دوشنبه 2 مهر 1403

آلودگی‌های بیولوژیک از رژیم خونخوار صهیونیستی بعید نیست

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
آلودگی‌های بیولوژیک از رژیم خونخوار صهیونیستی بعید نیست

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بقیهالله (عج) با اشاره به جنایت رژیم صهیونیستی در لبنان و حادثه انفجار پیجرها گفت: آلوده کردن فراورده‌های بیولوژیک توسط رژیم خونخوار صهیونیستی نیز دور از انتظار نیست.

- اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، دکتر حسن ابوالقاسمی امروز در نشست خبری برگزاری همایش ملی درس‌آموخته‌های کرونا به اهمیت خودکفایی در نظام سلامت اشاره و بیان کرد: در بسیاری از کشورها از جمله امریکا و کشورهای اروپایی شاهد این بودیم که ابتدا مردم خودشان را واکسینه کردند و سپس اقدام به صادرات واکسن به سایر کشورها کردند و ما در خرید واکسن از هند دیدیم که با اینکه قرارداد بسته بودیم، ابتدا واکسن را به مردم خودشان تزریق کردند و سپس به کشور ما صادر کردند.

فرمانده دانشگاه علوم پزشکی بقیهالله (عج) در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر اینکه با توجه به مسئله‌ای مانند انفجار پیجرها در لبنان، ممکن است رخدادهای مشابهی در عرصه بیولوژیک نیز رخ دهد؟ ادامه داد: ماجرای انفجار پیجرها در لبنان باید نگرانی‌ها در خصوص داروها و مواد غذایی را در سطح جامعه جهانی بیشتر کند زیرا با توجه به جنایات رخ داده از سوی رژیم صهیونیستی در لبنان، رژیم اشغالگر قدس ابایی از این نخواهد داشت که روزی داروها و واکسن‌ها را نیز آلوده کند و بنابراین مجامع جهانی و سازمان جهانی بهداشت باید به این موضوعات توجه داشته باشند.

وی ادامه داد: آلوده کردن فراورده‌های بیولوژیک توسط رژیم خونخوار صهیونیستی نیز دور از انتظار نیست و هیچ تضمینی وجود ندارد که چنین اقدامی نکند و به صورت بالقوه، این احتمال وجود دارد، البته کنوانسیون‌های جهانی منع استفاده از سلاح‌های بیولوژیک را در معاهدات خود دارند و کشور ما نیز جزو این کنوانسیون‌ها هست اما لازمه این امر این است که کشورها به تجهیزات تشخیص عوامل بیولوژیک مجهز شوند و باید فکر همه‌جانبه برای تهاجم‌های بیولوژیک در آینده داشته باشیم.

ابوالقاسمی تصریح کرد: در دوران کرونا، بیمارستان بقیهالله (عج) 8 شهید مدافع سلامت تقدیم کرده است. تجارب زیادی درخصوص درمان بیماری کرونا داریم و در همین راستا، اقدام به برگزاری همایش ملی درس‌آموخته‌های کرونا کرده‌ایم تا این تجارب به اشتراک گذاشته شوند.

وی با بیان اینکه تلاش کردیم تا بتوانیم مهمانان خارجی را در حد محدود دعوت کنیم و برگزاری کنگره بین‌المللی را به زمان دیگری موکول کنیم، گفت: اساتید از چین که در دوران کرونا تجارب زیادی در درمان بیماری داشته و همچنین سایر کشورها دعوت شده‌اند و به صورت مجازی در این همایش حضور خواهند یافت.

ابوالقاسمی با بیان اینکه در دوران کرونا دانشگاه علوم پزشکی بقیهالله (عج) تنها دانشگاهی بود که به ساخت واکسن ورود پیدا کرد، خاطرنشان کرد: در آن ایام یک میلیون نفر واکسن نورا را تزریق کردند و تزریق این واکسن هیچ عارضه‌ای در بر نداشت و پس از اینکه یک میلیون نفر آن را تزریق کردند به دلیل فروکش کردن کرونا در کشور، به میزان بیشتری از واکسن نیاز نشد.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر امکان ساخت واکسن آنفلوانزا نیز گفت: باتوجه به سابقه‌ای که پژوهشگران در ساخت واکسن کرونا کسب کرده‌اند، اکنون توانایی ساخت واکسن آنفلوانزا را نیز داریم اما این موضوع نیاز به این دارد که وزارت بهداشت اعلام نیاز کند تا دانشگاه به ساخت آن ورود پیدا کند.

