جمعه 10 فروردین 1403

اشتغال‌زایی هیأتی‌ها با صنعت غذای سالم + عکس و فیلم

خبرگزاری فارس مشاهده در مرجع
اشتغال‌زایی هیأتی‌ها با صنعت غذای سالم + عکس و فیلم

خبرگزاری فارس حوزه مسجد و هیأت امیرحسین کسائی: هیأت‌های مذهبی و جوانان هیأتی، چند سالی است که در راستای اقتصاد مقاومتی و عمل به فرمایش‌های مقام معظم رهبری به سمت راه‌اندازی کسب‌وکارهای خُرد و حتی خانگی برای ایجاد اشتغال در کشور حرکت کردند. اتفاقی که موجب شده، بسیاری از هیأت‌های کشور با واسطه، بتوانند ده‌ها نفر را شاغل کنند و برای رفع معضل بیکاری در کشور، در حد توان خود قدمی بردارند.

هیأتی که در کنار مزار شهدا جان گرفت

در دل مزار شهدا، هیأت راه انداختیم

یکی از این مجموعه‌ها، توسط جوانانی برآمده از هیأت آستان مقدس شهیدان سبزوار راه‌اندازی شده است. این هیأت از سال 1392 در دل مزار شهدای شهرستان سبزوار راه‌اندازی شد. جمعی از جوانان زمانی که حال و اوضاع کشور در دولت یازدهم را مشاهده کردند، تصمیم گرفتند برای حفظ و صیانت از فضای فرهنگی شهرستان، هیأتی تشکیل دهند تا با استعانت از روح آسمانی شهدا، برنامه ریزی جدیدی را پیش ببرند. این هیأت بدون هیچ امکاناتی و حتی فضای مسقف، در جوار آرامستان سبزوار و در قلب مزار شهدای سبزوار راه‌اندازی شد.

راه‌اندازی یک حسینیه مسقف حال و هوای دیگری به برنامه‌های هیأت داد

هیأتی که در دهه دوم محرم هرشب بیش از هزار نفر مخاطب دارد

در هفتمین گزارش روایت تولید سراغ این هیأت و یکی از اعضای آن رفتیم تا از فعالیت اقتصادی آن‌ها برای اشتغال‌زایی گفته شود. احسان نصرآبادی از خادمان این هیأت می‌گوید: «هیأت آستان مقدس شهیدان سبزوار در طول سال، در مناسبت‌های مختلف برنامه دارد. در همین ایام دهه دوم محرم، این هیأت هرشب در قلب مزار شهدا، مجلس عزاداری برگزار می‌کند و پذیرای بیش از هزار نفر در هر شب است. چندی پیش با کمک مردم و شهرداری، فضای مسقفی به عنوان حسینیه شهدا در مجاورت مزار شهیدان ایجاد شد که روند برگزاری مجالس هیأت را تسهیل کرد. در گذشته به دلیل آن که هیأت فضای مسقف برای برگزاری مراسم نداشت، برپایی مجالس منوط به شرایط آب و هوا بود اما با وجود این حسینیه، صبح‌های جمعه مجلس دعای ندبه برپا می‌شود و در تمام این ده سال غروب هر پنج شنبه هم قرائت زیارت عاشورا در آستان مقدس شهیدان برپاست که به عنوان مجلس هفتگی هیأت بوده و اکثر مردمی که برای زیارت اهل قبور و شهدای این دیار به آرامستان می آیند با حال هوای مجالس هفتگی ما آشنا هستند.»

