جمعه 28 اردیبهشت 1403

از مسعود کیمیایی تا سعید روستایی در راه فجر

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
از مسعود کیمیایی تا سعید روستایی در راه فجر

گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری دانشجو - محمدمهدی رودگر؛ کمتر از دو ماه دیگر به چهلمین جشنواره فیلم فجر به دبیری مسعود نقاش زاده مانده است. جشنواره امسال در حالی برگزار می‌شود که کرونا هنوز در کشور قربانی می‌گیرد، اما با توجه به واکسیانسیون سراسری و کاهش تعداد مبتلایان و فوتی ها، شرایط بهتری نسبت به سال گذشته دارد و پیش بینی می‌شود امسال شاهد جشنواره پر رونق و با شکوهی باشیم. از سال گذشته...

گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری دانشجو - محمدمهدی رودگر؛ کمتر از دو ماه دیگر به چهلمین جشنواره فیلم فجر به دبیری مسعود نقاش زاده مانده است. جشنواره امسال در حالی برگزار می‌شود که کرونا هنوز در کشور قربانی می‌گیرد، اما با توجه به واکسیانسیون سراسری و کاهش تعداد مبتلایان و فوتی ها، شرایط بهتری نسبت به سال گذشته دارد و پیش بینی می‌شود امسال شاهد جشنواره پر رونق و با شکوهی باشیم. از سال گذشته تا کنون، کشور همواره درگیر کرونا بود و تاثیر زیادی در تولیدات سینمایی گذاشته بود. بیشتر فیلمسازان از اواسط تابستان امسال پروژه‌های خود را کلید زدند تا بتوانند به موقع فیلم خود را به جشنواره فجر امسال برسانند. در میان این فیلم‌ها آثاری هستند که بنا به سابقه کارگردان و نیز بازیگرانی که در آن‌ها نقش آفرینی کرده اند کنجکاوی برانگیزند و احتمال دارد که بیش‌تر این آثار در جشنواره فجر پیش رو، رونمایی و اکران شوند. بررسی‌ها نشان داده که فیلم‌های امسال جشنواره از تنوع ژانر، محتوا و مضمون برخوردارند و جشنواره فیلم فجر امسال را میتوان از مهم‌ترین جشنواره‌های چند سال اخیر سینمای ایران دانست. در ادامه اسامی فیلم‌های مهمی که فرم ثبت نام جشنواره را پر کرده اند را میخوانیم:

*س_ برادران لیلا_س*

سعید روستایی بعد از فیلم‌های موفق و پر فروش ابد و یک روز و متری شیش و نیم حالا امسال با برادران لیلا به فجر می‌آید. به نظر می‌رسد برادران لیلا یکی از فیلم‌های مهم و متفاوت جشنواره فجر امسال باشد. از بازیگران اصلی برادران لیلا می‌توان به نوید محمد زاده، پیمام معادی، ترانه علیدوستی، فرهاد اصلانی و سعید پور صمیمی اشاره کرد.

*س_ جنگ جهانی سوم_س*

سال گذشته در اواخر آذر ماه سریال قورباغه به کارگردانی هومن سیدی روی پلتفرم نماوا پخش شد و بعد از گذشت اولین قسمت خود توانست نظر مخاطبان و منتقدان را به خود جلب کند و به موفقیت دست پیدا کند. حال امسال سیدی با فیلمی به جشنواره می‌آید که از اسمش پیداست، با فیلمی متفاوت و کنجاوی برانگیز طرف هستیم. این فیلم با سرمایه گذاری صد در صدی نماوا ساخته شده و برای اولین بار است که یک پلتفرم پخش آنلاین روی یک اثر سینمایی سرمایه گذاری میکند. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «من همونی هستم که لباس تنت کرد، آدمت کرد، بهت بها داد، من همونم...» از بازیگران اصلی جنگ جهانی سوم میتوان به محسن تنابنده و ندا جبرائیلی اشاره کرد.

*س_ مرد بازنده_س*

محمد حسین مهدویان که از فجر 34 و با فیلم ایستاده در غبار پا به عرصه گذاشت و در همان سال با اولین فیلمش سیمرغ بهترین فیلم جشنواره را دریافت کرد و توجه‌ها را به خود جلب کرد. امسال با مرد بازنده راهی فجر می‌شود. جواد عزتی که در سه فیلم و یک سریال با مهدویان همکاری کرده، قرار است نقش اصلی مرد بازنده را ایفا کند. مرد بازنده به تهیه کنندگی امیر بنان، نویسندگی حسین حسنی، ابراهیم امینی و محمد حسین مهدویان و کارگردانی محمد حسین مهدویان آخرین مراحل فنی خود را طی میکند و آماده جشنواره فجر می‌شود.

