شنبه 14 مهر 1403

198 برنامه فضایی در هفته جهانی فضا اجرا می‌شود

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
198 برنامه فضایی در هفته جهانی فضا اجرا می‌شود

دبیر هفته جهانی فضا گفت: سازمان‌ها و مراکز تخصصی حوزه فضایی، سازمان‌های بهره‌بردار از خدمات فضایی، دانشگاه‌ها و مراکز علمی، انجمن‌ها و نهادهای خصوصی، آموزش و پرورش، شهرداری‌ها و شرکت‌های خصوصی بیشترین مشارکت را در هفته جهانی فضا داشته‌اند.

- اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار فضا و نجوم خبرگزاری تسنیم، مراسم هفته جهانی فضا و تغییرات اقلیمی در پژوهشگاه فضایی ایران با حضور حسن سالاریه؛ رئیس سازمان فضایی ایران و ستار هاشمی؛ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد.

مرتضی نیکخو؛ دبیر هفته جهانی فضا اظهار کرد: هفته جهانی فضا جشنی بین‌المللی برای تجلیل از علوم و فناوری‌های فضایی و نقش آن‌ها در بهبود زندگی بشر است. براساس قطعنامه‌ای که در سال 1991 میلادی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد تصویب شد، هر ساله از 4 تا 10 اکتبر، هفته جهانی فضا نامیده می‌شود.

داده‌های ماهواره‌ای چگونه ما را از بحران اقلیمی نجات می‌دهد؟

نیکخو تصریح کرد: علت انتخاب این روزها به‌عنوان هفته جهانی فضا، گرامیداشت دو نقطه عطف است؛ یکی پرتاب نخستین ماهواره ساخت بشر یعنی اسپوتنیک 1 و دومی تصویب نخستین معاهده استفاده از فناوری‌های صلح‌آمیز در سازمان ملل.

دبیر هفته جهانی فضا ادامه داد: برای هفته جهانی فضا در سال 1403، موضوع انتخاب‌شده "فضا و تغییرات اقلیمی" است. این موضوع تأثیر تحول‌آفرین فناوری فضایی را در حوزه تغییرات اقلیمی نمایان می‌کند و بر نقش فعالانه اکتشاف فضا در افزایش درک و مدیریت ما از آب و هوای زمین تأکید می‌نماید.

وی گفت: شهرهای آذربایجان‌شرقی، تهران، مازندران، خراسان رضوی، اصفهان و یزد بیشترین مشارکت را در میان استان‌ها داشته‌اند.

نیکخو اضافه کرد: سازمان‌ها و مراکز تخصصی حوزه فضایی، سازمان‌های بهره‌بردار از خدمات فضایی، دانشگاه‌ها و مراکز علمی، انجمن‌ها و نهادهای خصوصی، آموزش و پرورش، شهرداری‌ها و شرکت‌های خصوصی بیشترین مشارکت را در هفته جهانی فضا داشته‌اند و 198 برنامه برای سال 1403 در نظر گرفته شده است.