پنج‌شنبه 19 مهر 1403

آسیب رسانه نماها به رشد و توسعه کهگیلویه و بویراحمد

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
آسیب رسانه نماها به رشد و توسعه کهگیلویه و بویراحمد

در شرایطی که از رسانه ها به عنوان تریبون های مطالبه گری و همچنین انعکاس دهنده موضوعات و مشکلات مردم یاد می شود اما برخی رسانه نماها به تریبونی برای جریاناتی خاص تبدیل شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از صبح زاگرس رسانه ها در کنار سه قوه مجریه، مقننه و قضائیه رکن چهارم توسعه کشور هستند و می توانند با تبیین اندیشه ها و در حفظ فرهنگ بومی، توسعه اقتصادی و اجتماعی و سیاسی تلاش کنند.

رسانه ها زبان گویای مردم هستند و می توانند آنها را از محدودیت و مهجوریت نجات دهند. ارتقاء سطح آگاهی و دانش مطلوب، تلاش در جهت حذف مرزبندی ها، مطالبه گری برای حل مشکلات، ایجاد پل ارتباطی بین مردم و مسئولان برای حل مشکلات بخشی از وظایف رسانه ها محسوب می شود. در شرایطی که افکار عمومی جامعه انتظار نقش آفرینی رسانه ها در ابعاد مختلف اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی دارند، اما ظهور و بروز رسانه ها نماها سبب به حاشیه راندن نقش رسانه‌های ریشه دار و با هویت استان شده است. مشاهده می شود رسانه نماها به صورت فصلی و در شرایط زمانی مختلف معرفی می شوند اما با کاهش هیجانات و احساسات در بین افکار عمومی جامعه و بعد از کسب منافع کوتاه مدت به رکود می روند رسانه نماها اجازه نقش آفرینی و مطالبه گری را از شهروندان سلب می کنند و با تکاپو در صدد انعکاس اخبار و مصادره آن در جهت منافع یک گروه خاص است، از طرفی چنین رسانه هایی وقتی یک مسئول از جریان خاص خودشان مورد نقد قرار می گیرد با فضاسازی و اتهام سعی در از بین بردن فضای نقد و مطالبه گری دارند. ظهور رسانه نماها می تواند علت ها و دلایل مختلفی داشته باشد که می‌توان به روحیات برخواسته از تعصبات منطقه ای، کسب منافع کوتاه مدت، روحیات هیجانی و احساسی و نهایتا کسب دریافت ها و تصورات غلط از رویدادهای مختلف گذشته در موضوعات سیاسی است. در پایان باید اشاره کرد رسانه نماها فضای مطالبه گری و نقد را در جامعه به حاشیه کشانده و فرصت رشد و توسعه کهگیلویه و بویراحمد را به دلیل انحصار اخبار و وقایع در یک گروه و جریان خاص، سلب می کنند. انتهای پیام /