*س_ تفریق_س*

مانی حقیقی پس از تجربیات موفق خود در فیلمسازی نظیر کنعان، پذیرایی ساده و اژد‌ها وارد می‌شود اواخر اسفند سال گذشته فیلمبرداری تفریق را آغاز کرد. تفریق به تهیه کنندگی مجید مطلبی نخستین همکاری مطلبی و حقیقی محسوب میشود. از بازیگران اصلی فیلم میتوان به نوید محمد زاده و ترانه علیدوستی اشاره کرد.

*س_ نگهبان شب_س*

میرکریمی سال گذشته نگهبان شب را جلوی دوربین برد و اواخر فروردین امسال در حالی که حدود دو هفته تا پایان فیلمبرداری باقی مانده بود در پی گسترش ویروس کرونا و افزایش آمار مبتلایان، فیلمبرداری «نگهبان شب» را متوقف کرد تا شرایط برای کار کمی بهتر شود. در این فیلم محسن کیایی، تورج الوند، لاله مرزبان و ویشکا آسایش و کیومرث پوراحمد (حضور افتخاری) بازی کرده‌اند.

*س_ بدون قرار قبلی_س*

«بدون قرار قبلی» پنجمین فیلم سینمایی بهروز شعیبی است که فیلمنامه آن توسط فرهاد توحیدی و مهدی تراب‌بیگی با نگاهی به یکی از داستان‌های مصطفی مستور نوشته شده است. بهروز شعیبی که این روز‌ها مینی سریال روز بلوا یکی از ساخته‌های او در حال پخش است، امسال نیز با بدون قرار قبلی راهی فجر می‌شود. مصطفی زمانی، صابر ابر و الهام کردا از بازیگران اصلی این فیلم به شمار می‌روند.

*س_ خائن کشی_س*

مسعود کیمیایی امسال فیلم دیگری با نام "خائن‌کشی" را با بازی امیر آقایی، مهران مدیری، سارا بهرامی، پانته‌آ بهرام، حمیدرضا آذرنگ، پولاد کیمیایی، فرهاد آئیش، نرگس محمدی، سام درخشانی، نسیم ادبی و فریبا نادری ساخته که تهیه‌کنندگی فیلم برعهده "علی اوجی" است. وی سال قبل فیلم "روزی روزگاری آبادان" را درجشنواره فیلم فجر داشت. خائن کشی گذری به ماجرای ملی شدن صنعت نفت دارد.

*س_ شب، داخلی، دیوار_س*

شب، داخلی، دیوار فیلمی است که سال گذشته ساخته شد، ولی به دلیل مراحل فنی طولانی به جشنواره سی و نهم نرسید. حال، برادران جلیلوند پس از فیلم بدون تاریخ بدون امضا امسال با فیلمی متفاوت به جشنواره باز می‌گردند. وحید جلیلوند این فیلم را با فیلمنامه‌ای از خودش درباره زندگی یک نابینا با بازی نوید محمدزاده و دایانا حبیبی در نقش‌های اول مرد و زن و نیز امیر آقایی، علیرضا کمالی، سعید داخ و دانیال خیری‌خواه کارگردانی کرده است.

*س_ خط نجات_س*

فیلم خط نجات به کارگردانی وحید موساییان و تهیه کنندگی آزیتا موگویی، فیلمی است درباره یک خانواده شهید انقلاب اسلامی که درگیر مشکلاتی می‌شوند. فیلم موساییان در حال حاضر در مراحل نهایی تدوین به سر می‌برد و بزودی به دبیرخانه جشنواره تحویل داده می‌شود. این فیلم نیز محصول بنیاد سینمایی فارابی است. امیر آقایی، پگاه آهنگرانی، مصطفی زمانی، حسین سلیمانی و لادن مستوفی در این فیلم بازی می‌کنند. گر تهیه شده و بانیپال شومون، علیرضا ثانی‌فر، ندا جبرئیلی، علی‌محمد رادمنش و زکیه بهبهانی از جمله بازیگران آن هستند.

*س_ پیر پسر_س*

یکی دیگر از فیلم‌های کنجکاوی برانگیز جشنواره امسال فیلم اکتای براهنی است. اکتای براهنی که با فیلم پل خواب در سینمای ایران مطرح شده بود، امسال با پیر پسر به فجر می‌آید و در آن بازیگرانی همچون حامد بهداد، لیلا حاتمی، حسن پورشیرازی، محمد رضا داوود نژاد و محمد، ولی زادگان در آن به ایفای نقش میپردازند.

