شنبه 7 مهر 1403

آلمانی‌ها ترامپ را عامل تشدید شکاف اجتماعی در آمریکا می‌دانند

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
آلمانی‌ها ترامپ را عامل تشدید شکاف اجتماعی در آمریکا می‌دانند

تهران - ایرنا - اعتراض‌ها به رفتار نژادپرستانه پلیس آمریکا با شهروندان این کشور در حالی به تقابل گسترده طبقات اجتماعی دامن‌زده که 80 درصد آلمانی‌ها، دونالد ترامپ را عامل تشدید این امر می‌دانند.

به گزارش خبرگزاری د. پ. آ، بیشتر شهروندان آلمانی نقش رئیس جمهوری آمریکا را در گسترش اعتراض‌های مردمی و شکاف اجتماعی به وجود آمده ناشی از این اعتراض‌ها مقصر می‌دانند به گونه‌ای که 80 درصد معتقدند ترامپ با عملکرد خود موجب شده است اعتراض‌ها به شکاف اجتماعی منجر شود. طبق این نظرسنجی که بنیاد «فریدریش ناومان» وابسته به حزب دموکرات آزاد آلمان (FDP) انجام داده، 51 درصد پاسخ‌دهندگان ابراز نگرانی کرده‌اند که آمریکا جایگاه اصلی‌ترین همپیمان آلمان و اتحادیه اروپا را از دست بدهد. 86 درصد نیز علت اصلی شکل‌گیری اعتراض‌های سراسری را وجود شکاف عمیق اجتماعی در جامعه آمریکا می دانند که ناشی از رویکردهای نژادپرستانه پلیس و دیگر نهادهای دولتی این کشور است. در همین حال 92 درصد پاسخ‌دهندگان، اعتراض‌های علیه نژادپرستی و خشونت پلیس در ایالات متحده را مشروع و حق مردم دانسته و حتی 32 درصد از آنان وقوع شورش‌های خیابانی در اعتراض به این معضل را قابل دفاع می‌دانند.

جرقه اعتراض‌های اخیر آمریکا پس از کشته شدن یک شهروند ساهپوست به دست پلیس ایالت مینه‌سوتا زده شد. با گذشت بیش از 10 روز از قتل جورج فلوید از سوی پلیس سفیدپوست آمریکا در هنگام دستگیری، نخستین مراسم تشییع جنازه او پنجشنبه گذشته با حضور خانواده و هزاران نفر از مردم شهر مینیاپولیس در ایالت مینه‌سوتا برگزار شد؛ شرکت‌کنندگان به احترام دقایق شکنجه تا مرگ او از سوی پلیس در هنگام دستگیری، به مدت 8 دقیقه و 46 ثانیه سکوت کردند.

نخستین مراسم تشییع فلوید نیز یک روز پیش در دانشگاه «نورث سنترال» در شهر مینیاپولیس برگزار شده بود. در این مراسم روی تابوت فلوید عبارت کنایه‌آمیز «حالا می‌توانم نفس بکشم» دیده می‌شد. 2023

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*