جمعه 14 اردیبهشت 1403

یک سند جنگی

خبرگزاری ایسنا مشاهده در مرجع
یک سند جنگی

تحرکات دشمن بعد از عملیات «فتح‌1» بر پایه این تحلیل انجام می‌گرفت که در صورت عدم مقابله جدی، قوای نظامی ایران با تقویت نیرو به سمت «ازمر» و سپس سلیمانیه پیشروی خواهند کرد اما با وجود همه تلاش‌های دشمن، سرانجام در روز 30 فروردین‌1366 عملیات کربلای‌10 با «رمز یا صاحب‌الزمان (عج) ادرکنی» توسط نیروی زمینی سپاه در منطقه‌ای به وسعت‌250 کیلومترمربع آغاز شد.

به گزارش ایسنا، این عملیات که نخستین عملیات گسترده در غرب کشور پس از انتقال میدان اصلی جنگ از جنوب به شمال بود، هماهنگ با تک نیروهای منظم در جبهه «ماووت» و عملیات نامنظم قرارگاه «رمضان» و اتحادیه میهنی کردستان عراق در شمال سلیمانیه انجام گرفت.

طی این حمله آزادسازی‌50 روستای منطقه، ارتفاعات سرلگو، بردهوش، قشن، اسبیدار، کلان و چند ارتفاع دیگر میسر شد. همچنین‌20 کیلومتر از جاده ماووت‌- سلیمانیه تحت کنترل رزمندگان ایرانی درآمد. تجهیزات منهدم شده دشمن شامل یک فروند هلی‌کوپتر، ده‌ها دستگاه تانک و نفربر، چندین قبضه خمپاره‌انداز، مقداری سلاح سبک و نیمه سنگین است. همچنین‌13 گردان و تیپ مستقل دشمن آسیب دیده، تعداد کشته و زخمی‌ها و اسرای دشمن به 4235 نفر رسید.

در این عملیات هشت دستگاه تانک و نفربر، چندین دستگاه خودرو و مقداری سلاح و مهمات به غنیمت رزمندگان اسلام درآمد. از جمله شهیدان شاخص عملیات کربلای 10 می‌توان «حسن شفیع‌زاده» فرمانده توپخانه نیروی زمینی سپاه اشاره کرد.

پیش از اجرای این عملیات محسن رضایی فرماندهی کل سپاه با ارسال نامه‌ای سِری به آیت‌الله هاشمی رفسنجانی درخواست کرده است تا برای پشتیبانی از عملیات نامنظم از توان هلی کوپترهای هوانیروز استفاده کند. در متن نامه محسن رضایی که در آرشیو مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس نگهداری می‌شود آماده است:

«فرماندهی محترم قرارگاه خاتم الانبیاء (ص)

حضرت حجت‌الاسلام و المسلمین جناب آقای هاشمی رفسنجانی زیده عزه

با اهدا سلام و تحیات، باستحضار می‌رساند:

نظر به ضرورت بهره گیری از هلیکوپترهای هوانیروز در هدایت و پشتیبانی ازعملیات نامنظم نیروهای تحت امر قرارگاه رمضان درمنطقه عملیاتی کربلای 10 ضرورت دارد به فرماندهی هوانیروز درمنطقه عملیات دستور داده شود تا در شرایط مناسب و مقتضی به صلاحدید فرماندهی نیروی زمینی سپاه حداکثر تا 50 درصد از توان هلیکوپتری را برای ماموریت‌های نامنظم مورد استفاده قرار دهد. خواهشمند است دستورات لازم را دراین خصوص به فرماندهی محترم نزاجا ابلاغ فرمائید.

فرماندهی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، محسن رضایی».

انتهای پیام

یک سند جنگی 2