جمعه 13 مهر 1403

187 محله اجتماع محور بهزیستی زنجان در زمینه اعتیاد فعالیت می‌کنند

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
187 محله اجتماع محور بهزیستی زنجان در زمینه اعتیاد فعالیت می‌کنند

زنجان - ایرنا - مدیرکل بهزیستی استان زنجان گفت: تعداد محله‌های تحت پوشش برنامه اجتماع محور بهزیستی استان 187 محیط شامل104 محیط شهری، 49 محیط روستایی، 13 محیط آموزشی و 21 محیط کار است که در قالب برنامه‌های آموزشی با رویکرد اجتماع‌محور از گرایش افراد به سمت اعتیاد پیشگیری و فعالیت می‌کنند.

محمد محمدی قیداری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هم اکنون 15 مرکز اقامتی بهبود و بازتوانی معتادین تحت نظارت بهزیستی و یک مرکز گذری - سرپناه کاهش آسیب در استان فعالیت می کنند.

وی اظهار داشت: طی سال گذشته تعداد 636 نفر از معتادین بی خانمان نیز از مراکز سرپناه شبانه معتادین و خدمات مرکز مذکور به طور رایگان استفاده کردند و به حدود 960 نفر از معتادین، خدمات کاهش آسیب تیم های سیار به صورت رایگان ارائه شد.

این مسوول ادامه داد: در راستای پیشگیری از اعتیاد، بیش از210 هزار نفرازشهروندان زنجانی در قالب طرح اجتماع محور پیشگیری از اعتیاد ازخدمات آموزشی بهره‌مند شدند و طرح اجتماع محور به شکل سالیانه و مستمر در سطح استان و در محیط‌های شهری، روستایی، آموزشی و محیط‌های نظامی اجرا می‌شود.

به گفته محمدی، تیمهای تشکیل شده در محیط های تحت پوشش اداره کل بهزیستی 227 تیم شامل 135 تیم در محلات شهری، 67 تیم در محلات روستایی، 13 تیم در محیط آموزشی و 12 تیم در محیط کاری است.

وی با بیان اینکه خط ملی اعتیاد ظرفیت مناسبی برای ارائه راهکارهای پیشگیری و درمان اعتیاد دارد، گفت: اطلاع از چگونگی رفتار با فرد معتاد، کنترل شخص معتاد در مواقع بحرانی، آگاهی از انواع مواد مخدر ناشناخته و غیره، ارجاع افراد دارای اعتیاد به مراکز دارای مجوز و معرفی کمپ های معتبر را از خدمات خط ملی اعتیاد است.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان گفت: پارسال تعداد 361 نفر از معتادین بی بضاعت جهت درمان از خدمات یارانه درمان مراکز اقامتی و سرپایی معتادین بهره مند شدند، همچنین تعداد 411 نفر مرد و 55 زن معتاد متجاهر با دستور مقام قضایی در طرح جمع آوری معتادین متجاهر به مراکز تبصره 2 ماده 16 استان انتقال و با تامین هزینه اداره بهزیستی به مراکز نگهداری تحویل داده شد.

وی با اشاره به وضعیت کرونایی این مراکز نیز گفت: از ابتدای شیوع ویروس کرونا مبلغ حدود 100 میلیون تومان هزینه جبران خسارت به 15 مرکز اقامتی و باتوانی معتادین و یک مرکز گذری - سرپناه کاهش آسیب پرداخت شده است.

این مسوول افزود: بر این اساس طی روزهای اخیر نیز سومین محموله اقلام بهداشتی پیشگیری از ویروس کرونا به مرکز کاهش آسیب گذری - شلتر، تیم های سیار مرکز کاهش آسیب، مرکز تبصره 2 ماده 16 و مراکز اقامتی بهبود و بازتوانی شهرستانهای تابعه و کمپ ها توزیع شد که بیش از یک میلیارد ریال کمک مالی نیز برای تهیه اقلام بهداشتی مورد نیاز به مراکز ترک اعتیاد پرداخت شده است.

وی خاطرنشان کرد: اقلام بهداشتی پیشگیری از ویروس کرونا از منابع پروژه پیشگیری ایدز صندوق جهانی (UNDP) تامین شده است.

به گفته محمدی، نزدیک به 40 هزار ماسک، بیش از 12 هزار دستکش لاتکس، بیش از یک‌هزارو 200 لیتر مایع ضدعفونی کننده دست، بیش از 100 هزار لیتر مایع ضدعفونی کننده سطوح، تعداد 3 هزار کاور کفش، هفت مخزن 20 لیتری اسپری کننده سطوح و سه دستگاه تب سنج در سه مرحله در بین این مراکز توزیع شده است.

*س_برچسب‌ها_س*