*س_شادروان_س*

قرار است "شادروان" ساخته جدید حسین نمازی، در چهلمین جشنواره فیلم فجر رونمایی شود. تهیه کنندگی شادروان بر عهده عباس نادران است و در آن، نازنین بیاتی، سینا مهراد، رویا تیموریان، بهرنگ علوی و گلاره عباسی جلوی دوربین می‌روند.

*س_ کابل پلاک 10_س*

فیلم سینمایی "کابل پلاک 10" با نام قبلی سقوط کابل به کارگردانی نوید محمودی و بازی الناز شاکر دوست، پدرام شریفی و آرمین رحیمیان آخرین مراحل فنی را طی میکند و به نظر می‌رسد اولین نمایش آن در جشنواره فیلم فجر باشد.

*س_ دسته دختران_س*

منیر قیدی هم پس از ساخت «ویلایی‌ها» فیلم سینمایی «دسته دختران» را به تهیه‌کنندگی محمدرضا منصوری و با نگاهی آزاد بر اساس روایت‌های واقعی از مقاومت 34 روزه خرمشهر در دفاع مقدس ساخته است. این فیلم متقاضی حضور در جشنواره فیلم فجر امسال معرفی شده است و نیکی کریمی، پانته‌آ پناهی‌ها، فرشته حسینی، هدی زین‌العابدین، صدف عسگری، حسین سلیمانی، یاسین مسعودی و مهدی حسینی‌نیا از بازیگران آن هستند.

*س_ شبگرد_س*

تازه‌ترین فیلم فرزاد موتمن با نام «شبگرد» هم احتمالا متقاضی حضور در جشنواره خواهد شد. فیلمبرداری این فیلم نیمه‌های تیرماه امسال به پایان رسید و امیر آقایی، روشنک گرامی، مهشید افشارزاده و امیرحسین فتحی از جمله بازیگران آن هستند.

*س_ غریزه_س*

فیلم جدید سیاوش اسعدی که فیلمبرداری اش اواخر تابستان امسال به پایان رسید، امسال در جشنواره فیلم فجر شرکت می‌کند. امین حیایی، پانته‌آ پناهی‌ها، با حضور ژاله صامتی، و همچنین فرهاد شریفی، افشین سنگ چاپ، پردیس پورعابدینی، لادن ژاوه‌وند، رضا کرد از دیگر بازیگران «غریزه» هستند. «غریزه» یکی از پرهزینه‌ترین و پرلوکیشن‌ترین فیلم‌های بخش خصوصی سینمای ایران است که در شهر‌های مختلف فیلمبرداری شده و از نکات قابل توجه این فیلم، ساخت بخش عمده‌ای از دکور‌های آن بوده که در نقاط مختلفی ساخته شده‌اند.

*س_ فیلم اولی‌ها در راه فجر_س*

یکی از فیلم اولی‌هایی که امسال در فجر حضور دارد «ملاقات خصوصی» ساخته امید شمس است که پیش‌تر در عرصه فیلم کوتاه فعالیت داشته است. از این فیلم خبر‌های زیادی منتشر نشده جز اینکه پریناز ایزدیار، هوتن شکیبا و ریما رامین‌فر بازیگرانش هستند و امیر بنان هم تهیه کنندگی این فیلم را بر عهده دارد. فیلم سینمایی «بی‌مادر» به کارگردانی سیدمرتضی فاطمی نیز با بازی امیر آقایی، میترا حجار، پژمان جمشیدی، پردیس پورعابدینی، علی اوجی، سارا محمدی، بیتا عزیزاوقلو، شیرین ضابطیان و فاطمه میرزایی اولین تجربه فیلمسازی کارگردانش است که اعلام شده برای جشنواره فجر آماده می‌شود. این فیلم سینمایی در کانون فیلم نسیم با مدیریت محمدرضا مصباح و علی اوجی تولید شده است.

