جمعه 31 فروردین 1403

آیین‌نامه «حفاظت و مرمت یادمان‌های دفاع مقدس» ابلاغ شد

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
آیین‌نامه «حفاظت و مرمت یادمان‌های دفاع مقدس» ابلاغ شد

آیین‌نامه حفاظت و مرمت یادمان‌های دفاع مقدس از سوی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ابلاغ شد.

آیین‌نامه حفاظت و مرمت یادمان‌های دفاع مقدس از سوی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ابلاغ شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، آیین‌نامه حفاظت و مرمت یادمان‌های دفاع مقدس از سوی سردار سرلشکر پاسدار «محمد باقری» رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ابلاغ شد.

این آیین‌نامه به شرح زیر در روزنامه رسمی کشور منتشر شده است:

آیین‌نامه حفاظت و مرمت یادمان‌های دفاع مقدس

مقدمه:

«هر دلی که برای حقیقت احترام قائل است، هر انسانی که برای معنویت، صفا و اخلاص و انسانیت ارزش قائل است، باید این‌طور مکان‌ها و خاطره‌ها را همیشه عزیز بدارد»

یادمان‌های دفاع مقدس به‌عنوان بخشی از میراث فرهنگی کشور، زمینه‌ساز معرفی و درک حماسه و فرهنگ مقاومت، جهاد، ایثار و شهادت برای زائرین راهیان نور می‌باشد. با توجه به افزایش بازدید زائرین راهیان نور در سال‌های اخیر و گذشت چهار دهه از دوران دفاع مقدس و لزوم حفظ این آثار برای نسل‌های آینده، حفاظت و مرمت یادمان‌های دفاع مقدس امری بسیار مهم و ضروری است.

حفاظت و مرمت اصولی یادمان‌های دفاع مقدس نیازمند نگرش صحیح و اقدامات تخصصی و فنی می‌باشد؛ لذا در این آیین‌نامه، ضوابط عمومی و اصول کلی حفاظت و مرمت یادمان‌های دفاع مقدس تدوین گردیده است.

ماده 1: هدف

1 ماندگار کردن یادمان‌های دفاع مقدس برای نسل‌های آینده.

2 ارتقاء سطح حفاظت از یادمان‌های دفاع مقدس.

ماده 2: منظور

1 مستندسازی، حفاظت و مرمت یادمان‌های دفاع مقدس.

2 یکپارچه‌سازی و ایجاد وحدت رویه در حفاظت و مرمت یادمان‌های دفاع مقدس.

3 جلوگیری از نابودی و تخریب و مرمت غیراصولی یادمان‌های دفاع مقدس.

ماده 3: سیاست

1 بهره‌گیری از توان و ظرفیت نیروهای مسلح، وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها و دستگاه‌های مرتبط با دفاع مقدس.

2 تقویت بنیه علمی و فنی حفاظت و مرمت یادمان‌های دفاع مقدس بر اساس ضوابط مربوط.

ماده 4: دامنه شمول

1 این آیین‌نامه در یادمان‌های دفاع مقدس لازم‌الاجرا است.

2 مسئولیت اجرای این آیین‌نامه با بهره‌برداران یادمان‌ها (که توسط ستاد مرکزی راهیان نور تعیین می‌شوند) می‌باشد.

3 مسئولیت نظارت بر حسن اجرای این آیین‌نامه با ستاد مرکزی راهیان نور کشور است.

تبصره: هرگونه تغییر در تعداد یادمان‌ها در شمول این آیین‌نامه قرار می‌گیرد.

ماده 5: تعاریف و اختصارات

1 تعاریف

1 آثار دفاع مقدس: به هرگونه آثار ملموسِ منقول و غیرمنقول به‌جامانده از دوران دفاع مقدس که در حال حاضر در یادمان‌ها موجود است، مانند بناها، سنگرها، خاک‌ریزها، عوارض طبیعی، ادوات نظامی و...

2 یادمان دفاع مقدس: به مکانی گفته می‌شود که یک یا چند رویداد مهم نظامی، حماسی یا عملیاتی توسط رزمندگان ایران اسلامی در آنجا به وقوع پیوسته و یا یک یا

(1): بیانات مقام معظم رهبری «مدظله‌العالی» در یادمان پادگان دوکوهه (1381/01/09)

چند شخصیت برجسته دفاع مقدس در آن محل به شهادت رسیده و مقصد کاروان‌ها و زائرین راهیان نیز می‌باشند.

