دوشنبه 24 اردیبهشت 1403

از این بانک وام بگیرید اما در حوزه غیر تخصصی

وب‌گاه گسترش مشاهده در مرجع
از این بانک وام بگیرید اما در حوزه غیر تخصصی

بانک گردشگری به عنوان بانک خصوص و تخصصی راه‌اندازی شد و هدف آن توسعه در زمینه صنعت گردشگری بود، اما در واقع این امر تحقق پیدا نکرد. این بانک در حوزه‌های غیر مرتبط، سرمایه‌گذاری کرده و در این صنعت موفق به برآورده کردن انتظارات نشده است.

از زمان تاسیس بانک گردشگری انتظار می‌رفت که این بانک بیشتر در حوزه گردشگری فعالیت داشته باشد و برای فعالان این حوزه از قبیل هتل‌ها و آژانس‌های گردشگری وام هایی را در نظر بگیرد. ولی در واقع این اتفاق عملی نشد و بانک گردشگری بیشتر تسهیلات خود را به خارج از بخش‌های گردشگری در نظر گرفته است. و می‌توان گفت بیشتر از عنوان بانک گردشگری برای نام بانک استفاده شده است و لزوما در حوزه و صنعت گردشگری به صورت تخصصی فعالیت نکرده است.

فعالان گردشگری روی این بانک حساب نمی‌کنند

یعقوب زاده تصریح کرد: معدود مجموعه گردشگری وجود دارد که به دنبال تسهیلات از این بانک باشند و سعی می‌کنند برای سرمایه گذاری، ساخت مراکز اقامتی و بوم‌گردی کمتر از بانک گردشگری استفاده کنند و به سراغ بانک‌های دیگر برای دربافت خدمات می‌روند.

وی در ادامه گفت: بانک گردشگری با اینکه بانک ناموفقی در ارائه تسهیلات به گردشگران و فعالان این صنعت می‌باشد اما در حوزه‌های دیگر همچون صنایع و مجموعه‌های دیگر تسهیلات مناسبی پرداخت می‌کند، اما در صنعت گردشگری که عنوان این حوزه را به دوش می‌کشد موفقیت چندانی کسب نکرده است.

وامی که برای مسافران کافی نیست

رحیم یعقوب زاده مدیر مرکز گردشگری علمی فرهنگی دانشجویان ایران در پاسخ به این سوال که تسهیلات بانک گردشگری برای فعالان این حوزه چقدر است، گفت: به این سوال به طور مشخص نمی‌توان پاسخ داد زمان تاسیس این بانک فعالان و گردشگران خوشحال بودند که در این حوزه بها بیشتری داده می‌شود اما متاسفانه اینگونه نبوده است به این دلیل که یک تعریف مشخصی برای طرح‌ها و پروژه‌های گردشگری وجود دارد که متغییر است. به این بستکی دارد که یک طرح نامه (بیزینس پلن) برای یک پروژه‌ای در حوزه‌های مختلف از جمله گردشگری ارائه شود و بر اساس آن ارزیابی شود وطرح قابلیت آن را داشته باشد که تسهیلات به آن تعلق پیدا کند، باید دید اگر تسهیلات تعلق پیدا کند چقدر وام می‌دهند؛ که در اینجا وام‌ها و ارقام متفاوت است و نمی‌توان رقم خاصی را برایش در نظر گرفت. به طور مثال برای پروژه‌های گردشگری 2میلیارد کمتر یا بیشتر در نظر می‌گیرند.

وی در رابطه با وام هایی که برای سفر در نظر گرفته شده است افزود: بخش دیگری که وجود دارد تعدادی کارت در نظر گرفته‌اند که به طور خاص نوعی وام برای سفر محسوب می‌شوند؛ در واقع این کارت‌ها که برای سفر طراحی شده است مبلغ چندان قابل توجهی حتی برای سفرهای داخلی هم نیست که بتوان روی آن به نوعی حساب کرد؛ مبلغی که تاکنون اعلام کرده بیشتر از 5 میلیون تومان نیست که تقریبا برای سفر‌های داخلی استفاده می‌شود. سود بانک این وام مانند سود سایر بانک‌ها معمولا 18 درصد می‌باشد و بازپرداخت‌های آن هم معمولا از 12 ماه تا 36 ماه می‌باشد. بنابراین در این زمینه هم علی رغم اسمی که این بانک دارد ولی خیلی برای صنعت گردشگری اقداماتی انجام نشده است.

پایان خط کارت‌های اعتباری سفر

یعقوب زاده ادامه داد: بانک گردشگری در سال‌های گذشته کارت‌های اعتباری را طراحی کرده بود به نام گردش‌گر کارت اعتباری؛ که در واقع برای خرید، هزینه سفر و خدمات مربوطه استفاده می‌شد ولی متاسفانه این امر تداوم پیدا نکرد و اگر این طرح درست اجرا می‌شد مبلغ آن قابل توجه بود. خیلی از افراد علاقه به سفر رفتن دارند، اما موقتا موجودی نقدی آنها برای یک سفر کافی نیست. این کارت‌ها می‌توانست کمکی برای ترویج و تشویق گردشگر باشد و با این کار به حوزه گردشگری کمک بسیاری می‌شد، این طرح جز برنامه‌های اولیه بانک بوده که به طور ناقص عمل شد و در پایان به طور کلی با شکست مواجه شد.

این کارشناس یادآور شد: بانک گردشگری در ابتدا قرار بود تسهیلاتی را در دفاتر خدماتی مسافرتی برای هتل ها، مجتمع‌ها و بوم گردی‌ها برای فعالان در این حوزه قائل شوند که متاسفانه تعداد این تسهیلات کم بود. بطور کلی اگر بخواهیم به دنبال این باشیم که چون نام بانک، گردشگری است انتظار داشته باشیم که در زمینه سفر تسهیلات قابل قبول و خوبی را ارائه کنند یا همان گردشگر کارتی را که چند سال پیش مطرح شد بپردازند اشتباه است.

از این بانک وام بگیرید اما در حوزه غیر تخصصی 2