چهارشنبه 18 مهر 1403

20 هزار نفر در محلات حکمت‌آباد و باغ ابریشم کرمانشاه توانمند می‌شوند

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
20 هزار نفر در محلات حکمت‌آباد و باغ ابریشم کرمانشاه توانمند می‌شوند

کرمانشاه - ایرنا - مدیر دفتر تسهیل‌گری محلات حکمت‌آباد و باغ‌ابریشم کرمانشاه توانمندسازی محلات را یکی از اولویت‌های اصلی دفاتر تسهیل‌گری دانست و گفت: این دفتر به عنوان پایگاه اجتماعی و محلی، ارتباطی مستقیم با مسایل و مشکلات محلات دارد و در جهت توانمندسازی و کاهش معضلات مردم این مناطق تلاش می‌کند.

«هایده مهدوی» روز شنبه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به اینکه این دفتر یک سال است به صورت جدی در این محلات فعالیت دارد و طی همین مدت کوتاه توانسته با جلب اعتماد ساکنان این محلات کارهای خوبی در حوزه های مختلف اجتماعی، اقتصادی و حقوقی پیش ببرد، افزود: دفتر تسهیل‌گری و توسعه محلی محلات حکمت و باغ ابریشم کرمانشاه در سال 1397 راه‌اندازی شد و با توجه به تغییر پیمانکار این پروژه وقفه‌ای در کار این دفتر ایجاد و فعالیت مجدد این دفتر نهایتا در سال گذشته از سرگرفته شد.

وی با بیان اینکه دفتر تسهیل‌گیری و توسعه محلی، کار سنجش وضعیت حدود 20 هزار نفری این محلات را در ابعاد مختلف اجتماعی، مددکاری، اقتصادی، حقوقی، شهرسازی و کالبدی را برعهده دارد، گفت: این دفتر با تأکید بر ظرفیت بومی و محلی و استفاده از نقش و مشارکت ساکنان محلی به عنوان فرصت‌های توان افزا در محله، به عنوان بازوی دستگاه‌های خدمت‌رسان عمل کرده و در راستای پیشگیری و کاهش مشکلات محلات حکمت آباد و باغ ابریشم پیش رفته است.

مهدوی در ادامه به برخی حوزه های کاری این دفتر نیز اشاره کرد و توضیح داد: دفتر تسهیلگری و توسعه محلی محلات حکمت آباد و باغ ابریشم در حوزه شهرسازی با شناسایی نیازهای کالبدی محلات و پیگیری مسایل محله از طریق پیگیری از دستگاه های مربوطه در جهت بهبود و ارتقای کیفیت محیطی محلات اقدامات موثری داشته است.

او شن‌ریزی و آسفالت معابر، توسعه فضای سبز محله از طریق کاشت نهال در حاشیه رودخانه چم بشیر حکمت آباد، همسطح‌سازی و درپوش‌گذاری چاه‌های منهول فاضلاب و تأمین روشنایی معابر را از جمله این اقدامات ذکر کرد.

پیگیری مستمر وضعیت بهداشت و سلامت ساکنان محلات

مدیر دفتر تسهیل گری و توسعه محلی محلات حکمت آباد و باغ ابریشم در ادامه سخنانش گفت: همچنین در این مدت با پیگیری های به عمل آمده از طریق همکاری شهرداری و سازمان خدمات شهری، نخاله برداری و پاکسازی حاشیه رودخانه چم بشیر نیز به انجام رسیده است. مهدوی تصریح کرد: در حوزه اجتماعی نیز این دفتر اقدام به برنامه‌ریزی در انجام امور مربوط به توسعه اجتماعی در زمینه آموزش، بهداشت، فرهنگ و سلامت، امنیت روانی جامعه، افزایش مشارکت ساکنان محله در فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی، برنامه‌ریزی جهت اتخاذ تصمیمات کاربردی در جهت کنترل انحرافات و کاهش ناهنجاری‌های اجتماعی، استفاده از ظرفیت‌های جامعه محلی (فعالان و افراد اثرگذار محلی) برای حل مسایل محله، استفاده از ظرفیت سازمان‌های ذیربط در راستای حل مسایل محله و مدیریت کاهش آسیب‌های اجتماعی کرده است.

وی افزود: از اهم اقدامات در این حوزه، شناسایی کودکان بازمانده از تحصیل می‌باشد که با همکاری سازمان آموزش و پرورش و اداره ثبت احوال سه دانش آموز بازمانده از تحصیل در این محلات سال گذشته موفق به ثبت نام و ادامه تحصیل شدند. وی اضافه کرد: همچنین در حوزه نشاط اجتماعی با همکاری حوزه هنری برنامه‌های متنوعی از جمله پخش فیلم برای کودکان، برگزاری کلاس‌های هنری و مسابقه کتابخوانی برای گروه‌های کودک و نوجوان برگزار شده است. این مسوول تصریح کرد: در حوزه مددکاری اجتماعی نیز علاوه بر مشاوره رایگان برای مراجعه‌کنندگان، با بررسی ابعاد آسیب های اجتماعی در محلات هدف با همکاری نهادهایی چون بهزیستی و کمیته امداد، افراد آسیب پذیر، شناسایی و مورد حمایت معیشتی قرار گرفته اند. وی افزود: همچنین طی مدت فعالیت این دفتر، هشت کارگاه آموزشی برای گروه‌های هدف با محوریت مقابله و پیشگیری از اعتیاد، خشونت، طلاق، سلامت جسم و روان و همچنین کارگاه‌های آموزشی هلال احمر برگزار شد که خوشبختانه مورد استقبال خوب ساکنان محلی قرار گرفت.

پرداخت تسهیلات برای توانمندی افراد

مدیر دفتر تسهیل گری و توسعه محلی محلات حکمت آباد و باغ ابریشم خاطرنشان کرد: در حوزه اقتصادی نیز با همکاری پارک علم و فناوری استان کرمانشاه و سازمان فنی و حرفه‌ای دوره های ارتقا مهارت‌های فنی؛ در راستای توسعه مشاغل خانگی و بنگاه‌های خرد صورت گرفته و با بررسی پیشینه فعالیت ساکنان، با اولویت پخت نان سنتی، میوه خشک کنی و فرشبافی تسهیلاتی به افراد متقاضی پرداخت شد. مهدوی یادآور شد: همچنین در حوزه حقوقی نیز با همکاری کانون وکلا، کارگاه های آموزشی مطالبه‌گری حقوقی، پیگیری مسائل حقوقی در حوزه کیفری و خانواده برای اهالی محل برگزار شد که موضوع سهام عدالت و ابهامات مربوط به آن از جمله موضوعات مهمی بود که توسط کارشناس حقوقی تشریح شد. وی به اقدامات دفتر تسهیل گری و توسعه محلی محلات حکمت‌آباد و باغ ابریشم در شرایط همه‌گیری کرونا هم اشاره کرد و افزود: طی مدت شیوع کرونا چهار هزار عدد ماسک رایگان اهدایی از جانب خیرین با همکاری نهادهای محلی، جهت ارتقا بهداشت و سلامت عمومی در اختیار اهالی محلات هدف قرار گرفت.

کلانشهر کرمانشاه مرکز استان بیش از یک میلیون نفر جمعیت دارد و شهرداری در قالب هشت منطقه شهری به شهروندان خدمات ارایه می کند.

در این کلانشهر براساس آمارها حدود 300 هزار نفر در حاشیه شهر سکونت دارند.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*