جمعه 31 فروردین 1403

اَبَربحران جمعیت و ضرورت تغییر در رویکردهای فرهنگی کشور برای تشویق بر فرزندآوری

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
اَبَربحران جمعیت و ضرورت تغییر در رویکردهای فرهنگی کشور برای تشویق بر فرزندآوری

پیشگیری از افتادن در سیاه چاله جمعیتی با جدیت در به کار بستن ظرفیت‌های فرهنگی و اجتماعی کشور در جهت رشد فرزندآوری میسر خواهد شد وگرنه پنجره جمعیتی به روی کشور بسته شده و برای چندین دهه کشور گرفتار معضلی ویرانگر خواهد شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صاحب نیوز؛ چند سالی است که کارشناسان از بحران جمعیتی در ایران صحبت می‌کنند که کشور به سمت آن در حرکت است و اگر هر چه زودتر به خود نیامده و فکری برای مقابله با این خطر نکنیم، در سیاه چاله جمعیتی گرفتار خواهیم شد که بیرون آمدن از آن به این سادگی میسر نخواهد بود و شاید یک قرن به طول انجامد.

در رابطه با موضوع مهم جمعیت، مصاحبه‌ای با حجت الاسلام محمد بیرانوند، کارشناس مشاوره خانواده و فعال در حوزه روشنگری پیرامون مسأله بحران جمعیت، تدارک دیدیم:

- صاحب نیوز: از نظر شما ریشه گرفتار شدن کشور به این مسأله و کاهش فرزندآوری در ایران چیست؟

- با بررسی مسائل مختلف پیرامون جمعیت به این موضوع می‌رسیم که بین سال‌های 1330 الی 1340 بیشترین میزان فرزنداوری در کشور رخ داده است و پدران و مادرانی که در این یک دهه اقدام به فرزندآوری کردند با به دنیا آوردن 30 میلیون نفر خدمت بزرگی به جمعیت کشور کردند اما از طرفی همین پدران و مادران تحت تأثیر فضای فرهنگی ایجاد شده و اصالت رفاه و لذتی که در جامعه به وجود آمد به جای این که به دنبال آموزش وظیفه شناسی و نقش آفرینی به فرزندان باشند رفاه طلبی را مطرح کردند و با این عبارات که ما زندگی‌مان را هدر دادیم و زندگی را در بزرگ کردن فرزندان باختیم و شما مثل ما نباشید و از طرفی دیگر تبلیغات رسانه‌های مختلف همچون صدا و سیما با اقداماتی نظیر این که افرادی را به عنوان افراد موفق و الگو معرفی می‌کرد که فرزندان کمتری داشتند، این مسأله به وجود آورد.

- صاحب نیوز: به نظر شما مسائل اقتصادی در رسیدن جامعه به این نقطه که در آستانه خطر جمعیتی قرار داریم، تاثیری نداشته است؟

- بله مشکلات اقتصادی هم در به وجود آمدن این وضعیت جمعیتی مؤثر هست اما نمی‌توان آن را دلیل اصلی دانست بلکه دلیل اصلی مسائل فرهنگی است زیرا به کرات مثال‌های نقضی وجود دارد از کسانی که وضعیت اقتصادی خوبی دارند اما اقدام به فرزندآوری نمی‌کنند و مثلا به جای فرزند از حیوانات خانگی نگهداری می‌کنند یا از کسانی که وضعیت مالی مناسبی ندارند اما فرزندآوری بیشتری دارند.

- صاحب نیوز: از چند سال پیش که خطر بحران جمعیت در کشور مطرح شده است تاکنون چند درصد جامعه نسبت به این موضوع حساسیت پیدا کرده‌اند؟

- متأسفانه درصد پایینی از جامعه نسبت به این موضوع حسیاست نشان داده‌اند چرا که افکار عمومی تحت تأثیر حکومت‌ها و رسانه‌ها بوده و در این رابطه این نهادها به اندازه کافی به ایفای نقش خود نپرداخته‌اند در حالی که جا داشت و جا دارد با توجه به اهمیت مسأله جمعیت، پژوهشگران مقالاتی را در این رابطه تهیه و منتشر می‌کردند و یا مبلغان مذهبی و فعالان فرهنگی فعالیت‌های برجسته‌ای در رابطه با این موضوع در جامعه انجام می‌دادند. هر چند با آمدن دولت جدید طی یک سال گذشته اتفاقات خوبی در حمایت از فرزندآوری مانند حمایت‌های اقتصادی و مالی و مبارزه با جریانی که پیگیر سقط جنین هستند افتاده است و حداقل کشور از بی توجهی که رهبر انقلاب برای این موضوع فرمودند خارج شده است.

- صاحب نیوز: برای گرفتار نشدن در این سیاه چاله جمعیتی باید چکار کرد؟

- اگر بخواهیم داخل سیاه چاله جمعیتی نیافتیم و پنجره جمعیتی به روی ما بسته نشود حدود شش سال فرصت داریم که دو سال از این مدت باید صرف آگاه سازی و اقناع مردم و فرهنگ سازی با اقدامات متنوع فرهنگی و تبلیغات انفجاری شود. پنج موضوع در این رابطه جای کار فرهنگی دارد که لازم است به منظور تحقق رشد جمعیت و فرار از بحران جمعیت، فعالان فرهنگی بر روی این پنج موضوع متمرکز شوند که عبارتند از: ازدواج به هنگام، شکوه مقام مادری، مقابله با تک فرزندی، مبارزه با سقط جنین و مبارزه با رسومات غلط ازدواج در اصفهان.

- صاحب نیوز: با توجه به این که از بحران جمعیت به عنوان یک اَبَر بحران یاد می‌شود، نباید قرارگاهی در کشور تشکیل شده و پیگیر این موضوع می‌شد؟

- وقتی عده‌ای از نمایندگان بعد از بیان دغدغه‌ای رهبر معظم انقلاب پیرامون جهاد تبیین و صدور فرمان جهاد تبیین، اقدام به اختصاص بودجه برای تشکیل قرارگاهی برای این موضوع کردند، رهبری صراحتاً ورود کرده و با این موضوع مخالفت کردند و فرمودند منظور از جهاد تبیین تشکیل سازمان و قرارگاه برای آن نبود بلکه منظور این بود که رویکردی در مراکز و فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی ایجاد شود که به این موضوع بپردازد. در موضوع جمعیت نیز از نظر بنده همین است و ضرورت دارد امور کشور به سمت دغدغه‌های جمعیتی جهت دهی شود که این مسأله باید از بالاترین رده‌های نظام یعنی نشست سران سه قوه آغاز شده و تا رده‌های پایین جامعه تعمیم پیدا کند.

همین الان دستگاه‌های مختلف حکومتی شبکه‌های مختلفی در بین مردم دارند که با ایجاد یک رویکرد جمعیتی در این شبکه ها و در بین فعالیت‌های خود می‌توانند این هدف را تحقق ببخشند.

- صاحب نیوز: خود شما چرا این موضوع را به عنوان یک مسأله اولویت‌دار انتخاب کرده و بر روی آن کار می‌کنید؟

- بنده علاوه بر کارشناس تبلیغی در حوزه، کارشناس مشاوره نیز هستم و عضو گروه تخصصی خانواده دفتر تبلیغات اسلامی هم هستند لذا در حوزه مطالعات و پژوهش‌هایی که داشتم به این مسأله رسیدم که این مسأله در کنار سایر مسائل کشور از اهمیت و اولویت بالایی برخوردار است و ضرورت دارد بر روی آن کار شود.

انتهای پیام /