سه‌شنبه 28 فروردین 1403

از بین بردن جای سوختگی با روش "واتر جت"

خبرگزاری ایسنا مشاهده در مرجع
از بین بردن جای سوختگی با روش "واتر جت"

محققان دانشگاه "وریج" آمستردام در مطالعه اخیرشان اظهار کرده‌اند با استفاده از جراحی "جت آب"(واتر جت) می‌توان اسکارهای ناشی از سوختگی را بهتر درمان کرد.

به گزارش ایسنا و به نقل از آی او، درمان جراحات ناشی از سوختگی با روش جت آب / واترجت مخصوص، خارش و سفتی جای زخم را کاهش می‌دهد. برداشتن بافت مرده از ناحیه سوختگی، برای انجام یک پیوند پوست موفق الزامی است. در این کار به طور معمول از چاقوی جراحی استفاده می‌شود اما گویا اکنون راهی بهتر برای برداشتن پوست مرده بدون آسیب رساندن به پوست سالم وجود دارد و آن هیدروجراحی (hydrosurgery) یا جراحی با جت‌آب است.

"ناین لگمیت"‌(Nine Legemate) جراح پلاستیک و همکارانش از دانشگاه وریج در این مطالعه از تحقیقات خود برای نشان دادن اثربخشی این درمان استفاده کردند.

سالانه حدود 9 هزار نفر به دلیل جراحات ناشی از سوختگی در بخش اورژانس کشور هلند تحت درمان قرار می‌گیرند و اغلب این افراد نیز به دلیل آنکه آب داغ روی پوست‌شان ریخته یا در معرض آتش قرار گرفته‌اند دچار این سوختگی شده‌اند. اگرچه سوختگی‌های درجه یک (سطحی) به درمان بیشتری نیازی ندارند اما سوختگی‌های شدید نیاز به درمانی قوی‌تر دارند. در واقع افرادی با چنین سوختگی‌هایی گاهی نیاز به عمل پیوند پوست دارند تا زخم آن ناحیه بهبود یابد. برای درمان صحیح، این زخم‌ها ابتدا باید به درستی تمیز شوند که طی این کار، پوست مرده برداشته می‌شود تا زخم برای پیوند پوست آماده شود.

کار با واتر جت به بهتر شدن جای زخم / اسکار منجر می‌شود. لگمیت طی این مطالعه تحقیقات خود را در مورد روش جدید در بخش سوختگی بیمارستان "ماستاد"(Maasstad) آغاز کرد و طی آن 137 بیمار با جراحات ناشی از سوختگی را مورد بررسی قرار دادند.

لگمیت درباره تاثیر روش جدید واترجت گفت: در روش سنتی که با چاقوی جراحی انجام می‌شد، بافت مرده را لایه به لایه جدا می‌کردند تا زمانی که پوست شروع به خونریزی می‌کرد و سپس پوست سالم و صورتی رنگ ظاهر می‌شد. این پوست ظاهر شده سالم و شفاف است اما مشکل این کار این است که اغلب مقداری بیش از حد آنچه می‌بایست، از پوست فرد برداشته می‌شد.

در حین هیدروجراحی که با استفاده از دستگاه خاصی به نام "VERSAJET" انجام می‌شود، زخم‌ها با روش جت آب درمان می‌شوند که طی این عمل، بافت مرده با فشار بالا بریده می‌شود. بافت مرده نرم‌تر از پوست سالم است، بنابراین روش جت آبی روی پوست سالم تاثیر نمی‌گذارد. ما هم این موضوع را زیر میکروسکوپ بررسی کردیم. در واقع پوست بیشتری باقی می‌ماند و این به آن معنا است که ناحیه دارای اسکار بهبود می‌یابد. نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که یک سال پس از هیدروجراحی، کیفیت و لطافت جای اسکار در مقایسه با روش‌های استاندارد درمان شده، بهتر می‌شود.

همچنین گفتنی است 20 سال پیش از هیدروجراحی برای تمیز کردن زخم‌های عفونی استفاده می‌شده است. در هلند ما از سال 2006 از این دستگاه برای سوختگی استفاده می‌کنیم، اگرچه اغلب به عنوان روش استاندارد استفاده نمی‌شود و تنها زمانی که پزشک آن را مناسب بداند، استفاده می‌شود. به عنوان مثال، قبلا بیشتر برای درمان کودکان یا سطوحی روی پوست که چاقوی جراحی نمی‌تواند به درستی به آن برسد، استفاده شده است.

روش جت آبی شما را قادر می‌سازد تا به راحتی در هر ناحیه که می‌خواهید کار ترمیم را انجام دهید. این تحقیق نشان می‌دهد که روش جدید اکنون می‌تواند به عنوان یک گزینه استاندارد انتخاب شود.

پایان ماه مارس، لگمیت مدرک دکترای خود را برای این تحقیقات دریافت کرد. وی اظهار کرد پایگاه داده‌ای که او ایجاد کرده است در آینده نیز ارزشمند خواهد بود. وی در این باره گفت: امیدوارم در سال‌های آینده عواملی که بر نحوه بهبود زخم‌های ناشی از سوختگی تاثیر می‌گذارند، بیشتر روشن شود. به عنوان مثال، انواع پوست را در نظر بگیرید. آیا رنگ پوست بر بهبود بافت اسکار تاثیر می‌گذارد؟ یا سن بیمار چه تاثیری بر روند بهبودی دارد؟ علاوه بر این، ممکن است جالب باشد که ببینیم چگونه سیگار کشیدن یا دیابت بر بهبود زخم تاثیر می‌گذارد.

انتهای پیام