سه‌شنبه 17 مهر 1403

9درصد چک یزدی ها در فرودین برگشت خورد

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
9درصد چک یزدی ها در فرودین برگشت خورد

براساس گزارش بانک مرکزی ایران در ماه فرودین91درصد چک های مردم استان وصول شده است که نسبت به ماه قبل (اسفند1400)3دهم درصد کاهش داشته است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از یزدرسا بانک مرکزی آخرین گزارش چک های مبادله ای، وصولی و برگشت خورده کشور در ماه فرودین 1401 را منتشر که براساس آن در این ماه5.2میلیون فقره چک در کل کشور مبادله شده که سهم استان یزد از این میزان 315هزارو300فقره بوده که 6.1درصد از کل چک های مبادله شده در کشور را به خود اختصاص داده است.

براین اساس استان یزد بعد از استانهای تهران، اصفهان، خراسان رضوی و آذربایجان شرقی، رتبه پنجم را از این لحاظ تعداد چک های مبادله ای را به خود اختصاص داده است.

چک های وصولی

براساس این گزارش، یزدی ها در ماه فرودین سال جاری 286هزار800فقره چک خود را که مبلغ کلی آن بیش از43میلیارد ریال بوده است را پاس کرده اند که این یعنی 91درصد چک های یزدی ها پاس شده است که نسبت به اخرین ماه سال 1400یعنی اسفند 3دهم درصد کمتر می باشد.

همچنین سهم یزدی ها از میزان چک های وصولی در کل کشور 6.1درصد بوده است که از این لحاظ رتبه پنجم را در سطح کشور به خود اختصاص داده اند و همچنین 2دهم درصد کاهش نسبت به ماه قبل در این زمینه دارد.

رضایی استاد دانشگاه اقتصاد در گفتگو با خبرنگار یزدرسا، با بیان اینکه با برون رفت از دوران بحران کرونا، متغیرهای اقتصادی و وضعیت بازار تقریبا به حالت قبل از شیوع بیماری برگشته است اظهار داشت: اگر وضعیت چک های مبادله ای در چندماه اخیر یزد را مورد تحلیل و بررسی قرار دهیم متوجه می شویم تفاوت عجیب و غیر منتظره ای نداشته است.

وی ادامه داد: برخی گزارشاتی که در مورد وضعیت وحشتناک چک های برگشتی یزد در ماه های قبل توسط برخی از کارشناسان اقتصادی - سیاسی مطرح می شود جنبه کارشناسی واقعی نداشته و متاثر از متغیرهایی است که جنبه علمی ندارد.

چک های برگشتی

در ماه فرودین1401یزدی ها همچنان جز خوش حسابهای کشور محسوب شده وتنها 9درصدچک های آنها در فروردین برگشت خورده است که علت بیش از 97.8درصد آنها کسری یا فقدان موجودی بوده است.

استان یزد از لحاظ تعداد چک های برگشتی در این ماه در بین استانهای کشور رتبه 23را به خود اختصاص داده که نشان از آن دارد که از بین 31استان کشور جایگاه استان نسبت به استانهای دیگر بسیار بهتر می باشد.

براساس این گزارش، تنها 28هزار و500فقره چک یزدی ها برگشت شده است که نسبت به ماه قبل9هزارو400فقره کمتر شده است.

انتای پیام / ک

9درصد چک یزدی ها در فرودین برگشت خورد 2
9درصد چک یزدی ها در فرودین برگشت خورد 3
9درصد چک یزدی ها در فرودین برگشت خورد 4
9درصد چک یزدی ها در فرودین برگشت خورد 5