3 زائر: به فرد یا افرادی گفته می‌شود که برای آشنایی با تاریخ حماسی و فرهنگی رزمندگان ایران اسلامی در دوره هشت سال دفاع مقدس، سیره و سبک زندگی شهدا و رزمندگان و بازدید از مناطق عملیاتی استان‌های مرزی و یادمان‌ها و سایر اماکن راهیان نور به‌صورت کاروانی یا انفرادی سفر می‌کنند.

4 طرح جامع: به مجموعه مطالعات، طراحی نقشه‌ها و برنامه‌های کلی سامان‌دهی و توسعه هریک از یادمان‌های عملیاتی دفاع مقدس گفته می‌شود که توسط ستاد مرکزی راهیان نور کشور تدوین، تصویب و ابلاغ می‌گردد.

5 بهره‌بردار: به سازمان‌های نیروهای مسلح، سازمان‌های دولتی و غیردولتی که مدیریت، نگهداری و بهره‌برداری از یادمان (با تصویب شورای سیاستگذاری راهیان نور کشور) به آن دستگاه واگذار می‌شود.

6 حفاظت: فعالیتی تخصصی، فرهنگی و هنری، بر پایه مطالعات علمی و انسان‌شناسانه با لحاظ کردن احترام به بستر فرهنگی جهت افزایش ماندگاری آثار و آشکار نمودن پیام‌های تاریخی و هنری آثار است.

7 مرمت: مرمت عملی است که به‌منظور تداوم زمانی عمر آثار صورت می‌پذیرد.

8 نگهداری: مجموعه اقدامات به‌منظور طولانی‌تر کردن عمر آثار و حفظ ارزش‌های زیبایی‌شناختی و تاریخی آن‌ها.

9 عرصه: زمین و محلی که آثار روی آن واقع شده است.

10 محدوده: عبارت است از محیط پیرامونی عرصه که بر اساس ویژگی‌های آن در داخل حریم آثار تعین می‌شود.

11 حریم: به بخشی از اراضی اطراف آثار گفته می‌شود که بر اساس ضوابط قانونی و در راستای تداوم بقا، حفظ و کمال نفع از آن‌ها، توسط بنیاد در دو بخش حریم درجه‌یک و حریم درجه‌دو تعیین می‌شود.

12 حریم درجه‌یک: شامل محدوده‌ای از یادمان است که تحت تملک بنیاد است تا اولاً فضای عملیاتی و عوارض موجود یادمان حفظ شود و ثانیاً مقدار فضاهای موردنیاز جهت خدمات و موزه طبیعی یادمان تأمین گردد.

13 حریم درجه‌دو: شامل محدوده‌ای پیرامون حریم درجه‌یک است که بر اساس قوانین میراث فرهنگی برای آن ضوابط متناسب با آثار دفاع مقدس وضع و ثبت می‌گردد.

14 ضابطه: عبارت است از قوانینی که برای پیشگیری از خسارت‌های بالفعل و بالقوه به تمامیت آثار تدوین می‌شود.

15 پایش: عبارت است از نظارت و یا سرکشی به آثار برای مشاهده‌ی وضعیت و دگرگونی‌های احتمالی که ممکن است با گذر زمان در آن رخ دهد.

2 اختصارات

1 ستاد کل: ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران

2 بنیاد: بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس

3 میراث: وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی

4 ستاد مرکزی: ستاد مرکزی راهیان نور کشور که زیرمجموعه‌ی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس بوده و رئیس بنیاد نیز رئیس ستاد مرکزی راهیان نور کشور است.

5 قرارگاه: قرارگاه‌های رده‌های مربوطه یگان‌های بهره‌بردار (سپاه و بسیج، آجا، فراجا، دریایی و جهاد)

ماده 6: مستندات و قوانین

1 اساسنامه بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس

2 اساسنامه وزارت میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری

3 ابلاغیه ریاست ستاد کل نیروهای مسلح شماره 3331/1/1488، تاریخ 1395/08/12

«هرگونه تغییر کاربری اماکن، اراضی، ابنیه و آثار فیزیکی دفاع مقدس و هر اقدامی که موجب تغییر ماهیت آن‌ها گردد، منوط به اخذ مجوز کتبی از بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس می‌باشد».

