یک‌شنبه 8 مهر 1403

ابقای مدیران سیاسی دولت روحانی و زخم‌های ماندگار بر پیکر کردستان / حفاری غیرمجاز در قلعه تاریخی حسن‌آباد سنندج

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
ابقای مدیران سیاسی دولت روحانی و زخم‌های ماندگار بر پیکر کردستان / حفاری غیرمجاز در قلعه تاریخی حسن‌آباد سنندج

اقدام غیرقانونی مدیرکل منصوب دولت روحانی صرفا تداوم بی اعتمادی به دولت را در کردستان تشدید می کند. با آنکه انتظار می رفت پس از سفر ریاست محترم جمهوری مدیران دولت قبل جابجا شوند، هنوز تعدادی از آنان بر پیکر نحیف کردستان زخم می پاشند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کُردتودی، قلعه تاریخی حسن‌آباد از جمله مهمترین آثار تاریخی استان کردستان است. این قلعه باستانی به شماره 11758 در تاریخ 24 اسفندماه 1383 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

در سال 746 هجری قمری «امیر حسن خان اردلان» بر بلندای کوهی در جنوب روستا، قلعه مستحکمی برای مرکز حکومت خود بنا کرد. در اوایل قرن دهم هجری قمری هلوخان اردلان والی وقت کردستان، آنجا را مقر حکومت قرار داد. احتمالاً آبادی و قلعه حسن‌آباد قبل از تأسیس شهرِ سنه دژ (سنندج) مرکز ولایت کردستان بود و از سال 1046 هجری قمری پس از انهدام قلعه حسن‌آباد، سنندج مرکز ولایت کردستان گردید. در دهه 80 در این منطقه یک گورستان گروهی تحت عنوان گورستان زاگرس یافت شد که قدمت آن حداقل 3000 سال برآورد شده‌است. همچنین کوزه‌های بزرگ پر از مفرغ، ظروف مفرغی، ظروف سفالی و... از مهمترین اشیائی هستند که از این مکان کشف شده است.

طی زمستان 1400 در بخش مرکزی قلعه حسن آباد عملیات گسترده حفاری به انجام رسید. این حفاری صرفاً به صورت خاکبرداری و آواربرداری غیر مجاز بدون مجوز رسمی از پژوهشگاه میراث فرهنگی، بدون حضور باستان شناس و بدون ارائه گزارش علمی به انجام رسید.

نکته حائز اهمیت عدم حضور حتی یک کارشناس باستان شناس در این حفاری با وجود حدوداً 11 باستان شناس شاغل در اداره کل میراث در زمان حفاری در این قلعه است. این مهم تا جایی قابل تامل است که هیچ یک از باستان شناسان شاغل در میراث استان در عملیات حفاری غیر مجاز به کار گرفته نشده بودند یا خودشان حاضر به همکاری در این حفاری غیر قانونی نشده اند.

علل و دلایل حفاری غیر مجاز در قلعه حسن آباد توسط مسئولین میراث فرهنگی

مسلماً هیچکس بهتر از مسئولین میراث فرهنگی از عواقب حفاری غیرمجاز در یک مکان باستانی مطلع نیستند؛ اما جای سوال است که چرا با توجه به آگاهی مسئولین میراث فرهنگی از پیامد هرنوع حفاری غیر مجاز باز هم اقدام به این عمل وقیحانه نمودند؟

با اندکی تامل می توان دریافت که دو عامل را سبب این اقدام دانست: 1 - مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کردستان از اهالی روستای حسن آباد است. ایشان با این اقدام به تمامی بستگان، آشناها و هم محلی های خود ثابت می کند که تلاش های را در راستای معرفی و آبادانی قلعه به انجام رسانده است. 2 - حفاری در قلعه مهمی همچون قلعه حسن آباد که سال ها مقر حکومت والیان کردستان بوده می توانست، منجر به کشف گنجینه های ارزشمندی گردد.

محل و میزان اعتبار تخصیص یافته برای حفاری غیر مجاز در قلعه حسن آباد

حفاری غیر مجاز و بدون اخذ مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی در قلعه حسن آباد تنها تخلف صورت گرفته در این خصوص نیست؛ پشت پرده ها و اقدامات متخلفانه و غیر قانونی که توسط عاملان حفاری غیر مجاز در قلعه حسن آباد (شخص مدیر کل و معاون میراث فرهنگی) که به اصطلاح متولی و حافظ آثار تاریخی استان هستند و باید از آسیب های و تهدیدات آن جلوگیری کنند، سلسله وار ادامه یافته تا به حفاری غیر مجاز ختم گردیده است. عدم تخصیص اعتبار در اعتبارت ملی و استانی سال مالی جاری تحت عنوان حسن آباد و انجام عملیات در این منطقه مستلزم تخصیص اعتبار می باشد که قطعا عدم وجود اعتبار نیازمند جابه جایی اعتبار از محلی به این پروژه بوده و این حفاری غیر قانونی خود دلیلی بر برنامه ریزی های بلند مدت برای این تخلف ریشه دار است.

مدارک و شواهد حفاری غیر مجاز 

بر اساس جمیع جهات و مدارک ارائه شده تخلفات زیر در این حفاری غیرمجاز محرز می باشد:

1- حفاری در یک اثر ثبتی شاخص بدون اخذ مجوز از پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور که حفاری غیر مجاز محسوب می‌گردد.

2- عدم حضور حتی باستان شناس به عنوان ناظر با وجود تعداد باستان شناس شاغل در اداره کل در این پروژ

3- استفاده از نیروی غیر متخصص در حفاری یکی از مهمترین سایت های تاریخی استان

4- عدم وجود اعتبار تحت عنوان پروژه فوق و جابه‌جایی اعتبار از محلی به محل این پروژه

5- سوء استفاده از پست و مقام سازمانی جهت انجام فعالیت در زادگاه مدیرکل

6- تخریب و آسیب رسانی به یک اثر تاریخی و باستانی مهم استان

اقدام غیرقانونی مدیرکل منصوب دولت روحانی صرفا تداوم بی اعتمادی به دولت را در کردستان تشدید می کند. با آنکه انتظار می رفت پس از سفر ریاست محترم جمهوری مدیران دولت قبل جابجا شوند، هنوز تعدادی از آنان بر پیکر نحیف کردستان زخم می پاشند. انتظار ویژه در این زمینه ورود جدی دستگاه های نظارتی و امنیتی برای جلوگیری از تکرار این ماجراست.

انتهای پیام /

ابقای مدیران سیاسی دولت روحانی و زخم‌های ماندگار بر پیکر کردستان / حفاری غیرمجاز در قلعه تاریخی حسن‌آباد سنندج 2