چهارشنبه 13 تیر 1403

2 هزار خودروی آتش‌نشانی در کشور کمبود داریم

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
2 هزار خودروی آتش‌نشانی در کشور کمبود داریم

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران گفت: 2 هزار خودروی آتش‌نشانی در کشور کمبود داریم که لازم است یک بودجه ملی از سمت رییس جمهور به مجلس ارایه شود.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران گفت: 2 هزار خودروی آتش‌نشانی در کشور کمبود داریم که لازم است یک بودجه ملی از سمت رییس جمهور به مجلس ارایه شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، ششمین همایش و نمایشگاه بین‌المللی آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهری از امروز 11 تیرماه آغاز و تا 13 تیرماه سال 1403 ادامه خواهد داشت.

2 هزار خودروی آتش‌نشانی در کشور کم داریم

قدرت‌اله محمدی، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران در آئین آغاز این نمایشگاه مراسم اظهار کرد: جامعه آتش‌نشانی صحبت‌های زیادی دارد و متأسفانه دچار بی مهری شده است.

وی افزود: 2 هزار خودروی آتش‌نشانی در کشور کمبود داریم که نیاز به عزم ملی برای تهیه آن است. زیرا خرید آن از عهده شهرداری‌ها خارج است. امیدواریم یک بودجه ملی از سمت رئیس جمهور به مجلس ارائه شود.

مدیرعامل آتش نشانی با بیان اینکه بعضی از شرکت‌های بیمه در حوزه آتش‌نشانی کم توجهی می‌کنند، ادامه داد: درصدی از درآمدهای شرکت‌های بیمه به سازمان آتش‌نشانی باید اختصاص پیدا کند، چون هر چقدر حوادث کاهش پیدا کند به نفع شرکت‌های بیمه است.

محمدی با پرداختن به موضوع شهادت آتش‌نشانان تصریح کرد: افرادی که در حوادث به شهادت می‌رسند، به عنوان شهید ثبت نمی‌شوند.

وی با اشاره به شغل آتش نشانی در میان 30 شغل سخت گفت: آتش‌نشانی جزو محبوب‌ترین مشاغل است.

محمدی ادامه داد: در حوزه‌های ایمنی آتش‌نشانی، شهروندی و پیشگیری خوب کار نکردیم. متأسفانه در دانشگاه سر فصلی به عنوان حریق نداریم، در صورتی ظرفیت کار برای آن وجود دارد. لازم است تا موضوع ایمنی و حریق به مجموعه دانشگاهی و دروس اضافه شود. در کشورهای خارجی افراد از چهار سالگی با موضوع ایمنی آشنا می‌شوند.

سالانه 250 هزار عملیات در حوزه آتش‌نشانی در کشور انجام می‌شود

مسعود احمدی، مدیر محیط زیست و خدمات شهری سازمان شهرداری و دهیاری‌ها هم در این نشست با بیان اینکه در حال حاضر 1430 شهرداری و 37 هزار دهیاری داریم، گفت: حدود 1850 ایستگاه آتش‌نشانی در کشور داریم و 120 شهرداری واحد سازمان تخصصی آتش‌نشانی هستند. سالانه 250 هزار عملیات در حوزه آتش‌نشانی در کشور انجام می‌شود.

ضرورت آموزش و پیشگیری از حوادث آتش نشانی در خانواده

در ادامه علیرضا فخاری، استاندار تهران اظهار کرد: آتش نشانان برای نجات جان دیگران، جان خود را کف دست می‌گیرند و این نقطه عطف شغل آتش‌نشانان است. فارغ از مباحث وظایفی آتش‌نشانان، نقش آتش نشانان در حوزه پیشگیری بر کسی پوشیده نیست که این نقش قابل طرح در مدارس ابتدایی است و باید شروع شود. همچنین موضوع آموزش و پیشگیری در خانواده هم باید انجام شود. اولین نیاز بشر امنیت است، از طریق آگاه سازی و آموزشی عمومی، پیشگیری باید صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه نجات یک عنصر حیات بخش است، گفت: حیات بخشی آتش‌نشانان فراتر از حریق است، شما جان، مال و... را نجات می‌دهید. بارزترین و مهمترین ساختمان خدماتی یک شهر شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و... هستند و هیچکدام مبری از تأمین تجهیزات ایمنی نیستند.

