دوشنبه 31 اردیبهشت 1403

ارزش معاملات بورس امیدوار کننده باقی ماند

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
ارزش معاملات بورس امیدوار کننده باقی ماند

در این هفته کاری شاخص کل بورس با کاهش 4.14 درصدی در ارتقاع یک میلیون و 579 هزار واحدی متوقف شد.

در هفته کاری که به اتمام رسید شاخص کل هم وزن با کاهش 1.56 درصدی در پله 473 هزار و 199 واحدی قرار گرفت و شاخص کل فرابورس نیز با کاهش 0.98 درصدی در ارتفاع 20 هزار و 215 واحدی ایستاد. به طور کل در این هفته هر سه شاخص با کاهش همراه بودند.

آقای کوروش آسایش، کارشناس بازار سرمایه گفت: در این هفته کاری شاخص گروه خودرو با رشد 7.67 درصدی بیشترین رشد را در بین صنایع بورسی تجربه کرد و بعد از آن صنعت خدمات فنی و مهندسی با افزایش 5.07 در جایگاه دوم قرار گرفت. بیشترین کاهش نیز مربوط به صنعت انتشار و چاپ با اُفت 7.92 درصدی بوده است.

هفته قبل صنعت سایر نهاد‌های مالی با رشد 10.92 درصدی بیشترین رشد را ثبت کرده بود.

او می‌گوید: مجموع ارزش معاملات خرد و حق تقدم‌ها در این هفته کاری 37 هزار و 836 میلیارد تومان بود. جزئیات ارزش معاملات روزانه به این شکل بود که روز شنبه 8 هزار و 962 میلیارد، یکشنبه 7 هزار و 406 میلیارد، دوشنبه 6 هزار و 731 میلیارد، سه‌شنبه 8 هزار و 644 میلیارد و چهارشنبه 6 هزار و 93 میلیارد تومان ارزش معاملات خرد بر روی تابلو ثبت شده است.

هفته قبل مجموع ارزش معاملات خرد و حق تقدم‌ها 30 هزار و 238 میلیارد تومان بود.

یک هزار و 213 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار خارج شد

آسایش گفت: در این هفته کاری سه روز خروج و دو روز ورود نقدینگی حقیقی‌ها به بازار ثبت شده است؛ به طوری که شنبه 798 میلیارد تومان، یکشنبه 774 میلیارد تومان و سه‌شنبه 241 خروج نقدینگی حقیقی از بازار رقم خورد و دوشنبه 554 میلیارد تومان و چهارشنبه 46 میلیارد تومان ورود نقدینگی حقیقی داشته‌ایم. در مجموع در این هفته کاری یک هزار و 213 میلیارد تومان پول افراد حقیقی از بازار خارج شده است.

او می‌گوید: میانگین سرانه خرید افراد حقیقی در این هفته کاری 23 میلیون و 100 هزار تومان و میانگین سرانه فروش افراد حقیقی 21 میلیون و 200 هزار تومان بوده است.

هفته کاری قبلی میانگین سرانه خرید افراد حقیقی 24 میلیون و 900 هزار تومان و میانگین سرانه فروش افراد حقیقی 22 میلیون و 100 هزار تومان بود.

ورود یک هزار و 272 میلیارد تومان نقدینگی به صندوق‌های درآمد ثابت

او گفت: در این هفته کاری یک هزار و 272 میلیارد تومان نقدینگی وارد صندوق‌های با درآمد ثابت شد و این صندوق‌ها 4 روز را شاهد ورود نقدینگی و یک روز را شاهد خروج پول بودند، به طوری که تنها شنبه 245 میلیارد تومان خروج از این صندوق‌ها ثبت شد و یکشنبه 658 میلیون تومان، دوشنبه 59 میلیارد تومان، سه شنبه 75 میلیارد تومان و چهارشنبه 725 میلیارد تومان ورود نقدینگی به این صندوق‌ها رقم خورد.

خانم رباب وفایی تحلیلگر بازار سرمایه گفت: متاسفانه عدم موفقیت شاخص کل در تثبیت بالای تراز یک ملیون و ششصد هزار واحد باعث افزایش فروشنده‌ها در این هفته شد. تغییر رئیس بانک مرکزی و اظهارنظرشان در مورد تثبیت نرخ ارز نیما در 28500 تومان برای کالا‌های اساسی، ماشین آلات و تجهیزات و همچنین مواد اولیه صنایع، مهم‌ترین فاکتور تاثیرگذار در افزایش عرضه‌های این هفته بود.

به گفته او، با این حساب ظاهرا فعلا ارز صادرکنندگان بزرگ (به خصوص پتروشیمی‌ها) با نرخ 28500 تومان به فروش می‌رسد. به نظر می‌رسد نرخ فروش ارز شرکت‌های فلزی بالاتر از نرخ فروش شرکت‌های پتروشیمی باشد. این دستورالعمل‌ها و تغییرات سلیقه‌ای باعث شد با افزایش ریسک سهامی که تحت تاثیر مستقیم دولت در بخش درآمد (صادراتی‌ها) یا هزینه (نرخ خوراک و عوارض) وجود دارد, با احتیاط برخورد شود. همچنین نرخ تسعیر ارز در بودجه 1402 عدد 26000 تومان اعلام شد. از سویی دیگر این هفته نیز شاهد نوسانات نرخ دلار در بازار آزاد بودیم.

وفایی در ادامه افزود: اما فاکتور مهم و قابل توجه این هفته، حفظ ارزش بالای معاملات در کنار نوسانات قیمتی بود. چشم انداز تورمی و رشد درآمد در کنار سود شرکت‌ها باعث می‌شود دید بلند مدت به بسیاری از شرکت‌ها، همچنان مثبت باشد.

او گفت: صنعت خودرو و قطعات در کنار تک سهم‌هایی از حمل و نقل، دارویی، کاشی و سرامیک و.. مورد توجه اهالی بازار بودند و سود‌های خوبی نصیب سهامداران و معامله‌گران کوتاه مدتی کردند. هرچند حواشی در رابطه با عرضه خودرو در بورس کالا ایجاد شد، اما اطلاعیه عرضه در هفته پیش رو، نگاه‌ها را در روز یکشنبه به تابلوی بورس کالا قفل خواهد کرد!

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی بورس
ارزش معاملات بورس امیدوار کننده باقی ماند 2