یک‌شنبه 1 مهر 1403

27 آسیب خانواده‌های تک فرزند را تهدید می‌کند

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
27 آسیب خانواده‌های تک فرزند را تهدید می‌کند

حمید صاحب مدیرکل سلامت شهرداری تهران در مراسم قدردانی از فعالان گروه‌های جهادی حوزه جوانی جمعیت که با حضور دبیرستاد ملی جمعیت، رئیس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران، رئیس فراکسیون بانوان مجلس شورای اسلامی و فعالان حوزه جوانی جمعیت و گروه‌های مردمی مروج فرزندآوری درشهرداری منطقه 2 برگزار شد با بیان این مطلب افزود: موضوع جمعیت قبل از موضوعات اقتصادی یک موضوع فرهنگی تبدیل است. اذهان عمومی در50 سال گذشته به شکل نرم تهدید و دچار استحاله شده است. اگر گره غلط ذهنی ایجاد شده در این مدت درموضوع فرزندآوری را نتوانیم با کنشگری اجتماعی برطرف کنیم بزودی دچار ابرچالش فرسودگی جمعیت خواهیم شد.

وی افزود: وضعیت کنونی کشورنشان می‌دهد در حوزه فرزند آوری دچاربیماری اجتماعی تک فرزندی هستیم. برای درمان این بیماری درکنار فعالیت‌های فرهنگی نیازمند حضور موثر و مستمر فعالان حوزه‌های اجتماعی برای تشویق مادران و خانواده‌ها برای داشتن فرزند هستیم. در این راستا شهرداری ازگروه‌های فعال در این حوزه درهمه ابعاد فرهنگی، اجتماعی و زیرساختی حمایت جدی خواهد کرد.

صاحب با اشاره به اینکه بزرگترین سرمایه هرخانواده فرزندان آن خانواده هستند، بیان داشت: هر پیشرفتی درگرو جوانی جمعیت است و برای اینکه از پیشرفت همه جانبه عقب نمانیم، نیازبه جمعیت پویا داریم و از این‌رو، موضوع جمعیت برای کشوراهمیت بسزایی دارد.

مدیرکل سلامت شهرداری با بیان اینکه شهرداری خانه فعالان حوزه جمعیت است ازبرنامه‌ریزی برای تقویت حمایت از فعالان گروه‌های مرمی در این عرصه خبر داد و اظهار داشت: حمایت ازشبکه‌های مردمی وجهادی حائز اهمیت است و ما وظیفه حمایت از خانواده را به عنوان یک اولویت دنبال می‌کنیم. در این راستا طراحی و اجرای چندین پویش مردمی با عنوان فرزندان سرمایه‌های زندگی در دستور کار قرار داشته است.

تشکیل معاونت جوانی جمعیت در شهرداری تهران

صاحب تصریح کرد: موضوع جمعیت اهمیت بسیاری دارد و شهرداری تهران نیزبراساس اسناد بالادستی، برنامه‌هایی را در این حوزه دردستورکار خود قرار داده است. دردو سال اخیر، حوزه سلامت شهرداری تهران مکاتبات بسیاری را با دستگاه‌ها و سازمان‌های مرتبط درحوزه جمعیت انجام داده و اقدام به برگزاری پویش‌های تبلیغاتی با محوریت فرزندآوری کرده است.

وی با اشاره به اینکه دنبال خانواده کامل با 4 فرزند هستیم، گفت: کمک در ازدواج آسان و ارائه مشاوره رایگان از سوی شهرداری انجام شده است. همچنین معاونت جوانی جمعیت درشهرداری تهران و در اداره سلامت راه‌اندازی شده است تا برنامه‌های این حوزه با قوت بیشتری پیگیری شود.

مدیرکل سلامت شهرداری تهران به مسله سقط جنین ونگاهی که در 5 دهه گذشته نسبت به این موضوع ازسوی خانواده‌ها و زوجین وجود داشته است، اشاره کرد و گفت: متأسفانه نگاه به جنین در سال‌های اخیر به سمت نگاه به شیء رفته است. این موضوع مشکلات بسیاری را برای افراد خانواده‌ها ونیز جامعه ایجاد کرده است که در صدد هستیم با کمک فعالان جمعیت نرخ سقط جنین را در جامعه کاهش دهیم.

ظرفیت سرا‌های محله در اختیار برنامه‌های جوانی جمعیت

زهرا شمس احسان، رئیس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران نیز در این مراسم گفت: بودجه شهرداری سال گذشته درموضوع جوانی جمعیت و فرزند آوری تنها یک میلیارد تومان بود که با پیگیری‌های انجام شده در شورای شهر این بودجه با رشد چشمگیر امسال به 15 میلیارد تومان افزایش یافته است.