وی با بیان اینکه از خدمات بی‌منت و در خفای آتش‌نشانان تشکر می‌کنم. ادامه داد: باید روی قوانین و مقررات متمرکز شویم. همه آتش‌نشانان عزیز از همه وجود خود می‌گذرند و تجلی آن را در حوادثی مثلی پلاسکو دیدیم که نشان از روحیه قوی. ذهنی، جسمی آنها دارد.

برخورد قضائی با دستگاه‌هایی که در زمینه تأمین تجهیزات مشارکت نمی‌کنند

ولی‌اله مهبودی، معاون پیشگیری و حقوق عامه دادستانی هم در این نشست گفت: ارزش و اهمیت شغل آتش‌نشانی بسیار بالاست. یکپارچگی در مدیریت واحد از مؤلفه‌های شهر ایمن است. حفظ جان و مال از حقوق اساسی است که در قانون اساسی به آن اشاره شده است. تعداد زیادی ساختمان ناایمن در کشور وجود دارد، این ساختمان‌ها به مثابه بمب ساعتی هستند.

وی افزود: تمام مسئولان ایمنی شهر باید تحت مدیریت واحد قرار گیرند تا این هدف محقق شود. حفظ جان و مال مردم در قانون اساسی نیز آمده است و همه دستگاه‌ها در آن نقش دارند. ایمن سازی ساختمان‌های ناایمن در دستور کار قوه قضائیه است. کسی نمی‌تواند ادعا کند ملک من است اگر آتش بگیرد و من بمیرم به کسی ارتباطی ندارد زیرا این مسئله روی همسایگان نیز اثر گذار است.

مهبودی ادامه داد: دستگاه قضائی متولی صیانت از حقوق عامه و جان و مال مردم است و دادستانی تهران نیز در این حوزه عزم جدی برای برخورد دارد. یکی از موضوعات؛ نظارت بر ساخت و سازهاست که مورد توجه قرار نگرفته و باید اقدامات مناسب در این حوزه انجام شود. همه باید تلاش کنند تا لایحه خدمات عمومی آتش نشانی و ایمنی تصویب شود و مدیران عامل باید در استان‌ها با نمایندگان خود رایزنی کنند تا این لایحه تصویب شده و مشکلات رفع شود.

معاون پیشگیری و حقوق عامه دادستانی با بیان اینکه شناسایی و فهرست بندی ساختمان‌های ناایمن از جمله اقداماتی است که در تهران انجام شده است، تاکید کرد: در این زمینه به مالکان اخطار ایمن سازی صادر می‌شود و اگر مالک اقدام نکند دادسرای ویژه ناحیه 37 در این باره اقدام می‌کند. دستگاه قضا صاحبان، سازندگان و متولیان را مورد پرسش قرار می‌دهد.

مهبودی با بیان اینکه بهترین راهکار کاهش بلایای طبیعی، پیشگیری است، خاطرنشان کرد: باید با انجام اقداماتی مثل فرهنگ سازی، بازرسی مستمر اماکن مختلف و تدوین اجرای آئین نامه ایمنی انجام شود. ما معاونت پیگیری و حمایت از تولیدکنندگان در دادستانی داریم که تولیدکنندگان می‌توانند درخواست خود را ارائه کنند تا آتش نشانی‌های کشور تجهیزات کامل را در اختیار داشته باشند. اگر دستگاهی در زمینه تأمین تجهیزات مشارکت نمی‌کند از سازمان آتش نشانی می‌خواهیم آنها را به دادستانی معرفی کند تا برخورد قضائی انجام شود.

وی با تاکید بر اینکه در تهران یک دادسرای ویژه برای ساختمان‌های ناایمن تشکیل شده است، ادامه داد: بحث آموزش و ارتقای فرهنگ مهم است. دستگاه قضا به عنوان متولی حقوق عامه وظیفه خطیری دارد. شناسایی و فهرست بندی ساختمان‌ها در تهران انجام شده و مجموعه شهرداری تهران در این بخش بسیار خوب عملکرد و تشکر می‌کنم.

معاون پیشگیری و حقوق عامه دادستانی گفت: بهترین راهکار برای کاهش حوادث، توجه به پیشگیری و فرهنگ سازی است. سازمان آتش‌نشانی باید به تجهیزات پیشرفته مجهز شود و ما از تولیدکنندگان از این بخش حمایت خواهیم کرد. برای دستیابی به شهر ایمن به عزم همگانی احتیاج داریم و مردم باید در این بخش همکاری کنند. ایمن سازی ساختمان‌های ناایمن وظیفه همگانی است و کسی نمی‌تواند از قانون سرپیچی کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: از اقدامات سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران تشکر و قدردانی می‌کنم.