دوشنبه 16 مهر 1403

2 هزار طلبه از مدرسه‌های علمیه خواهران هرمزگان دانش‌آموخته شده‌اند

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
2 هزار طلبه از مدرسه‌های علمیه خواهران هرمزگان دانش‌آموخته شده‌اند

بندرعباس - ایرنا - تاکنون حدود 2 هزار طلبه خواهر از مدرسه‌های علمیه خواهران استان هرمزگان دانش‌آموخته شده و درحال حاضر نیز یک‌هزار و 100 طلبه نیز در این مدرسه‌ها مشغول به تحصیل هستند.

قائم مقام مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران استان هرمزگان اعتلای اسلام و قرآن کریم و ضرورت شناسایی دین به جامعه را مبنای شکل‌گیری حوزه‌های علمیه در کشور دانست و افزود: این ظرفیت در حوزه بانوان نیز در استان هرمزگان در سال 70 با راه‌اندازی نخستین مدرسه علمیه الزهرا بندرعباس دنبال می‌شود.

حجت‌الاسلام عبدالمحمود جهانگیری روز شنبه در نشست خبری اظهارداشت: 70 درصد از هدف‌گذاری‌ها در حوزه‌های علمیه خواهران فعالیت در حوزه تبلیغ،20درصد آموزشی و 10درصد در حوزه پژوهش است.

وی ادامه داد: درحال حاضر این ظرفیت به 12 مدرسه علمیه در سطح استان هرمزگان در مقاطع سطح2 و 3 به صورت حضوری، نیمه حضوری و غیرحضوری در این استان افزایش یافته است.

قائم مقام مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران هرمزگان بیان داشت: مدرسه‌های علمیه خواهران هم‌اکنون در شهرهای بندرعباس، بندرلنگه، پارسیان، میناب، بشاگرد، رودان، جاسک، سیریک، حاجی آباد، قشم و کیش دایر است.

به گفته حجت‌الاسلام جهانگیری، از 12 مدرسه علمیه خواهران 2 مدرسه در سطح 3 (کارشناسی ارشد) در رشته‌های تخصصی تفسیر، فقه و اصول و کلام اسلامی به صورت رایگان مشغول به فعالیت هستند.

وی گفت: مبلغه‌های این استان هیچ‌گونه شهریه تحصیلی دریافت نمی‌کنند اما تحصیل آن‌ها در مدرسه‌های علمیه به صورت رایگان است و در کنار آن از پرداخت بیمه وارائه تسهیلات وام بهره‌مند هستند.

قائم مقام مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران هرمزگان اضافه کرد: از سال آینده شعبه‌های دیگر مدرسه‌های علمیه مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران استان در شهرستان خمیر، بستک و هشتبندی میناب راه‌اندازی می‌شود.

حجت‌الاسلام جهانگیری عنوان کرد: از سال آینده سطح چهار حوزه علمیه در رشته تفسیر و علوم قرآنی و از رشته‌های مشاوره اسلامی در سطح 3 نیز راه‌اندازی خواهد شد و امکانات راه‌اندازی این رشته از جمله استادان مورد نیاز این رشته در این مقطع نیز تامین شده است.

وی در خصوص اشتغال دانش‌آموختگان و مبلغه‌های این مدرسه‌ها نیز بیان داشت: مبلغه‌ها علاوه بر کار تبلیغ اموردینی و فعالیت در آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها و ادارات دولتی و غیردولتی، می‌توانند به عنوان وکیل پایه یک، سردفتر اسناد رسمی با سطح 2 و سردفتر ثبت ازدواج و طلاق نیز نقش و رسالت علمی و دینی خود را ایفا کنند.

این مسوول در حوزه فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی نیز به فعالیت طلبه‌ها به تفاهم‌نامه مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران با آموزش و پرورش استان برای راه‌اندازی مدرسه‌های غیرانتفاعی در مقطع پیش دبستانی و دبستان با اهداف و سیاست‌گذاری‌های حوزه‌های علمیه اشاره کرد.

جهانگیری در این باره افزود: درحال حاضر یک مدرسه غیرانتقاعی بشارت در بندرعباس مشغول فعالیت بوده و کار راه‌اندازی یک مدرسه پیش دبستانی و ابتدایی دیگر در شهرستان میناب نیز در دست اقدام است.

قائم مقام مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران هرمزگان در خصوص پذیرش مقطع عمومی حوزه‌های علمیه خواهران استان هرمزگان در سطح 2 (مقطع کارشناسی) نیز گفت: پذیرش از ابتدای اردیبهشت امسال آغازشده و تا نیمه خرداد ادامه دارد.

جهانگیری در بخش دیگری از سخنان خود، "مرکز نیکوکاری کوثر"، "مرکز مشاوره آوای سلامت" و مرکز پژوهشی را از بخش‌های جانبی مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران این استان عنوان کرد که با هدف‌گذاری تخصصی مشغول به فعالیت هستند.

