شنبه 1 اردیبهشت 1403

از جدل کلامی فاضل لنکرانی و رسول جعفریان تا حکم انتصاب موسی نجفی

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
از جدل کلامی فاضل لنکرانی و رسول جعفریان تا حکم انتصاب موسی نجفی

در هفته گذشته جدل کلامی میان فاصل لنکرانی و رسول جعفریان پیرامون نشست صدسالگی حوزه درگرفت و حکم ریاست موسی نجفی بر پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی هم صادر شد.

در هفته گذشته جدل کلامی میان فاصل لنکرانی و رسول جعفریان پیرامون نشست صدسالگی حوزه درگرفت و حکم ریاست موسی نجفی بر پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی هم صادر شد.

خبرگزاری مهر، گروه فرهنگ و اندیشه: در هفته گذشته حوزه اندیشه شاهد اتفافات، انتصابات و اخبار مختلفی در حوزه نشر بود که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

چندی پیش در یکی از همین گزارش های هفتگی اندیشه مهر، به نشست نقد و بررسی کتاب صدسالگی حوزه قم با حضور رسول جعفریان، آیت الله محقق داماد، اکبر ثبوت و رضا مختاری که در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شده بود اشاره کردیم. آیت الله محقق داماد در این نشست سخنانی در خصوص تاسیس حوزه و استقلال یا وابستگی آن نسبت به دولت بیان کرد که این سخنان با واکنش تند فاضل لنکرانی مواجه شد.

فاضل لنکرانی: برگزارکنندگان نشست صدسالگی حوزه جفای بزرگی در حق حوزه کردند

فاضل لنکرانی در پایان جلسه درس خارج فقه نظام سیاسی در خصوص این نشست گفت: در پایان بحث امروز می‌خواهم تاسف عمیق خود را نسبت به سخنان بی‌اساسی که در نشست یکصدمین سال حوزه علمیه قم مطرح شد، اظهار نمایم. حوزه با عظمتی که به دست مبارک مرحوم آیت الله العظمی حائری تاسیس شد و منشا برکات فراوان شد. چندین دوره فقه، اصول، تفسیر، اعتقادات، تک‌نگاری‌ها، تدریس‌ها، خصوصاً جلسات تدریسی عظیم در این 100 سال برگزار شد. از جمله برکات بسیار مهم این حوزه مبارکه مرحوم آقای حائری، شکل‌گیری این انقلاب بود. یکی دیگر از برکات مرحوم آقای حائری، تربیت‌یافته‌ای مثل امام بود. امام خمینی (رضوان الله تعالی علیه) تربیت شده 2 شخصیت بزرگ است؛ در درجه اول مرحوم آقای حائری و در درجه دوم مرحوم آقای بروجردی.

در این حوزه با عظمت، ما مرحوم آقای حائری، مرحوم بروجردی، امام و مراجع دیگر را در تاریخ 100 ساله حوزه، از سال 1301 که سال تاسیس این حوزه بود تا امروز مشاهده می‌کنیم. بنابراین، وقتی می‌خواهیم راجع به صدمین سال حوزه صحبت کنیم، باید همه ابعاد آن را بررسی کنیم. اظهار تاسف شدید من این است که برخی آقایان جلسه‌ای تشکیل دادند به عنوان 100 سالگی حوزه و در آن بزرگ‌ترین جفا را بر حوزه کردند. نسبت به حوزه، خلاف گفتند! نسبت‌هایی به مرحوم آقای بروجردی و مرحوم آقای حائری دادند که عالمانه نبود، و حرفشان خلاف واقع است.

پس از این اظهار نظر حجت الاسلام رسول جعفریان که نویسنده کتاب «صدسالگی حوزه» بود و نشست به مناسبت رونمایی این اثر برپا شده بود در واکنش به اظهارات فاضل لنکرانی علیه آیت الله محقق داماد در توئیتی در این باره نوشت: شاید روش خوبی نباشد که شماری از مدرسان حوزه قم، به طور سازمان یافته، با هر نوع اظهار نظری که اندکی با فکر آنان زاویه دارد، درگیر شوند. این رویه، چه تصوری از کم تحملی فکری حوزه قم در میان انبوه نخبگان جامعه، برجای خواهد گذاشت؟

صدور حکم ریاست نجفی بر پژوهشگاه پس از پنج ماه سرپرستی

اما خبر دیگر اینکه در گزارش هفتگی اندیشه مهر در ماه مهر به خبر سرپرستی موسی نجفی برپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی اشاره کردیم با گذشت پنج ماه از سرپرستی در این مجموعه چند روز پیش با حکم وزیر علوم، تحقیقات و فناوری زلفی‌گل، موسی نجفی از تاریخ سوم بهمن ماه 1400 برای مدت 4 سال به ریاست پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی منصوب شد.

