یک‌شنبه 27 خرداد 1403

احتمال برگزاری دیدار دوستانه ایران و روسیه در سال 2025

وب‌گاه فرارو مشاهده در مرجع
احتمال برگزاری دیدار دوستانه ایران و روسیه در سال 2025

وزرای ورزش ایران و روسیه با هم دیدار و گفتگو کردند.

به گزارش فرارو و به نقل از پایگاه خبری وزارت ورزش و جوانان؛ میخاییل دگتیاریف وزیر ورزش روسیه در دیدار با کیومرث هاشمی ضمن تسلیت شهادت آیت‌الله رئیسی و همراهان ایشان گفت: همانطور که پوتین اعلام کرد، رئیسی انسان خاصی بود و همیشه در خدمت مردم بود.

وی به روابط ایران و روسیه در حوزه‌های گوناگون اشاره کرد و گفت: در حال حاضر روابط بسیار خوبی بین دو کشور برقرار است و روسیه تمایل به توسعه همکاری با ایران دارد و خوشحالیم که این ارتباط با وزارت ورزش ایران ایجاد شده و از طریق ورزش این تعاملات توسعه پیدا می‌کند.

وزیر ورزش روسیه به برگزاری 30 رویداد مشترک بین این کشور و ایران اشاره داشت و خاطرنشان کرد: ورزشکاران روسیه در رویداد‌های مختلفی که به میزبانی ایران برگزار می‌شود حضور پیدا می‌کنند که شرکت در مسابقات نوروز یکی از این رویدادهاست. همچنین همکاری بین باشگاه‌های زنیت و سپاهان بسیار خوب پیش رفته و این دو باشگاه توافق و همکاری خوبی با هم داشته‌اند. توافق‌نامه فدراسیون‌های فوتبال ایران و روسیه نیز در حال انجام است.

دگتیاریف افزود: ورزشکاران ایرانی نیز در روسیه بسیار فعال بوده‌اند و امیدوارم فعالیت دوباره خود را در مسابقات بریکس که در کازان برگزار می‌شود، نشان دهند. از شما نیز برای حضور در این رقابت‌ها دعوت می‌کنم تا به عنوان مهمان ویژه در این رقابت‌ها حضور داشته باشید و امیدوارم این مسابقات با حمایت ایران همراه باشد.

در ادامه کیومرث هاشمی وزیر ورزش و جوانان ضمن قدردانی از همدردی همتای روس با شهادت رئیس‌جمهور و همراهان و همچنین سفر رئیس دومای این کشور در تهران برای شرکت در مراسم تشییع پیکر شهدای ایرانی گفت: مهم‌ترین موضوعی که در حال حاضر روسیه با آن مواجه است، بحث تحریم‌های بین‌المللی در عرصه ورزش است و باید برای آن تدبیری در نظر گرفت. ما اعتقاد داریم ورزش از سیاست جداست، اما سیاست‌هایی که در برخی نهاد‌های بین‌المللی وجود دارد به کشور‌هایی همچون روسیه آسیب زده است. کشور‌های عضو پیمان شانگ‌های باید تلاش کنند این تحریم‌ها را با پیگیری خود برطرف کنند.

وی ادامه داد: زمانی ورزشکاران شما می‌توانند در رقابت‌ها شرکت کنند و آرامش داشته باشند که این تحریم‌ها برداشته شود. روسیه یکی از کشور‌هایی است که در ورزش قهرمانی ظرفیت بسیار بالایی دارد و ما از اینکه ورزشکاران روس نمی‌توانند با پرچم کشورشان در مسابقات شرکت کنند ناراحتیم. بطور کلی ورزشکاران قلب المپیک هستند و در صورت نبودن آن‌ها، ورزش معنایی ندارند.

هاشمی با بیان اینکه آماده اجرایی کردن تفاهم‌نامه همکاری دو کشور هستیم خاطرنشان کرد: برای حضور در مسابقات بریکس، پنج رشته ورزشی ما اعلام آمادگی کرده‌اند و پنج فدراسیون دیگر هم در حال بررسی نهایی و اعلام آمادگی هستند.

هاشمی با اشاره به اهمیت توسعه بین‌المللی ورزش زورخانه‌ای به عنوان رشته‌ی سنتی ایرانی اظهار کرد: وزیر پیشین ورزش روسیه قول داد که زورخانه‌ای در این کشور احداث شود و ما هم برای آن اعلام آمادگی کرده بودیم تا این رشته سنتی ایرانی در روسیه با احداث این زورخانه توسعه پیدا کند.

وزیر ورزش و جوانان به قدرت لیگ هندبال روسیه اشاره کرد و افزود: در رشته هندبال روسیه وضعیت و لیگ خوبی دارد و ما این آمادگی را داریم که در این حوزه هم با یکدیگر تعامل داشته باشیم. در اسکی، هاکی روی یخ و رشته‌های اسکیت‌برد و نمایشی هم تمایل داریم از ظرفیت‌های کشور شما استفاده کنیم.

وی تاکید کرد: همانطور که گفتید، توافق‌نامه میان فدراسیون فوتبال ایران و روسیه در حال انجام است و امیدوارم در پنجره فیفا در سال 2025 تیم‌های ملی ایران و روسیه دیداری داشته باشند.

وزیر ورزش و جوانان ایران در پایان به لزوم حمایت ایران و روسیه در موضوع کسب کرسی‌های بین‌المللی اشاره کرد و خواستار حمایت روسیه از ایران در کسب این کرسی‌ها شد.

در پایان دگتیارف با قدردانی از حمایت‌های هاشمی از ورزش روسیه، او را مدیری با تجربه خواند که توصیه‌هایش می‌تواند به رویکرد جدید این کشور در موضوع مقابله با تحریم‌های بین‌المللی ورزشی کمک کند.

از میان اخبار

ژاپنی‌ها انتقام والیبال ایران را گرفتند!

روز و ساعت بازی تیم ملی والیبال ایران - ایتالیا در لیگ ملت‌های 2024

صربستان چگونه والیبال ایران را شکست داد؟

تراکتور دست از سر مدافع پرسپولیس برنمی‌دارد؛ اولین جدا شده تیم اوسمار