چهارشنبه 4 مهر 1403

3 اقدام تحولی درمرکز زبان حوزه‌های علمیه

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
3 اقدام تحولی درمرکز زبان حوزه‌های علمیه

مدیر مرکز آموزشهای زبان حوزه‌های علمیه، عمومی‌کردن آموزش زبان در مدارس علمیه کشور، تربیت استادان بومی و برگزاری دوره‌های آموزش زبان برای خانواده طلاب را از اقدامات تحولی در این مرکز برشمرد.

مدیر مرکز آموزشهای زبان حوزه‌های علمیه، عمومی‌کردن آموزش زبان در مدارس علمیه کشور، تربیت استادان بومی و برگزاری دوره‌های آموزش زبان برای خانواده طلاب را از اقدامات تحولی در این مرکز برشمرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید علیرضا حسینی عارف در گفتگو با خبرنگار مهر به ارائه گزارشی از فعالیت‌ها و عملکرد مرکز زبان حوزه‌های علمیه پرداخت و اظهار کرد: از سال 85 که مرکز آموزش زبان حوزه‌های علمیه تأسیس شد تا الان حدود 18 هزار طلبه و خانواده طلبه اعم از مرد و زن پذیرش شدند. از این تعداد 15 هزار نفر طلاب برادر و 3 هزار نفر خانواده‌های طلاب برادر و طلاب خواهر هستند.

وی گفت: حدود 5 هزار نفر از پذیرش‌شدگان، دوره‌های آموزش زبان را تا آخر طی کرده و به عنوان طلاب زبان‌دان شناخته می‌شوند اما بسیاری از طلبه‌ها به دلایل مختلف همچون مهاجرت، اشتغال، فوت یا شهادت و... از ادامه شرکت در دوره‌های آموزشی انصراف دادند.

به گفته مدیر مرکز زبان حوزه‌های علمیه، آموزش‌های این مرکز در 9 زبان عربی، انگلیسی، فرانسوی، اسپانیایی، آلمانی، چینی، ژاپنی، ترکی استانبولی و روسی ارائه می‌شود.

حجت‌الاسلام حسینی عارف با بیان اینکه دوره‌های آموزشی مرکز زبان سه سطح مقدماتی، متوسطه و پیشرفته اجرا می‌شود، اظهار کرد: مدرک این مرکز از سوی تمامی نهادهای حوزوی و دانشگاه‌ها شناخته شده و معتبر است.

عمومی کردن آموزش زبان در مدارس علمیه کشور

وی عمومی‌کردن آموزش زبان در مدارس علمیه کشور از سال 94 را یکی از اقدامات تحولی در مرکز زبان حوزه‌های علمیه ذکر کرد و گفت: پیش از اجرا شدن این طرح، آموزش‌های زبان دوم در مرکز زبان حوزه‌های علمیه و در برخی مدارس علمیه به صورت محدود ارائه می‌شد. با اینکه حد نصاب برگزاری دوره‌های آموزش زبان 8 نفر است اما هر طلبه‌ای در هر جای ایران - حتی یک نفر - باشد برای آموزش زبان این افراد برنامه‌ریزی می‌کنیم.

وی افزود: طرح شهید تقی‌پور که تاکنون چند دوره برگزار شد شامل طلبه‌هایی است که از شهرهای مختلف به صورت انفرادی در این دوره‌ها شرکت می‌کنند.

حجت‌الاسلام حسینی عارف، کمبود استاد را یکی از موانع عمومی‌کردن آموزش زبان در مدارس علمیه کشور ذکر کرد و گفت: در سال 94 برای جذب استاد فراخوان دادیم اما در مراکز حوزوی، دانشگاهی و آموزش و پرورش فقط 55 استاد خودشان را معرفی کردند، در حالی که چنانچه به طور متوسط برای هر مدرسه علمیه فعال در کشور دو استاد پیش بینی می‌کردیم، به هزار استاد نیاز داشتیم.

وی افزود: در این شرایط تصمیم گرفتیم دوره‌های تربیت استاد را برگزار کنیم. از سال 94 تاکنون 26 دوره آموزش تربیت مدرس زبان به صورت حضوری برگزار کردیم و اکنون 667 استاد بومی داریم.

مدیر مرکز آموزش زبان حوزه‌های علمیه تصریح کرد: در حال حاضر تمامی استان‌های کشور استادان بومی دارند و به گونه‌ای برنامه‌ریزی کردیم که تا سال 1404 حدود 800 استاد داشته باشیم.

برگزاری دوره آموزش زبان برای خانواده طلاب

حجت‌الاسلام حسینی عارف یکی دیگر از اقدمات تحولی مرکز آموزش زبان را برگزاری دوره‌های آموزشی برای خانواده طلاب و طلاب خواهر ذکر کرد و افزود: خانواده‌های طلاب برای ثبت‌نام فرزندانشان در دوره‌های آموزشی با دو چالش فرهنگی و اقتصادی مواجه بودند. به این دلیل که از نظر مختلط بودن کلاس‌ها، متون غربی و گران بودن هزینه آموزش زبان دغدغه داشتند. خوشبختانه با حمایت مدیران حوزه‌های علمیه توانستیم با راه‌اندازی دوره‌های آموزش زبان برای خانواده‌های طلاب، به این دغدغه‌ها پایان دهیم.

وی گفت: البته آموزش زبان در مرکز زبان برای طلاب رایگان است اما برای خانواده‌های طلاب هزینه اندکی دریافت می‌شود.