شنبه 1 اردیبهشت 1403

استفاده از ظرفیت اقتصاد فرهنگی برای مهار مهاجرت از روستا به شهر

خبرگزاری ایسنا مشاهده در مرجع
استفاده از ظرفیت اقتصاد فرهنگی برای مهار مهاجرت از روستا به شهر

رئیس جهاددانشگاهی فارس خواستار ارائه ظرفیت‌های اقتصاد فرهنگی استان به روستاها و بهره‌گیری از این ظرفیت‌ها با هدف مهار مهاجرت از روستا به شهر شد.

دکتر مظاهر بابایی یکشنبه 28 فروردین در دیدار با مدیرکل کمیته امداد امام (ره) استان فارس، ضمن ابراز خرسندی از اقدامات انجام شده در این مجموعه طی سال‌های اخیر، بیان کرد: کمیته امداد حضرت امام خمینی (ره) فعل توانستن را صرف کرده است.

او همچنین با اشاره به خدمات جهاددانشگاهی طی چهار دهه فعالیت، افزود: این نهاد انقلابی با رویکرد فرهنگی فعالیت خود را در سال 59 به دستور امام (ره) آغاز کرد.

رئیس جهاددانشگاهی فارس، وجود سه خبرگزاری ایسنا، ایکنا و سینا پرس در بخش فرهنگی، ارائه پژوهش‌های کاربردی، ارائه خدمات تخصصی به اقشار مختلف در مراکز مشاوره، آزمایشگاه تشخیص طبی، درمانگاه تخصصی و... بخشی از قابلیت‌های این مجموعه در استان برشمرد و به مرکز اتاف تحت عنوان ارزیابی پروژه‌ها پیش از اجرا اشاره و عنوان کرد: حدود دو سال است که این مهم در استان آغاز و با استقبال خوبی مواجه شده است.

بابایی گریزی هم به فعالیت‌های بخش درمان در جهاددانشگاهی فارس زد و از راه‌اندازی بخش سرطان و ناباروری جنوب کشور در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

او به بخش آموزش و فعالیت‌های کارآفرینی هم اشاره و عنوان کرد: سال گذشته جهاددانشگاهی به عنوان مجری، آموزش حدود سه هزار نفر در مشاغل خانگی و اتصال آنها به بازار را بر عهده گرفت.

رئیس جهاددانشگاهی فارس در بخش دیگری از سخنان خود به ظرفیت پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی جهاددانشگاهی اشاره و عنوان کرد: نخستین پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی جهاد دانشگاهی در سال 97 در تهران احداث شد و مجوز راه‌اندازی شعبه این پارک در شیراز نیز اخذ شد و در حال حاضر این پارک بستر مناسبی برای افراد دارای ایده و استفاده از ظرفیت‌های اقتصاد در جامعه ایجاد کرده است.

بابایی اضافه کرد: این پارک، تنها پارک ملی، تخصصی و موضوعی کشور است که حدود 12 حوزه از جمله؛ صنایع فرهنگی، تولید محتوا، بازیگری، قرآن، موسیقی و... را پوشش می‌دهد.

او همچنین بیان کرد: از آنجا که استاندار محترم فارس دغدغه اشتغالزایی و حل مشکل آب در استان دارند، پیشنهاد کرده‌ایم که ظرفیت‌های اقتصاد فرهنگی را در راستای جلوگیری از مهاجرت به روستاها بکشانیم؛ چرا که 70 نوع صنایع دستی مختص خود فارس داریم که اگر بتوانیم اینها را به جامعه هدف روستاها بکشانیم بخشی از مشکل مهاجرت رفع می‌شود.

رئیس جهاددانشگاهی فارس با اشاره به مشکلات موجود در حوزه فروش محصولات مشاغل خانگی علی‌رغم وجود پیشران‌های شناخته شده و بلاتکلیف بودن زیرساخت‌ها، پیشنهاداتی ارائه کرد.

مرتضی موصلی، مدیرکل کمیته امداد فارس نیز در این دیدار با اشاره به تعامل مطلوبی که بین کمیته امداد امام (ره) و جهاددانشگاهی طی سال‌های اخیر در سطح کشور و استان فارس شکل گرفته، گفت: تلاش مان بهره مندی از ظرفیت دوره‌های آموزشی و همچنین حمایت از ایده‌های مددجویی بوده است که در این راستا تفاهم نامه‌ای برای اولین بار در کشور مبنی بر راه‌اندازی میز ایده در تمام شعبات استانی، منعقد شده است.

او افزود: ایده‌های تایید شده مددجویان تا ثبت مالکیت ایده در این میز با همکاری مرکز نوآوری و شکوفایی جهاددانشگاهی دنبال می‌شود.

مدیرکل کمیته امداد فارس ادامه داد: در بحث اجرای طرح مشاغل خانگی نیز سال گذشته200 نفر را به جهاددانشگاهی به عنوان مجری این طرح معرفی کردیم.

به گفته موصلی، همچنین سال 98 در راستای حمایت از ایده‌ها و طرح‌های نوین، تفاهم‌نامه‌ای با جهاددانشگاهی با منعقد کردیم که با توجه به شعار امسال مقام معظم رهبری، نیازمند به روز رسانی است.

او گفت: جهاددانشگاهی در راستای ماموریت‌های نظام، مجموعه‌ای پویا و بانشاط و سازمانی دانشی است که در عرصه‌های مختلف موفق ظاهر شده و کمیته امداد امام (ره) هم در راستای پیشبرد اهداف خود به ویژه رشد و توانمندی اقتصادی جامعه هدف و اشتغال کسب و کارهای خرد از توان این مجموعه بهره برده است.

مدیرکل کمیته امداد فارس عنوان کرد: بخشی از دستاوردهای امروز کمیته امداد در حوزه اشتغال و کارآفرینی را مدیون زحمات جهاددانشگاهی هستیم.

موصلی ابراز امیدواری کرد که همکاری‌ها با این نهاد انقلابی در سال جاری متناسب با مسائل دانش بنیان تداوم یابد.

او همچنین خواستار تعریف طرح‌های سرمایه گذاری قابل اجرا طی یک تفاهم نامه با جهاددانشگاهی فارس متناسب با شعار سال شد.

به گزارش ایسنا، در پایان این دیدار، مرتضی موصلی لوح تقدیری از سوی رئیس کمیته امداد امام (ره) کشور به دکتر مظاهر بابایی، رئیس جهاددانشگاهی فارس اهداء کرد.

انتهای پیام

استفاده از ظرفیت اقتصاد فرهنگی برای مهار مهاجرت از روستا به شهر 2
استفاده از ظرفیت اقتصاد فرهنگی برای مهار مهاجرت از روستا به شهر 3
استفاده از ظرفیت اقتصاد فرهنگی برای مهار مهاجرت از روستا به شهر 4
استفاده از ظرفیت اقتصاد فرهنگی برای مهار مهاجرت از روستا به شهر 5
استفاده از ظرفیت اقتصاد فرهنگی برای مهار مهاجرت از روستا به شهر 6
استفاده از ظرفیت اقتصاد فرهنگی برای مهار مهاجرت از روستا به شهر 7