«مسیح، پسر مریم» اولین ساخته علی جعفرآبادی و به تهیه کنندگی جلیل شعبانی و مهدی فرجی برزگر به عنوان جدید‌ترین اثر سینمایی سازمان اوج متقاضی حضور در چهلمین جشنواره فیلم فجر است. "مسیح پسر مریم" درامی اجتماعی از دهه 50 شمسی است که قصه‌ای متفاوت را روایت خواهد کرد. امیر نوروزی، بهرام ابراهیمی، پاوان افسر، مهرداد ضیایی، حمید ابراهیمی، گلنوش قهرمانی، منصور نصیری، المیرا دهقانی، الهام شعبانی، نینل یعقوبی، محرم زینال‌زاده، مجتبی لاله زاری، یاسر ساغری، مریم ماهور و دریک تکدیان بازیگران «مسیح، پسر مریم» هستند. یکی از فیلم‌های قابل توجه امسال که فیلم اولی محسوب می‌شود «مهمانی از کارائیب» است که توسط یکی از بازیگران قدیمی و شناخته شده یعنی بهزاد فراهانی ساخته شده است. فراهانی عاشقانه «مهمانی از کارائیب» را با فیلمنامه‌ای از حمیدرضا قطبی و تهیه‌کنندگی شهرام گیل‌آبادی و با بازی رضا بابک، بیوک میرزایی، شقایق فراهانی، کامران تفتی، رامین ناصرنصیر، مهناز غمخوار، فهیمه رحیم‌نیا، آذرخش فراهانی، علی میلانی، مهدی میامی، رامین پورایمان و شیرین تبریزی کارگردانی کرده است. از فیلم‌های قابل توجه جشنواره امسال فیلم «علفزار» ساخته کاظم دانشی است که درامی دادگاهی و ملتهب است. این فیلم که تهیه کنندگی آن را بهرام رادان بر عهده دارد، آخرین مراحل فنی را پشت سر می‌گذارد و به زودی تحویل دبیرخانه می‌شود. از بازیگران این فیلم میتوان پژمان جمشیدی، سارا بهرامی، ستاره پسیانی، ترلان پروانه و مهدی زمین پرداز اشاره کرد. یکی از فیلم‌های جشنواره امسال فیلم «هرمان» به کارگردانی علی بهراد است. این فیلم به تهیه کنندگی جواد نوروز بیگی و با بازی لیلا حاتمی و مهرداد صدیقیان در اوایل تابستان امسال فیلمبرداری اش به اتمام رسید و قرار است اولین رونمایی آن در جشنواره فجر باشد.

یوسف حاتمی کیا هم که اسفند سال گذشته فیلم سینمایی «شمش طلا» را ساخته بود. حالا قصد دارد فیلمش را در چهلمین جشنواره فیلم فجر به نمایش بگذارد. این فیلم پر بازیگر به موضوع روابط پیچیده درون یک خانواده می‌پردازد که در دوران کرونا با بحرانی جدی مواجه می‌شوند. تهیه کنندگی این فیلم را ابراهیم حاتمی کیا بر عهده دار است و در آن بازیگرانی از جمله حسن معجونی، یکتا ناصر، مریم سعادت، مسعود کرامتی، سوگل خلیق، بهناز جعفری، سینا رازانی، علی باقری، امیر محمدی، بابک بهشاد و ناصر هاشمی بازی میکنند. از دیگر فیلم اولی‌های امسال سهیل کریمی است که نخستین تجربه کارگردانی خود را با نام «گنجشک» با بازی عباس غزالی و شیدا خلیق جلوی دوربین برده است. علی زرنگار هم که پیش‌تر به عنوان نویسنده فیلم‌های «بدون تارخ، بدون امضاء»، «مغز استخوان» و «چهارشنبه 19 اردیبهشت» مطرح بود، امسال فیلم سینمایی «علت مرگ: نامعلوم» را کارگردانی کرده است. این فیلم توسط مجید برزگر تهیه شده و بانیپال شومون، علیرضا ثانی‌فر، ندا جبرئیلی، علی‌محمد رادمنش و زکیه بهبهانی از جمله بازیگران آن هستند.

*س_ فیلم‌های دیگر جشنواره_س*

"صورت فلکی" به کارگردانی حسین دارابی و تهیه کنندگی محمدرضا شفاه و با بازی مریلا زارعی، بهروز شعیبی، وحید رهبانی، سیاوش طهمورث، سولماز غنی، امین میری و علیرضا نایینی در جشنواره حضور دارد. «صورت فلکی» به نویسندگی احسان ثقفی و مهدیه عین‌اللهی، روایتگر تشویش‌های زنی است در آستانه از دست دادن تمام زندگی‌اش...

"احمد به تنهایی" به کارگردانی حسین مهکام و با بازی سهیل مستجابیان و محمود کلاری، بابک کریمی و سروش صحت.