وی به اجرای روش پلاسمادرمانی برای بیماران کرونایی نیز اشاره و تصریح کرد: ما از شیوه پلاسمادرمانی در بیماران مبتلا به کرونا در دوران اپیدمی استفاده کردیم. چینی‌ها یک ماه قبل از ما پلاسمادرمانی را در کشورشان آغاز کرده بودند و ما بر اساس نتایج اولیه تحقیقات آن‌ها، کار پلاسمادرمانی را آغاز کردیم. در پلاسمادرمانی، پلاسمای خون بهبودیافتگان کرونا که حاوی پادتن بود دریافت و به افراد مبتلا تزریق می‌شد. در ابتدا پلاسما را به افراد بدحال تزریق کردیم که در این مرحله، برخی از بیماران بهیود یافتند و پس از مدتی مشخص شد که پلاسمادرمانی در افرادی که در مراحل ابتدایی بیماری قرار داشتند اثربخش بوده است با وجود این در ایران کمیته ملی کرونا عجله کرد و دستور توقف پلاسمادرمانی در بیماران مبتلا به کرونا را صادر کرد و این باعث شد تزریق پلاسما به بیماران کاهش یابد و به سمت دارودرمانی در دوران کرونا برویم در حالی که پلاسمادرمانی هم ارزان قیمت بود و هم منجر به بهبود بسیاری از بیماران شده بود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بقیهالله (عج) در پاسخ به سؤال تسنیم مبنی بر اینکه در دوران کرونا داروهای بسیار زیادی مورد استفاده قرار گرفت و حتی داروی رمدسیویر که بعدها کم‌اثر و بی‌اثر اعلام شد، در صدر پرفروش‌ترین داروهای سال قرار گرفت. آیا عوارض و اثربخشی داروهای مورد استفاده در عرصه کرونا در همایش بررسی و درس‌آموخته‌های آن به وزارت بهداشت منتقل می‌شود؟ تشریح کرد: ما در این همایش چالش‌های دوران کرونا را بررسی می‌کنیم، برای مثال در روزهای ابتدایی شیوع کرونا خیابان‌ها ضدعفونی می‌شدند و این باید درس آموخته‌ای برای آینده ما باشد که اگر بیماری تنفسی دیگری مشابه کرونا شیوع پیدا کند، نباید چنین اقدامی انجام دهیم یا مثلاً در دوران کرونا افرادی ادعای ساخت داروهای گیاهی درمان کرونا را داشتند در حالی که در اپیدمی‌ها روش درمان بیماری نباید به این صورت باشد زیرا برخی از افراد در پی استفاده از برخی مواد مانند بخور جوش شیرین، دچار آسیب ریوی شدند و از سوی دیگر وقت زیادی از مراکز پژوهشی ما گرفته می‌شد تا این ادعاها را بررسی کنند.

وی ادامه داد: درباره داروها نیز قرار است بررسی بشود که اثربخشی داروهای مورد استفاده در کرونا چه میزان بوده و اولین پنلی که در همایش برگزار خواهد شد، درخصوص بررسی تاثیرگذاری داروها و اقدامات مقابله با کرونا خواهد بود، البته موضوع استفاده از داروهایی که اثربخشی آن‌ها رد شد، مختص کشور ما هم نبود و همه کشورها شبیه به هم عمل می‌کردند.

ابوالقاسمی یادآور شد: درباره واکسن‌های کرونا نیز عوارض واکسن‌ها ثبت شده و تقریباً همان چیزی است که در مقالات بین‌المللی به آن‌ها اشاره شده است. واکسن‌های کرونا در مقیاس وسیع استفاده و عوارض آن نیز مشخص شده است. مثلاً درباره واکسن آسترازنکا مشخص شد که عوارض لخته شدن خون دارد اما اینکه برخی ادعا می‌کنند واکسن‌ها باعث عوارض خاصی مانند افزایش آمار سکته‌ها شده است، جنبه علمی ندارد و بیشتر مربوط به تبلیغات ضدواکسن‌هاست.

وی در پاسخ به سؤال دیگر تسنیم مبنی بر درمان‌محوری در دوران کرونا بیان کرد: به نظر بنده ما از اتفاقات دوران کرونا درس عبرت نگرفتیم برای مثال در نظام سلامت پس از شیوع بیماری کرونا، باز هم این درس را نیاموختیم که باید در حوزه بهداشت و پیشگیری سرمایه‌گذاری بیشتری برای آینده داشته باشیم.

در ادامه غلامرضا فرنوش، دبیر اجرایی همایش درس آموخته‌های کرونا اظهار کرد: بیش از 1500 نفر در این همایش ثبت نام کرده‌اند که شامل اساتید و دانشجویان گروه‌های علوم پزشکی است و 850 مقاله به همایش ارسال شده است. در این همایش ما فقط به جنبه سلامتی کرونا توجه نکرده. ایم بلکه جنبه‌های هنر، رسانه، اجتماع، اقتصاد و... نیز در نظر گرفته شده و پنل با موضوع رسانه نیز در این همایش برگزار خواهد شد‌.

وی افزود: بیش از 500 اثر هنری از قبیل شعر، عکاسی، داستان، نقاشی، مستند، نماهنگ، پوستر و... به این همایش ارسال شده و 50 ایده نیز در این همایش موردبررسی قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: این همایش طی روزهای 5 و 6 مهرماه سال جاری در مرکز همایش‌های رازی برگزار می‌شود.