4 آیین‌نامه حفظ، نگهداری و ثبت آثار ملی دفاع مقدس و تملک اراضی و اماکن و آثار فیزیکی مرتبط

مصوب هیئت‌امنای بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس (1395/12/05)

5 سند ملی راهیان نور کشور

مصوب هیئت‌امنای بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس (1396/11/26)

6 ماده 10 نظام‌نامه اجرای قانون 12 آبان ماه 1309 شمسی

مصوب هیئت وزرا، تاریخ 28 آبان ماه 1311،

7 قانون مجازات اسلامی

مصوب مجلس شورای اسلامی، تاریخ 1375/3/2،

8 آیین‌نامه حفاظت از میراث فرهنگی کشور

مصوب شورای امنیت کشور، تاریخ 1381/3/28،

9 قانون حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی فرهنگی

مصوب مجلس شورای اسلامی، تاریخ 1398/04/12

ماده 7: ضوابط و مقررات عمومی حفاظت و مرمت

1 هرگونه ساخت‌وساز، عملیات اجرایی، دخل و تصرف، تغییر در نما یا کالبد یا عوارض موجود عرصه و اعیان آثار که منجر به تخریب یا آسیب یادمان‌های دفاع مقدس گردد، ممنوع است و پیگرد قانونی دارد.

تبصره 1: مرمت، احیاء، ساماندهی و هرگونه اصلاح با هدف حفظ و احیای ارزش‌های فرهنگی و تاریخی آثار می‌بایست پس از تهیه طرح با اخذ مجوز از بنیاد صورت گیرد.

تبصره 2: حداکثر ارتفاع مجاز ساخت‌وساز در داخل عرصه نباید از ارتفاع آثار تجاوز کند.

2 هرگونه تغییر کاربری و ساخت‌وساز در حریم درجه‌یک باید بر اساس طرح جامع و مطابق با ضوابط اختصاصی بنیاد صورت گیرد.

3 هرگونه تغییر کاربری و ساخت‌وساز در حریم درجه‌دو باید بر اساس ضوابط حریم آثار ثبت‌شده در میراث انجام پذیرد.

4 هر اقدامی که به‌گونه‌ای به بنیان عرصه و حریم درجه‌یک یادمان لطمه وارد سازد، ممنوع است. از قبیل حفر چاه آب و فاضلاب، احداث کانال، تأسیسات برقی، تردد ماشین‌آلات سنگین و نامتناسب، نصب دستگاه‌های لرزاننده، ایجاد کاربری‌های صنعتی و تجاری، هدایت آب‌های سطحی به سمت آثار و انباشت زباله.

5 تمامی سیم‌کشی‌ها، لوله‌کشی‌ها، تأسیسات و... می‌بایست به‌صورت روکار اجراشده و از تخریب آثار برای عبور تجهیزات و تأسیسات جلوگیری به عمل آید.

6 طرح معماری، مصالح و نماهای واحدهای اطراف آثار در حریم درجه‌یک، باید متناسب با بافت فرهنگی و تاریخی مجموعه و سازگار و هماهنگ با اقلیم منطقه باشد و به تأیید بنیاد برسد.

7 انجام رزمایش‌ها و تمرینات نظامی در محدوده آثار ممنوع است.

8 جهت جلوگیری از تعرض به آثار می‌بایست محدوده و حریم یادمان بر اساس طرح جامع، محصورسازی یا نشانه‌گذاری شوند.

9 ضوابط و مقررات اختصاصی و دستورالعمل حفاظت و مرمت هر یک از یادمان‌ها برابر این آیین‌نامه توسط بهره‌بردار تهیه و پس از تأیید ستاد مرکزی قابل اجرا خواهد بود.