"ضد" دومین فیلم سینمایی امیرعباس ربیعی و به نویسندگی حسین تراب‌نژاد، درامی سیاسی است که در بستر یکی از حوادث مهم و ملتهب ابتدای انقلاب اسلامی روایت می‌شود. مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، نادر سلیمانی، مهشید جوادی، روزبه رئوفی، مجید پتکی، عماد درویشی، شیرین آقاکاشی و جواد خانی در «ضد» ایفای نقش می‌کنند. "خانه‌ی شیشه ای" به کارگردانی امیر پورکیان و تهیه‌کنندگی امیر سیدزاده است که با محوریت فعالیت پاپاراتزی‌ها ساخته شده است. خانه‌ی شیشه‌ای با بازی امیر جعفری، شهاب مظفری، بهاره کیان افشار و نیما شعبان نژاد آماده حضور در جشنواره فیلم فجر می‌شود. "نبودنت" به کارگردانی کاوه سجادی حسینی و با بازی سحر دولت شاهی، امیرآقایی و آزاده صمدی آخرین مراحل فیلمبرداری را میگذارند و پیش بینی می‌شود که به جشنواره برسد. "در انتهای روز" با نام قبلی "چهره به چهره" دومین تجربه فیلمسازی بابک بهرام‌بیگی است. این فیلم به تهیه‌کنندگی مهدی کوهیان در کاشان و با بازی هانیه توسلی، رضا بهبودی، خیام وقار، مهتاب ثروتی، شایسته سجادی، حسام رضائیان و شبنم مقدمی ساخته شده است. "کوزوو" هم نام فیلمی کمدی به کارگردانی میثم هاشمی‌طبا و تهیه‌کنندگی حسن کلامی است که فرهاد آییش، بهاره کیان‌افشار، کورش تهامی، روشنک گرامی، سیاوش چراغی‌پور و هومن شاهی بازیگرانش هستند. این فیلم اخیرا آماده نمایش شده است. "رویای ساحل" به کارگردانی آرش سجادی حسینی و تهیه کنندگی سارا احمدی با بازی لادن مستوفی، ابراهیم کوخایی، ماهان نصیری، امید فضلعلی و مبین رستگار برای حضور در چهلمین جشنواره فیلم فجر آماده می‌شود. "آزردگان" به کارگردانی مهدی فرد قادری و با بازی لیلا زارع، محمد امین، رضا بهبودی، فرخ نعمتی، مریم بوبانی، محمد رضا داوود نژاد و رویا جاویدنیا از دیگر فیلم‌های جشنواره فجر امسال می‌باشند. "لایه‌های دروغ" این فیلم به کارگردانی رامین سهراب فیلمی اکشن و محصولی مشترک میان ایران و فنلاند است که بخشی از فیلمبرداری آن مدتی متوقف مانده بود و خرداد ماه امسال در ایران به پایان رسید. «لایه‌های دروغ» با بازی رامین سهراب، نادر فلاح، آرمان درویش، کامران تفتی، ارسلان قاسمی، ونوس کانلی، مجید سعیدی، میلاد میرزایی، روشنک گرامی و آنتی رینی ساخته شده است. "عموزادگان" با نام قبلی زاپاتا به کارگردانی دانش آقاباشاوی و تهیه‌کنندگی ایرج تقی‌پور، "حبس مجرد" به کارگردانی محمدحسام حدادیان و با بازی مهدی کوشکی، سیاوش چراغی‌پور و ثریا قاسمی، "شب دارکوب" به کارگردانی ناصر قهرمانی، "زد و بند" به کارگردانی داود نوروزی و "شهرک" به کارگردانی علی حضرتی و با بازی ساعد سهیلی، مهتاب ثروتی، کاظم سیاحی، شاهرخ فروتنیان، همایون ارشادی و مرتضی ضرابی هم از دیگر فیلم‌هایی است که می‌توانند از گزینه‌های حاضر در جشنواره فیلم فجر باشند.

چهلمین جشنواره فیلم فجر از 12 بهمن تا 22 بهمن به دبیری مسعود نقاش زاده برگزار می‌شود.

از مسعود کیمیایی تا سعید روستایی در راه فجر 2
از مسعود کیمیایی تا سعید روستایی در راه فجر 3
از مسعود کیمیایی تا سعید روستایی در راه فجر 4
از مسعود کیمیایی تا سعید روستایی در راه فجر 5
از مسعود کیمیایی تا سعید روستایی در راه فجر 6
از مسعود کیمیایی تا سعید روستایی در راه فجر 7
از مسعود کیمیایی تا سعید روستایی در راه فجر 8