سه‌شنبه 4 اردیبهشت 1403

استاد دانشگاه: کتابخوانان ابزار بیشتری برای فکر کردن دارند

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
استاد دانشگاه: کتابخوانان ابزار بیشتری برای فکر کردن دارند

گناوه - ایرنا - عضو هیات علمی گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شهید بهشتی تهران گفت: انسان‌های فهیم و کتابخوان ابزار بیشتری برای فکر کردن در مقایسه با کسانی که اهل مطالعه نیستند در اختیار دارند.

دکتر محسن حاجی زین العابدینی روز سه شنبه در نشست تخصصی مجازی "مطالعه اثربخش" با دانشجویان دانشگاه پیام نور گناوه به مناسبت گرامیداشت روز قلم افزود: یکی از نکات مهم در موثرخوانی کتاب این است که وقتی عمیق مطالعه می‌کنیم علاوه بر اینکه از تجربیات و آموخته‌های نویسندگان گذشته استفاده می‌کنیم واژه‌های بیشتری که ابزار فکردن به شمار می‌آیند، می‌آموزیم.

وی اظهار داشت: مطالعه کتاب در جوامع بسیار مهم و از شاخص‌های توسعه یافتگی است که به ما کمک می کند زندگی با کیفیت داشته باشیم.

زین العابدینی گفت: باید نگاه هستی شناسانه به خواندن کتاب داشته باشیم و اگر جایگاه خواندن را مشخص نکنیم موثر واقع نخواهد شد. عضو هیات مدیره انجمن کتاب و اطلاع رسانی ایران اضافه کرد: مساله شادی، نگاه زیبا به زندگی داشتن، بخشش، صلح و اخلاق یکی از یافته‌ها و آورده‌های مطالعه در زندگی است. وی گفت: خواندن بطور اساسی با کیفیت و روح زندگی سر کار دارد و طبق نظریه "مازلو" انسان وقتی نیازهای فیزلوژیک و امنیت را پشت سرگذاشت به خودشکوفایی، احترام به خود، خلاقیت و نیازهای روحی فکر می‌کند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: چیزی که کمک می‌کند این اتفاق بیفتد آگاهی و دانایی است که از محیط دیگران کسب می‌کنیم تا زندگی ما شکل بهتری به خود بگیرد.

عضو هیات علمی گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شهید بهشتی تهران گفت: یکی از منابع مهم که کمک می‌کند زندگی با کیفیت بالاتری دست بیاوریم، خواندن و کسب آگاهی از طریق مطالعه و کتاب است. وی بیان کرد: با توجه به اینکه خرد و اندیشه در شئون زندگی ایفای نقش دارند، خواندن موثر باید مدنظر قرار گیرد و به گونه‌ای باشد که در زندگی‌، رفتار و کلام و افکار ما شکل پیدا کند. زین العابدینی با بیان اینکه انسان‌ها نیازمند 2 توانایی برای انتخاب ابزار و مواد خواندنی هستند، گفت: یکی از توانایی‌ها سواد اطلاعاتی است که ارزیابی می‌کند چه منابع و مطالبی را استفاده کنیم و دوم نگاه انتقادی است.

وی افزود: باید به همه مسائل دنیا دید خردورزانه داشت و هر سخن و مطلبی گفته شد براحتی آن را رد نکنیم یا نپذیریم.

در این نشست آنلاین که به همت انجمن علمی دانشجویی مترجمی زبان انگلیسی دانشگاه پیام نور گناوه برگزار شد، زین العابدینی به سئوالات دانشجویان پاسخ داد.

*س_برچسب‌ها_س*