زهرا شمس‌احسان، افزود: اختصاص اعتبار در راستای اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت می‌تواند مسیر شهرداری تهران را برای اجرای طرح‌های مرتبط با سیاست‌های جمعیتی هموار کند، زیرا پایتخت با جمعیت حدود 14 میلیون نفری، به اجرای چنین طرح‌های بزرگی نیاز دارد تا نه تنها درمسیر سالمندی قرارنگیرد بلکه بتواند به سمت جوانی جمعیت و داشتن نیرو‌های فعال در عرصه‌های مختلف حرکت کند.

وی اضافه کرد: برای اقدامات اثربخش و کارساز در این مسیر باید گروه‌های جهادی فعالیت‌های مرتبط با حوزه جوانی جمعیت را دنبال و اجرایی کنند و دراین مسیر شهرداری تهران دبیرخانه ستاد جمعیت شهرداری از این گروه حمایت خواهد کرد.

عضوشورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه ظرفیت‌های موثری درسرا‌های محله برای حضورفعالان حوزه جمعیت و فرزندآوری وجود دارد، گفت: شهرداری تهران این آمادگی را دارد تا ظرفیت‌های بالقوه موجود درسرا‌های محله را در اختیار فعالان ومروجان حوزه جمعیت و فرزندآوری قرار دهد تا این افراد با حضوردرسرا‌های محله برنامه‌های ترویجی وتشویقی خود را اجرا و دنبال کنند.

وی با اشاره به متوقف شدن فعالی اتاق‌های مادرو کودک درایستگاه‌های مترو گفت: با توجه به این که کار نیاز به دغدغه و ابزار دارد؛ انتظار می‌رود مسئولان درکار‌ها به حرف اکتفا نکنند.

شمس احسان خاطرنشان کرد: نقش شهرداری در حوزه جوانی جمعیت تسهیلگری است. بحث توسعه برنامه‌ها، طرح پارک‌های منزلت برای سالمندان، سرای محله‌ها و... نشان داد مجری مشخصی برای راهبری این فعالیت‌ها نداریم. به عبارت دیگر امور اقتصادی و بودجه، زیرساخت و محتوا فراهم است، اما فعالیت اصولی و صحیح درمجموعه‌ها وجود ندارد که این روند باید اصلاح شود.

رئیس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران با بیان این که کار عمیق گفتمانی در موضوع جوانی جمعیت در کشور انجام نشده است، تاکید کرد: باتوجه به تکرارمداوم موضوعاتی از قبیل زاد و ولد، جای خالی سیاست گذاری فرآیندی برای این موضوع احساس می‌شود. مسله جوانی جمعیت ازسال 84 مورد تاکید بوده است، اما تاکنون موفق به تبدیل این موضوع به گفتمان ازغالب دربرنامه‌ها جهت‌گیری‌های کلان کشورو شهرنشده‌ایم. باید این مسیر را با تقویت برنامه‌ها و بها دادن به فعالیت‌های مردمی اصلاح کنیم.

شهرداری تهران الگوی جوانی جمعیت کشور است

فاطمه محمدبیگی، رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم گفت: بسیاری از مطالبات و نیاز‌هایی که فعالان و گروه‌های جهادی فعال درحوزه جمعیت مطرح می‌کنند نیازمند نظام‌مند شدن و ساختار سازی است که درمجلس شورای اسلامی این آمادگی وجود دارد تا با تنظیم قوانین ومقررات خاص بتوان به این مطالبات ونیاز‌ها به شکل قانونی پاسخ داد و دغدغه‌های موجود را برطرف کرد.

فاطمه محمدبیگی با اشاره به اینکه در گذشته قوانین خوبی در حوزه جوانی جمعیت به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید اما، منابع اعتباری و بودجه کافی برای اجرای این قوانین تخصیص داده نشد، ازتحول در رویکرد‌های دولت در سه سال گذشته به موضوع جوانی جمعیت خبر داد و افزود: پس ازسه سال از تصویب قوانین حمایت از خانواده و جوانی جمعیت خوشبختانه بیش از نیمی ازمقررات و قوانین در حال اجرا است. امروز شاهد آن هستیم که روند جمعیتی در حال اصلاح و سیاست‌ها به نفع افزایش جمعیت در حال تغییر است.

وی با تاکید بر اینکه نیازمند کاررسانه‌ای خاص در موضوع جمعیت و جوانی جمعیت هستیم برتشکیل کارگروه‌های قوی رسانه‌ای در این حوزه تاکید کرد و اظهار داشت: نشست‌های تخصصی با سازمان صدا و سیما برای شکل دادن به قرارگاه رسانه‌ای در موضوع جمعیت برگزار شده است و انتظار می‌رود فعالان این حوزه با ارایه پیشنهادات خود به بالندگی هرچه بهتر و بیشتر فعالیت‌های جهادی مردمی در قالب رسانه کمک کنند.

رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی به نقش شورای اسلامی شهر تهران به عنوان شهرداری ام القرای جهان اسلام در پیشرو بودن و مشارکت حداکثری در روند‌ها و برنامه‌ریزی‌های جمعیتی اشاره کرد و با قدردانی از اقدامات انجام شده ازسوی شورای شهر و شهرداری در حوزه ترویج فرزندآوری در جامعه گفت: شهرداری تهران الگوی ایران و حتی کشور‌های مسلمان است چراکه نگاه بسیاری از کشور‌ها به اقدامات جمهوری اسلامی ایران و تهران درموضوعات مختلف جلب شده است.

محمد بیگی ادامه داد: ازمسولان شهرداری تهران می‌خواهیم فعالیت‌های موفق مرتبط با حوزه جمعیت را در قالب کتاب در اختیار شهرداری‌های کشور و نیز نمایندگان مجلس قرار دهد تا شاهد یکپارچگی در اجرای برنامه‌ها و سیاست‌های جمعیتی در کشور باشیم.

فعالیت 136 گروه جهادی فرزندآوری در پایتخت

فاطمه رحمانی، مشاوراموربانوان فرمانداری تهران نیز دراین مراسم گفت: براساس بانک اطلاعاتی فرمانداری تهران، 136 گروه جهادی در راستای اقدامات مرتبط با حوزه جوانی جمعیت وفرزندآوری درپایتخت فعالیت دارند که برخی از این گروه‌ها توانسته‌اند تاثیر به سزایی در جلوگیری از سقط جنین و نیز افزایش فرزندآوری و علاقمندی خانواده‌ها به داشتن فرزند ایفا کنند.

وی افزود: ضرورت دارد با همکاری شهرداری، شورای شهر، گروه‌های مردمی فعال در این حوزه‌ها شناسایی شوند تا گروه‌های تک فرزندی، فرزندآوری وسقط جنین از میان آنها احصا شود تا بتوان با همکاری این گروه‌ها، فعالیت‌های ویژه‌ای را در مناطق 22 گانه شهرداری تهران در مسیر اجرای سیاست‌های جمعیتی کلان کشوربه انجام برسانند.

27 آسیب خانواده‌های تک فرزند را تهدید می‌کند 

رسول ساکی، دبیرستاد جمعیت و ستاد راهبری حوزه‌های علمیه نیز در این مراسم گفت: با توجه به این که صحبت درباره جمعیت به حاکمیت مربوط می‌شود؛ ازهمین رو گفتمان خانواده باید با اولویت جایگاه مادری و حمایت از حیات جنین مورد توجه واقع شود.

رسول ساکی با اشاره به 27 آسیبی که خانواده‌ای دارای تک فرزند را تهدید می‌کند، ادامه داد: با توجه به این که وظیفه اصلی مسئولان، زمینه سازی برای کنشگری ونقش‌آفرینی فعالان حوزه جمعیت بوده؛ حرکت عمومی نیز از جمله عوامل موثر بوده است.

وی خاطرنشان کرد: پیروزی در جنگ 8 ساله دفاع مقدس و ایستادن مقابل 55 کشور دنیا و سوادآموزی به افراد بی‌سواد از طریق نهضت سوادآموزی مصداقی ازتأثیرات حرکت عمومی است.

ساخت اولین پردیس خانواده در تکه دوم پایتخت

شهردار منطقه 2 نیز در این مراسم گفت: در راستای توجه به جوانی جمعیت، نخستین پردیس خانواده پایتخت دراین منطقه ساخته خواهد شد.

مهدی صالحی افزود: منطقه 2 در این دوره ازمدیریت شهری با تدبیر شورای شهر راهبرد اصلی خود را مبنی برتبدیل این منطقه به شهردوستدار کودک دردستور کار قرار دارد. دراین راستا بوستان ستارخان به عنوان اولین بوستان دوستدار کودک پایتخت درحال طراحی وبهسازی است و تا پایان سال‌جاری به بهره‌برداری می‌رسد.

وی با اشاره اینکه درسرا‌های محللات اقدامات مهمی درحوزه خانواده صورت گرفته است، گفت: اولین شهردخت دراین بخش ازتهران راه اندازی شده است و فعالیت خود را آغاز کرده است.

صالحی بابیان اینکه درموضوع سلامت کودکان اقدامات موثری از سوی شهرداری منطقه در حال اجرا است، گفت: احداث پردیس‌ها یکی ازمهم‌ترین برنامه‌های مدیریت شهری منطقه برای عملی کردن شعار شهر دوستدار کودک است. با راه‌اندازی این مجموعه، زمینه حضورهمزمان مادر و فرزند در این پردیس فراهم خواهد شد.

در این مراسم با اهدای لوح و هدایایی از مروجان و گروه‌های همکار با شهرداری تهران در حوزه جوانی جمعیت و فرزندآوری تجلیل شد.