دوشنبه 16 مهر 1403

احتمال خاموشی برق خراسان شمالی در تابستان افزایش یافت

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
احتمال خاموشی برق خراسان شمالی در تابستان افزایش یافت

بجنورد - ایرنا - مدیرعامل شرکت توزیع برق خراسان شمالی گفت: افزایش مصرف 11درصدی برق در فروردین و اردیبهشت امسال احتمال خاموشی برق در تابستان را افزایش داده است و به همین منظور مردم باید در مصرف برق صرفه جویی کنند.

علیرضا صبوری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: میانگین مصرف برق در پیک بار مصرف تابستان در 2 سال گذشته یک درصد و رشد مصرف در پیک بار مصرف استان حدودجهار تا پنج درصد بود اما رشد 11 درصدی مصرف کنونی برق خاموشی را غیر قابل اجتناب می کند.

صبوری در مورد قطع برق در برخی نقاط بجنورد در هفته های گذشته اظهار داشت: قطع برق در زمان بارندگی ها ربطی به کمبود برق ندارد و به علت هوایی بودن شبکه های برق این خاموشی ها به شبکه برق تحمیل شد و در مجموع این نقاط زمان زیادی با قطعی مواجه نبودند.

وی افزود: در عین حال استان به دلیل پوشش دادن شبکه برق فشار متوسط و تعویض سیم های برق به کابل نگهدارنده کمترین قطع برق را در کشور دارد.

کاهش خاموشی ها

وی با بیان این که شاخص خاموشی به ازای هر مشترک در کشور 85 دقیقه است گفت: این استان با فاصله زیاد از دومین استان در ردیف اول قرار دارد به طوری که شاخص ساییدی (خاموشی به ازای هر مشترک) در استان در پایان سال 99 به هفت دقیقه رسیده است.

مدیر عامل شرکت توزیع برق خراسان شمالی خاطرنشان کرد: اگر چه در برخی مواقع خاموشی برق دیده شده اما شبکه برق خراسان شمالی به نسبت میانگین کشوری پایدارترین شبکه برق است.

وی در رابطه با میزان تولید برق در استان نیز گفت: تراز تولید برق ما نسبت به مصرف مثبت است و با وجود این که در استان با افتتاح سومین واحد بخار نیروگاه سیکل ترکیبی شیروان، توان تولید برق ما به هزار و 434 مگاوات رسید اما باز هم نباید صرفه جویی فراموش شود زیرا شبکه برق یکپارچه است و اگر تولید دچار مشکل شود به معنای این نیست که ما مشکل نخواهیم داشت و به همین دلیل استانها نیز باید رعایت کنند.

وی با بیان این که سال گذشته شرکت توانیر سهمیه استان در ساعات اوج بار را بدون احتساب مصارف صنعتی 255 مگاوات تعیین کرده بود گفت: مصرف بیش از این رقم موجب خاموشی‌ها می‌شود.

سهم مصرف برق

وی بیشترین سهم مصرف برق استان را با 48 درصد مربوط به بخش خانگی دانست و افزود: 10 درصد نیز سهم بخش عمومی، 17.5 بخش کشاورزی، 16درصد بخش صنعت و سهم سایر مصارف نیز 8 و نیم درصد است.

وی با بیان این که رشد متعارف سالانه در اندازه سه تا چهار درصد قابل مدیریت است اظهار داشت: مصرف بیش از این اندازه و 11درصدی امسال کاملا غیر متعارف است و هر چه مصرف بخش خانگی افزایش پیدا کند بخش صنعت و تولید متضرر می شود و به همین دلیل در پی کاهش مصرف و بهینه سازی آن هستیم.

صبوری در مورد انشعاب های غیر مجار نیز گفت: انشعاب غیر مجاز در استان کم است زیرا در طی چند سال گذشته صددر صد شبکه سیمی را به کابل خود نگهدار تبدیل کردیم و به همین دلیل از شبکه نمی توان برق غیر مجاز گرفت.

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق با تشریح اقداماتی که در رابطه با توسعه برق در استان انجام شده است گفت: ظرفیت تولید برق در استان در هشت سال گذشته افزایش زیادی یافته است به طوری که ظرفیت اسمی تولید برق استان به هزار و 434 مگا وات در سال رسید.

وی گفت: پارسال با افتتاح سومین واحد بخار نیروگاه سیکل ترکیبی شیروان به عنوان آخرین مرحله توسعه این طرح، توان تولید برق با افزایش 10 درصدی به هزار و 434 مگاوات رسید که بیش از چهار برابر مصرف برق استان است.

وی توان تولید برق آخرین واحد بخار این نیروگاه را نیز160 مگاوات عنوان کرد و اظهار داشت: اکنون 9 واحد این نیروگاه متناسب با نیاز می تواند در مدار تولید انرژی برق قرار گیرد.

افزایش سرمایه گذاریها

وی گفت: فاز سوم سیکل ترکیبی شیروان 41 هزار میلیارد ریال هزینه داشت و با اجرای این طرح چرخه سیکل ترکیبی شیروان برای تولید برق کامل شد.

صبوری در رابطه با میزان سرمایه گذاری های انجام شده در استان نیز اظهار داشت: 150 هزارمیلیار ریال فقط در تولید سرمایه گذاری شده است.

وی افزود: در انتقال و توزیع نیز پست های132 ولت و تبدیل 4هزار و600 کیومتر برق فشار ضعیف به برق خود نگهدار از جمله اقدامات انجام شده است.

وی خاطرنشان کرد: هم چنین اتوماسیون این شرکت در استان از 34 نقطه به 700 نقطه افزایش یافته است.

صبوری گفت: از دیگر سو توسعه خط گرم و شبکه توزیع در هزار و 600 کیلومتر و کاهش تلفات برق شبکه توزیع از 12 درصد به هشت درصد از دیگر اقدامات انجام شده در استان است.

وی افزود: هم اکنون تلفات برق در استان هشت و در کشور 10.2 و کمتر میانگین کشوری است و از دیگر سو هدف گذاری ما تا سال 1405 رساندن تلفات به 6 تا 6.5 درصد است.

هم اینک 99.9 درصد جمعیت شهری و روستایی استان خراسان شمالی از نیروی برق برخوردار هستند.

با احتساب برق مصرفی مشترکان بزرگ صنعتی از جمله پتروشیمی و سیمان بجنورد، ریخته گری اسفراین و آلومینای جاجرم، مصرف برق خراسان شمالی به 400 مگاوات در روز می رسد.

خراسان شمالی 863 هزار نفر جمعیت دارد.

*س_برچسب‌ها_س*