در ادامه انتصابات و اتفاقات جدید در وزارت علوم، محمد جواد هراتی، قائم مقام وزیر علوم در نشستی ابراز امیدواری کرد که با تأسیس مرکزی با عنوان علوم انسانی در وزارت علوم گام مؤثری جهت ماموریت‌گرا شدن پژوهشگاه‌های علوم انسانی برداشته شود.

حوزه نشر، هفته پیش شاهد اتفاقات زیادی بود که یکی از آنها معرفی نامزدهای گروه فلسفه و روانشناسی سی‌ونهمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران توسط موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران بود. براساس این اعلام این نامزدها در سه حوزه «فلسفه اسلامی»، «فلسفه غرب»، «منطق» و روانشناسی بود.

کتاب جدید عبدالحمید نقره کار با عنوان «حکمت اسلامی در خلق آثار هنری معماری و شهرسازی» هم در هفته گذشته در خبرگزاری مهر رونمایی شد. نقره کار در این اثر سومین نظریه خود را بیان کرده که در آن به نسبت میان اسلام با فرایندهای انسانی پرداخته است. کتاب «حکمت اسلامی در خلق آثار هنری معماری و شهرسازی» توسط انتشارات سروش منتشر شده و در جلسه رونمایی آن علاوه برمدیرعامل انتشارات سروش، چند نفر ازاساتید برجسته حوزه معماری و شهرسازی هم حضور داشتند.

و در پایان اینکه به نسبت همیشه در این هفته کتابهای بیشتری در حوزه اندیشه منتشر شد که از میان آنها به معرفی سه عنوان از آنها میپردازیم.

انتشار کتاب جدید ایوبی درباره پیر بوردیو

کتاب «ملاحظات اخلاقی در روان‌شناسی» تالیف فیلیپ بانیارد و کارا فلانگان با ترجمه محمد کیاسالار و حمیدرضا نمازی توسط انتشارات ارجمند منتشر شد. براساس آنچه که در مقدمه اثر آمده این کتاب کوشیده زمینه‌ای را برای مخاطبانش فراهم آورد تا آنها بتوانند خود را در موقعیت داوری قرار دهند و نظر خود را درباره مسئله‌های اخلاقی در حوزه روان‌شناسی ابراز کنند.

«به طعم فرهنگ: جامعه‌شناسی سیاسی پی‌یر بوردیو» نوشته حجت‌الله ایوبی نام اثر دیگری است که هفته پیش منتشر شد. ایوبی که در حال حاضر دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران است تلاش کرده که در این اثر از بوردیوی جامعه‌شناس سیاسی رونمایی و نظریه‌های سیاسی وی در چارچوب پاردایم فکری‌ش را تبیین کند.

و در پایان اینکه کتاب «اتوپیانیسم (آرمان‌شهر باوری)» اثر لایمن تاور سارجنت با ترجمه محمد نصراوی از سوی انتشارات نشر افکار جدید منتشر شد. نصراوی مترجم اثر در مقدمه نوشته است که اتوپیا، ایده‌ای است که برای درک روح تغییر اجتماعی نه تنها باید آن را فهمید، بلکه بایست تجربه کرد. در طول چند سالی که با ادبیات این ایده آشنا شدم، دریافتم که اتوپیا فرآیندی ناشناخته برای تغییر است؛ ابزاری برای چالش در وضعیت کنونی و یافتن وضعیت جایگزین. هر چند در باب اتوپیا در ایران آثاری چند نوشته و ترجمه شده‌اند، اما جای مجموعه‌ای مدون که از نظرگاه‌های گوناگون به این اندیشه بپردازد، بسیار خالی است. در این شرایط، مجموعه «امید و آتوپیا» کوششی سترگ در نشر افکار است تا فضا و جریانی متفاوت را در راستای معرفی اندیشه اتوپیا به خوانندگان فارسی زبان ارائه کند.

از جدل کلامی فاضل لنکرانی و رسول جعفریان تا حکم انتصاب موسی نجفی 2
از جدل کلامی فاضل لنکرانی و رسول جعفریان تا حکم انتصاب موسی نجفی 3
از جدل کلامی فاضل لنکرانی و رسول جعفریان تا حکم انتصاب موسی نجفی 4