سه‌شنبه 24 مهر 1403

6 طرح در حوزه مسکن و شهرسازی مراغه در حال اجراست

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
6 طرح در حوزه مسکن و شهرسازی مراغه در حال اجراست

مراغه - ایرنا - رییس اداره مسکن و شهرسازی مراغه گفت: 6 طرح ملی و شهرستانی در این حوزه در شهرستان در حال اجراست.

مقصود محرم پور روز چهارشنبه در تشریح عملکرد یکساله اداره مسکن و شهرسازی مراغه در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا با بیان اینکه توسعه مسکن شهری و بهسازی راه های روستایی از مهم ترین اولویت های مسکن و شهرسازی است افزود: طرح بزرگ و ملی آزادراه مراغه - هشترود در قالب پنج قطعه و به طول حدود 110 کیلومتر با چهار خط عبوری در دست احداث است.

وی ادامه داد: قطعات دوم و سوم این آزادراه تحت پیمان موسسه عاشورا و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) با 60 درصد پیشرفت فیزیکی در حال احداث بوده و 15 کیلومتر از آن آسفالت ریزی شده است.

محرم پور اضافه کرد: احداث ساختمان الحاقی بیمارستان سینای این شهرستان نیز به عنوان یکی از طرح های بزرگ مسکن و شهرسازی با حدود 45 درصد پیشرفت فیزیکی در حال انجام است که به زودی عملیات اجرایی احداث ساختمان آموزشی این مرکز درمانی آغاز خواهد شد.

وی گفت: همچنین طرح بهسازی راه روستایی سرکاراباد و حاجی کند به طول 6.5 کیلومتر و با 850 میلیون تومان اعتبار انجام شده و در صورت تخصیص اعتبار لازم، به زودی عملیات آسفالت ریزی آغاز خواهد شد.

محرم پور افزود: تکمیل پل سه دهانه 10 متری روستای خطب سفلی با 850 میلیون تومان اعتبار هم اکنون با 50 درصد پیشرفت فیزیکی نیز توسط این اداره در حال انجام است.

وی ادامه داد: تکمیل پل زیرگذر شهر خداجو با 3.2 میلیارد تومان و 65 درصد پیشرفت فیزکی در حال اجرا بوده که برای تکمیل منتظره پرداخت سهم 50 درصدی راه آهن است.

وی اضافه کرد: همچنین طرح تعریض پل روستاهای طالبخان به آهق نیز از جمله طرح هایی است که با 150 میلیون تومان اعتبار با هدف رفع نقاط حادثه خیز در قالب تعریض پل به عرض هشت متر در این شهرستان اجرا شده است.

احداث بیش از یک هزار واحد مسکن اقشار کم درآمد در مراغه

محرم پور با اشاره به اجرای طرح اقدام ملی مسکن گفت: در این طرح یک هزار و 88 واحد مسکن برای اقشار کم درآمد به عنوان سهم این شهرستان بوده است.

وی افزود: در مرحله اول این طرح سهمیه شهرستان 400 واحد بوده که پس از ثبت نام متقاضیان، اطلاعات آنان در سامانه وزارت مسکن و شهرسازی به عنوان واجدان شرایط پالایش می شوند.

وی اضافه کرد: همچنین برای احداث این واحدهای مسکونی، 2.3 هکتار زمین تخصیص یافته که با اجرای آن شاهد فعال سازی تولید مسکن و ورنق تولید خواهیم بود.

تخصیص بیش از 5.9 میلیارد تومان اعتبار برای بافت فرسوده و بازآفرینی شهری

رییس اداره مسکن و شهرسازی مراغه گفت: در طول سال گذشته پنج میلیارد و 960 میلیون تومان در قالب تسهیلات برای بافت های فرسوده و طرح های بازآفرینی شهری در این شهرستان تخصیص یافته است.

محرم پور افزود: در این مدت، چهار میلیارد و 760 میلیون تومان در قالب تسهیلات بافت فرسوده شهری به 119 واحد مسکونی اعطا شده است.

وی ادامه داد: همچنین در طول سال گذشته 200 تن قیر رایگان برای استفاده در آسفالت ریزی بافت های هدف بازآفرینی شهری تخصیص یافته است.

وی اضافه کرد: در طول سال گذشته از اعتبارات مصوب تبصره 18، مبلغ یک میلیارد و 200 میلیون برای اجرای طرح های بازآفرینی شهری تخصیص یافته است.

محرم پور گفت: مسکن و شهرسازی با نگاه توسعه محور در بهبود فضای عمرانی شهرستان گام برداشته که یکی از این وظایف، راهبری و نظارت بر تهیه و اجرای ضوابط طرح های توسعه و عمرانی از جمله طرح جامع و طرح های تفضیلی است.

وی افزود: تشکیل جلسات مستمر کمیته کنترل مقررات ملی ساختمان در قالب هشت جلسه و رسیدگی به 15 فقره شکایت مردمی از جمله اقدامات مسکن و شهرسازی در حوزه شهرسازی و معماری است.

وی اضافه کرد: بازدید از ساختمان های در حال احداث به صورت دوره ای و اتفاقی و موردی نیز از دیگر اقدامات نظارتی مسکن و شهرسازی بوده است.

رفع تصرف سه هکتار از اراضی ملی و دولتی 

رییس اداره مسکن و شهرسازی مراغه با بیان اینکه نظارت حقوقی بر اراضی ملی و دولتی از رویکردهای مسکن و شهرسازی در این شهرستان است گفت: در طول سال گذشته حفاظت و صیانت از اراضی ملی و دولتی توسط این اداره منجر به رفع تصرف و آزادسازی 10 مورد به مساحت سه هکتار و به ارزش 10 میلیارد تومان شده است.

محرم پور افزود: شناسایی اراضی واقع شده در حریم شهری به منظور اعمال ماده 10 قانون زمین شهری از اقدامات مسکن و شهرسازی در حوزه املاک و حقوقی بوده است.

وی اضافه کرد: در این راستا، سودجویان و تصرف کنندگان اراضی دولتی و ملی با تشکیل پرونده به مراجع قضائی برای رسیدگی و اعمال قانون ارجاع داده شده است.

شهرستان مراغه با حدود 268 هزار نفر جمعیت در 127 کیلومتری تبریز، مرکز آذربایجان شرقی واقع است.

*س_برچسب‌ها_س*