شنبه 14 مهر 1403

آیا اوپک پلاس می‌تواند کاهش تولید نفت ایران را جبران کند؟

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
آیا اوپک پلاس می‌تواند کاهش تولید نفت ایران را جبران کند؟

اوپک ظرفیت کافی برای جبران نبودنفت ایران در اختیار دارد، اما بیشتر این ظرفیت در خاورمیانه است که نسبت به تشدید درگیری‌ها حساس است.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو به نقل از رویترز، اگر رژیم صهیونیستی تاسیسات نفتی ایران را هدف قرار دهد، اوپک ذخایر مازاد کافی برای جبران از دست رفتن عرضه نفت این کشور را دارد، اما اگر ایران تاسیسات نفتی کشور‌های همسایه را مورد هدف قرار دهد همه چیز متفاوت خواهد بود.

ایران صد‌ها موشک در روز سه‌شنبه به تلافی حملات هوایی رژیم صهیونیستی به سمت سرزمین‌های اشغالی پرتاب

کرد. بنجامین نتانیاهو نخست وزیر این رژیم اعلام کرد ایران اشتباه بزرگی مرتکب شده و پاسخ آن را خواهد گرفت و ایران هم تهدید به یک پاسخ دندان شکن در صورت هر اقدامی از سوی رژیم صهیونیستی کرده است.

حمله به تاسیسات تولید نفت ایران یکی از گزینه‌های رژیم صهیونیستی است. ایران عضوی از اوپک است و روزانه 3.2 میلیون بشکه در روز تولید نفت دارد که 3 درصد از تولید جهانی را تشکیل می‌دهد.

صادرات نفت ایران در سال جاری میلادی علی رغم تحریم‌های آمریکا تا 1.7 میلیون بشکه در روز افزایش یافته است. پالایشگاه‌های چین بزرگترین خریداران نفت ایران هستند. پکن تحریم‌های یکطرفه آمریکا را به رسمیت نمی‌شناسد.

تحلیلگران انرژی اسپکتس اعلام کردند از نظر تئوری اگر تولید نفت ایران از دست برود اوپک پلاس ذخایر مازاد کافی برای جبران آن دارد.

ائتلاف اوپک پلاس که از سازمان کشور‌های صادر کننده نفت و متحدانش از جمله روسیه و قزاقستان تشکیل شده سال‌هاست تولید نفت خود را در بحبوحه ضعف تقاضای دنیا پایین آورده است؛ بنابراین این گروه میلیون‌ها بشکه ظرفیت مازاد تولید در اختیار دارد.

کاهش تولید اوپک پلاس در حال حاضر به 5.86 میلیون بشکه در روز می‌رسد. تحلیلگران تخمین می‌زنند عربستان می‌تواند تولید خود را 3 میلیون بشکه در روز و امارات 1.4 میلیون بشکه در روز افزایش دهد.

ائتلاف اوپک پلاس در روز چهارشنبه اجلاسی برای بحث در مورد طرح کاهش تولید برگزار کرد. اما طبق گفته منابع این گروه، هیچ صحبتی در مورد درگیری بین رژیم صهیونیستی و ایران نشده است.

تحلیلگران یوبی‌اس عقیده دارند علی رغم اینکه اوپک ظرفیت مازاد کافی برای جبران نبود نفت ایران در اختیار دارد، اما بیشتر این ظرفیت در خاورمیانه است که به شدت نسبت به تشدید درگیری‌ها حساس است.

رژیم صهیونیستی تا الان از حمله به تاسیسات نفتی ایران خودداری کرده است. برخی تحلیلگران و متخصصان امنیتی عقیده دارند هدف رژیم صهیونیستی سایت‌های پالایشگاهی و بندر نفتی جزیره خارک است که حدود 90 درصد از صادرات نفت ایران را در اختیار دارد.

نفت طی چند سال گذشته علی رغم جنگ روسیه و اوکراین و درگیری در خاورمیانه بین 70 تا 90 دلار در هر بشکه معامله شده است.

افزایش تولید نفت آمریکا تا حدی مانع بالا رفتن بیش از حد قیمت نفت شده است. این کشور 13 درصد از تولید نفت دنیا را در اختیار دارد. این رقم برای اوپک 25 درصد و برای اوپک پلاس 40 درصد است.

با وجود ذخایر نفتی آمریکا، گسترش جنگ در خاورمیانه تاثیر قابل توجهی بر تولید این منطقه گذاشته و قیمت نفت را افزایش خواهد داد.

بالا رفتن قیمت نفت هزینه سوخت و قیمت بنزین را در آمریکا افزایش می‌دهد که به ضرر کمپین انتخاباتی کاملا هریس، نامزد دموکرات ریاست جمهوری آمریکا در مقابل دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواهان است.