چهارشنبه 18 مهر 1403

استرداد آثاری از میراث مکتوب خراسان شمالی به استان / بازگشایی موزه نسخ خطی تا سه ماه آینده

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
استرداد آثاری از میراث مکتوب خراسان شمالی به استان / بازگشایی موزه نسخ خطی تا سه ماه آینده

علی مستوفیان گفت: این اداره کل طی تعامل با موزه بزرگ خراسان رضوی و مرکز اسناد آستان قدس توانسته بخشی از اسناد و نسخ خطی خراسان شمالی را از خراسان رضوی به استان بازگرداند که البته این استرداد ادامه دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ علی مستوفیان، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار عصر اترک با گرامی داشت روز 17 اردیبهشت، روز اسناد ملی و میراث مکتوب اظهار کرد: میراث مکتوب شامل آثاری می شود که قابلیت ثبت و نگهداری داشته باشند.

مستوفیان، اسناد خطی، کتاب های تاریخی، تصاویر، نقشه ها، عکس ها و نگاتیوهای قدیمی و تاریخی را از جمله آثار میراث مکتوب نام برد.

وی عنوان کرد: در موزه اسناد و نسخ خطی آیینه خانه مفخم خراسان شمالی نیز کتاب های تاریخی، اسناد خطی (شامل فرمان ها، صلح نامه ها، مبایعه نامه ها، اسناد دیوانی، مکاتبات و نامه های شخصی، عکس های تاریخی از شهرستان ها و دارالحکومه) همچنین عکس ها و نقاشی هایی نگهداری می شوند که قدیمی ترین میراث مکتوب موجود در این موزه مربوط به دوره صفویه است.

وی در ادامه با بیان اینکه آنچه از میراث مکتوب خطه خراسان شمالی در این موزه نگهداری می شود، تنها بخشی از آثار گردآوری شده، هستند، بیان کرد: بخشی دیگر از میراث مکتوب استان درقالب آثاری که اشاره شد در موزه بزرگ خراسان رضوی و مرکز اسناد آستان قدس رضوی نگهداری می شوند.

مستوفیان گفت: این اداره کل از سال گذشته برای مسترد شدن بخشی از این میراث مکتوب به استان با این دو مرکز گفت و گوهایی را انجام داده است که هر دو مرکز در این زمینه قول همکاری به خراسان شمالی را داده اند.

وی اظهار کرد: مدیریت موزه بزرگ خراسان رضوی به اداره کل میراث فرهنگی خراسان شمالی قول داده است که بخشی از اسناد میراث مکتوب استان را که در اختیار دارند شامل عکس ها، تصاویر و نسخه های خطی را به خراسان شمالی تحویل دهند.

وی عنوان کرد: در سال گذشته موزه بزرگ خراسان رضوی در اولین مرحله، بخشی از این اسناد تاریخی همچنین بخشی از اسناد مربوط به انجام کاوش های باستان شناسی، عکس ها و گزارشات پروژه های مرمتی ای که در استان انجام شده اند را تحویل دادند.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی خراسان شمالی افزود: در مرحله دوم، بخشی دیگر از اسناد مکتوب استان که در اختیار این موزه است، تحویل خواهد شد.

وی درباره همکاری مرکز اسناد آستان قدس خراسان رضوی با خراسان شمالی نیز بیان کرد: خراسان شمالی به زودی با این مرکز در زمینه استرداد اسناد و مدارک تاریخی خطه خراسان شمالی به استان تفاهم نامه ای را منعقد خواهد کرد.

وی همچنین با اشاره به اینکه مرکز اسناد آستان قدس رضوی درصدد انجام مطالعات درباره میراث شمال خراسان با تکیه بر بهره گیری از اسناد و نسخ خطی این خطه است، اعلام کرد: خراسان شمالی و این مرکز، طی توافقی که با یکدیگر داشته اند، در این زمینه اقدام مشترک خواهند داشت.

مستوفیان افزود: در همین زمینه، مرکز اسناد آستان قدس رضوی برای نیروهایی که از استان در این زمینه همکاری می کنند، دوره های آموزشی از جمله در زمینه نحوه گردآوری اسناد و نسخ خطی را برگزار خواهد کرد.

وی خاطر نشان کرد: مرکز اسناد آستان قدس رضوی همچنین قول همکاری برای خرید اسناد و نسخ خطی از مردم و ادارات در سطح استان خراسان شمالی را داده است.

افزون بر این، وی عنوان کرد: این اداره کل در همکاری با مرکز اسناد آستان قدس رضوی فعالیت مشترک در زمینه مرمت اشیاء و برگزاری نمایشگاه های موقت از اسناد و اشیاء تاریخی را خواهند داشت.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی خراسان شمالی یادآور شد: فعالیت های مشترک این اداره کل با مرکز اسناد آستان قدس رضوی از سال جاری انجام می شود.

وی درباره لزوم گردآوری اسناد و نسخ خطی استان که در اختیار مردم و ادارات است نیز بیان کرد: گردآوری این آثار علاوه بر اینکه در مخزن و ویترین موزه اسناد و نسخ خطی استان و در شرایطی کاملا استاندارد نگهداری خواهند شد تا از بین نروند همچنین با گردآوری آنها، امکان انجام پژوهش بر روی آنها و روشن شدن لایه هایی از گذشته های تاریخی استان میسر می شود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر 80 درصد از نسخ و اسناد مکتوب تاریخی موجود در موزه نسخ خطی عمارت مفخم بجنورد با هبه هم استانی ها گردآوری شده اند، خواستار شد: عموم مردم و اداراتی که نسخ و اسناد مکتوب قدیمی در اختیار دارند نسبت به هبه این آثار اقدام کنند تا این آثار از بین نروند و در مخزن و ویترین موزه نگهداری شوند.

مستوفیان خاطر نشان کرد: هرچند برای گردآوری این آثار مکتوب، مرکز اسناد آستان قدس قول همکاری برای خرید این آثار از مردم را داده است، با این وجود، این اداره کل اعتبارات چشم گیری برای خرید این آثار را در اختیار ندارد.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی خراسان شمالی در خاتمه اعلام کرد: در سال جاری، علاوه بر اینکه امکانات مخزن نگهداری موزه اسناد و نسخ خطی عمارت مفخم استان تکمیل تر خواهد شد همچنین طی سه ماه آینده نیز درب این موزه که بر اثر زلزله سال 96 آسیب دیده بود، مرمت آن تکمیل و بازگشایی می شود.

انتهای پیام /