ماده 8: دستورات هماهنگی

1 در صورت ضرورت مرمت، تجدید نازک‌کاری و رنگ‌آمیزی آثار، بهره‌بردار یادمان می‌بایست جزئیات و نحوه اجرای آن را بر اساس طرح جامع یادمان به شکلی که اصالت فضا همچنان باقی بماند، انجام دهد.

2 پایش‌های سالانه از آثار و مقاومت سنجی سازه‌ای آن با هماهنگی بنیاد و بهره‌بردار یادمان، توسط وزارت میراث انجام گردد.

3 در راستای حفظ آثار و تهیه طرح‌های مرمت تخصصی، بهره‌بردار یادمان موظف است عوارض و تغییرات به وجود آمده حین یا پس از دوران دفاع مقدس در یادمان را شناسایی و گزارش آن را به بنیاد ارسال نماید.

4 در صورت نیاز به تجدید و بازسازی سازه‌های خاکی مانند سنگرها، خاک‌ریزها و...، بهره‌بردار یادمان موظف است از نیروی انسانی و تجهیزات سبک و یا ماشین‌آلات متناسب با آن یادمان استفاده کند.

5 در راستای پیشگیری از وارد شدن هرگونه خدشه یا آسیب به آثار یادمان، بهره‌بردار موظف است میزان تردد، حضور و اجتماع زائرین در محدوده اصلی آثار را متناسب با سرزمین و نوع آثار کنترل یا محدود نموده به‌گونه‌ای که حفاظت از آن‌ها تأمین گردد.

6 بهره‌بردار یادمان ادوات، تجهیزات و ماشین‌آلات مرتبط با دفاع مقدس و آثار را به نحو مناسب مستقر، ثبت، حفظ، نگهداری و (در صورت لزوم) مرمت نماید.

تبصره 1: برای تجهیزاتی که هویت آن‌ها به محل قرارگیری آن وابسته است می‌بایست در همان محل مورد حفاظت و نگهداری قرارگرفته و از جابجایی آن خودداری شود.

تبصره 2: ادوات نظامی آسیب‌پذیر یا مخاطره‌آمیز می‌بایست محصور و حفاظت شوند و در صورت لزوم تابلوها و علائم هشداردهنده در مجاورت آن‌ها نصب گردد.

7 سرزمین‌های نبرد داخل حریم یادمان می‌بایست به همان شکل به‌جا مانده از دوران دفاع مقدس حفظ شود.

8 بهره‌بردار برای حفظ و نگهداری آثار باقی‌مانده از دوران دفاع مقدس در یادمان‌ها، ازجمله سنگرها، خاک‌ریزها، دست‌نوشته، یادگاری و هر آنچه نشانی از آن دوران دارد، اقدامات لازم را انجام دهد.

9 در راستای حراست از محیط‌زیست و حفظ و تقویت پوشش گیاهی حریم یادمان، بهره‌بردار موظف است بر اساس طرح جامع و با کمک دستگاه‌های مربوطه در استان اقدامات لازم را انجام دهد.

10 بهره‌بردار موظف است در خصوص انجام عملیات پاک‌سازی و مین‌زدایی محدوده و حریم درجه‌یک یادمان توسط وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و با هماهنگی ستاد مرکزی، پیگیری و هماهنگی لازم را انجام دهد.

11 در صورت بروز خسارت (در اثر حوادث طبیعی) به آثار دفاع مقدس در یادمان، بهره‌بردار موظف است با همکاری متولیان امر در استان و دیگر دستگاه‌های مربوطه، اقدامات پیشگیرانه و مقابله‌ای را انجام داده و مراتب را به قرارگاه مربوطه و ستاد مرکزی اطلاع دهد.

12 مسئولیت حفاظت فیزیکی از آثار دفاع مقدس در یادمان‌ها با بهره‌بردار است که می‌بایست با اتخاذ تدابیر و تمهیدات لازم و هماهنگی با یگان‌ها و دستگاه‌های مربوطه در استان این مأموریت را انجام دهد.

ماده 9: این آیین‌نامه در 9 ماده و 5 تبصره در تاریخ 1400/11/24 به تصویب هیئت‌امنای بنیاد رسید و از تاریخ تصویب لازم‌الاجرا است.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و رئیس هیئت‌امنای بنیاد [حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس] سرلشکر پاسدار محمد باقری