه بر این، در حال حاضر نه اسرائیل و نه آمریکا نمی خواهند شاهد بازگشت دولت جدید آمریکا به توافق هسته ای باشند که این کشور در سال 2018 از آن خارج شد.

در ادامه این گزارش آمده است: با توجه به ماهیت فریبنده این ترور و پیامدهای بالقوه سیاسی و امنیتی، به احتمال زیاد مسئولیت این اقدام را کسی نخواهد پذیرفت و این موضوع مانند ترور مجید شهریاری دانشمند هسته ای ایران یک معما باقی می ماند که ده سال پیش ترور شده بود. همچنین در گزارش چاینا دیلی آمده است: اگر این ترور در واقع با هدف ممانعت از مشارکت تهران و واشنگتن در تعاملی هدف دار و سازنده انجام شده باشد، این دو کشور باید بیشترین تلاششان را برای دوری از افتادن در چنین دامی به کار ببندند. وضعیت حال حاضر روابط آمریکا و ایران برای هر دو طرف سمی و خطرناک است. به خاطر این که جو بایدن رئیس جمهور منتخب آمریکا برای تجدید نظر در روابط حتی برای بازگشت به توافق هسته ای ابراز تمایل کرده است، برای هر دو طرف مهم است که در راستای تسریع مثبت این روند تلاش کنند. چاینا دیلی علاوه بر این نوشت: اطمینان بخش است که حسن روحانی رئیس جمهور ایران [در پی ترور شهید فخری زاده] گفته است که «ملت ایران باهوش تر از این است که در دام بیافتد». بانیان این ترور باید همچنین بدانند که ترورها برنامه هسته ای ایران را در دهه گذشته متوقف نکرد و احتمال زیاد اکنون هم این اتفاق نخواهد افتاد. انتهای پیام