وی عمده فعالیت‌های مرکز نیکوکاری در ایام کرونا به حضور جدی طلبه‌ها در رزمایش همدلی با تهیه و دوخت ماسک و روپوش‌های بیمارستانی، کمک‌های نقدی و غیرنقدی و اهداء آن به نیازمندان و هم‌چنین برگزاری کارگاه‌های آموزشی در حوزه‌های تولیدی و اقتصادی اشاره کرد.

قائم مقام مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران هرمزگان خاطرنشان کرد: بنا داریم با راه‌اندازی دستگاه‌هایی تولیدی مانند راه‌اندازی فروشگاه‌های صنایع دستی و محصولات ارگانیک و فعالیت‌های خیرانه و نیکوکاری توسط مبلغه‌ها و در راستای شعار جهش تولید و اقتصاد مقاومتی انجام شود.

مسائل اعتقادی و زوج درمانی حلقه گمشده در خانواده‌ها

مشاور مرکز مشاوره آوای سلامت مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران هرمزگان نیز در تشریح فعالیت‌های این مرکز اظهارداشت: رسالت همه ما تربیت جامعه‌ای اسلامی ایرانی است ولازمه آن بسترسازی حضور بانوانی است که بتوانند شعائر دینی را به صورت به روزشده به جامعه تزریق کنند.

مهدی طاهری کندر افزود: خانواده مهم‌ترین و موثرترین رکن برای پویایی یک جامعه است و در این مرکز مشاوره با هدف سلامت و حفظ جایگاه خانواده، بررسی تعارض‌های اجتماعی و خانوادگی، ناهنجاری‌های خانوادگی به ویژه بحث زوج درمانی و اهمیت مساله طلاق، فرزندپروری و تربیت فرزندانی اسلامی، مشاوره‌های تحصیلی و کمک به پایان‌نامه‌های دانشجویی و مقالات علمی‌پژوهشی با رویکرد کاهش معضل طلاق در چارچوب مسائل علمی راه‌اندازی شده است.

وی عنوان کرد: در وضعیت کنونی بیماری کرونا و بعضا مشکلات خانوادگی، مشاوران این مرکز با راه‌اندازی کانال‌های مشاوره‌ای کرونا و به صورت مجازی کار مشاوره خود را به ویژه در حوزه اختلافات همسران، نگه‌داری و مسائل تحصیلی فرزندان دنبال کردند.

این مشاور خانواده و زوج‌درمان افزود: به دلیل اینکه ویزیت افراد در حال حاضر امکان‌پذیر نیست مشاوره تلفنی نیز انجام می‌شود و راه‌اندازی کارگاه‌های آموزشی دربندرعباس و در شهرستان‌ها نیز از دیگر فعالیت‌هایی است که بعد از نابودی این بیماری به جدیت بیشتر دنبال می‌شود.

طاهری کندر استقبال از این مرکز مشاوره را مطلوب عنوان و درعین حال ابرازداشت: به دلیل بروکراسی‌های اداری، هنوز بسیاری از مردم به خصوص در حوزه طلاق با این مراکز در حوزه‌های علمیه آشنایی کافی ندارند.

وی مسائل اعتقادی و زوج درمانی را حلقه گمشده خانواده دانست و افزود: جامعه امروزی با توجه به گسترش فضاهای الکترونیکی و فضاهای مجازی اختلاف‌های سلیقه‌ای جدیدی باز شده و رفع این اختلاف‌ها یکی از رسالت‌های مهم مشاوران خانواده، روان‌شناسان و اساتید حوزه و دانشگاه است.

مشاور مرکز مشاوره آوای سلامت مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران هرمزگان هم‌چنین به افزایش طلاق در استان اشاره کرد و افزود: درخواست ما از نهادهایی مثل دادگستری این است که در راستای اهمیت مشاوره به زوجین از طریق مشاوره‌های دینی با نگاه علمی پرونده‌های طلاق را به دفتر مراکز مشاوره‌های حوزه علمیه خواهران ارجاع دهند.

طاهری کندر گفت: علاوه بر طلاب عموم مردم برای دریافت مشاوره می‌توانند به این مرکز مراجعه کنند و در تمامی فعالیت‌های این مرکز نیز از دانش و تجربه مشاوران، روان‌شناسان و استادان حوزه و دانشگاه در حوزه‌های تخصصی مشاوره استفاده می‌شود.

مرکز مشاوره آوای سلامت مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران هرمزگان در طبقه سوم ساختمان مدیریت حوزه‌های علمیه قرار دارد.

مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران در استان هرمزگان نیز از سال 86 تاسیس شده و درحال حاضر دارای 283 استاد در سطح 2 و 3 مشغول به کار هستند.

ساختمان این مرکز در بلوار امام حسین (ع) بندرعباس واقع در شهرک سجادیه قرار دارد.

*س_برچسب‌ها_س*