نماهنگی از ستاد غدیریون سبزوار در غدیر 1401

هیأت شهیدان پایه‌گذار اطعام علوی در سبزوار بود

هیأت آستان شهیدان سبزوار به همراه جمعی از تشکل‌ها و مجموعه‌های مردم نهاد، متولی برنامه‌های متعددی در این شهرستان بوده‌اند و هم‌افزایی‌های این چنینی و فعالیت‌های جمعی خود را تحت عناوینی مانند ستاد مردمی غدیریون، ستاد مردمی انتقام سخت برای بزرگداشت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی یا ستاد مردمی فجرآفرینان برای گرامی داشت دهه فجر به مردم معرفی کرده‌اند. نصرآبادی می‌گوید: «در روز غدیر، هیأت آستان مقدس شهیدان با هم‌افزایی و کمک سایر هیأت‌های مذهبی و مجموعه‌های فرهنگی و مردمی، اقدام به تسهیل امور، برای برگزاری مراسم، اطعام در مساجد و حسینیه‌ها، آذین بندی شهر، برپایی ایستگاه‌های صلواتی، اجراهای خیابانی و... کرده و امروز این ماجرا در شهرستان یک فرهنگ شده و کوچه به کوچه در این ایام، محل طبخ غذا و اطعام شده است. در عید غدیر امسال هم بیش از 5 تُن برنج، 1600 کیلوگرم شهد شربت و 600 کیلو رشته آش برای برپایی اطعام در ستاد مردمی غدیریون سبزوار توزیع شد. روند کار به این صورت است که از 40 روز قبل از عید غدیر، جمع‌آوری کمک‌های مردمی آغاز می‌شود و مبالغ به ارزاق خشک تبدیل می‌شود و برای طبخ غذا نیز حسینیه‌ها، هیأت‌ها و مساجد پای کار می‌آیند و بازهم با کمک مردم غذا طبخ می‌کنند.»

سنت آش مراد بخش روداب شهرستان سبزوار

تولید بیش از 60 نوع محصول در کارخانه

کار اقتصادی این هیأتی‌ها از سال 89 آغاز و پس از فراز و فرودهای بسیار از سال 97 جان گرفته است. آقای نصرآبادی به قول خود کار لوکس، فروش موبایل داشت اما او همیشه در ذهنش به دنبال محصولات غذایی سالم و تولید اشتغال بود؛ برای همین از اواخر سال 88 سراغ احداث گلخانه تولید آلوئه‌ورا رفت. او می‌گوید: «برای شروع این کار با 3 نفر از دوستان هیأتی خود شریک شدیم و کار را راه انداختیم. تا سال 97 مشکلات بسیاری داشتیم؛ بارها طعم موفقیت و شکست را چشیدیم، اما به لطف خدا و عنایت اهل‌بیت علیهم‌السلام، از این سال کار ما جان دیگری گرفت و رونق یافت. در مجموعه تولیدی ما، محصولات در 5 طبقه مختلف اعم از: انواع میوه خشک، صیفی‌جات خشک، سبزیجات خشک، شربت‌های غلیظ گیاهی و چاشنی‌ها تولید می‌شود که می‌توان گفت بیش از 60 نوع محصول داریم. برای توزیع محصولات هم قدم به قدم پیش می‌رویم و با اخذ مجوزهای بهداشتی این محصولات را با نشان تجاری خود عرضه می‌کنیم. محصولات ما در 7-8 استان کشور مانند خوزستان، اصفهان، تهران و... توزیع و به فروش می‌رسد.»

توضیحات احسان نصرآبادی در خصوص دلیل سالم‌تر بودن میوه خشک

اعضای هیأت شهیدان، ستون‌های کارخانه ما هستند

اشتغال‌زایی برای جوانان یکی از اهداف اصلی این هیأتی‌ها برای راه‌اندازی این واحد اقتصادی و تولیدی بوده است. نصرآبادی می‌گوید: «در تیم تولیدی ما به صورت مستقیم 25 نفر و به صورت غیرمستقیم، به‌طور تقریبی با همین تعداد نفرات در بخش‌های بازاریابی، حمل و نقل، چاپ، بسته بندی و... مشغول به کار شده‌اند. اکثر اعضای اصلی مجموعه، از فعالان هیأت آستان مقدس شهیدان هستند که در حال حاضر مدیر خط تولید، مدیر داخلی، مسئول فضای مجازی و... از اعضای هیأت هستند. اعضای هیأت ستون‌های اصلی این واحد تولیدی هستند.»

نمونه‌ای از محصولات این کارخانه

دولت از تولیدکنندگان حمایت کند

چند سال است که مقام معظم رهبری برای نام‌گذاری عناوین سال‌ها، رویکرد اقتصادی و تولید داخلی را مدنظر دارند اما دولت‌ها آن‌چنانی که شایسته تولید کنندگان است، حمایت نکرده‌اند. نصرآبادی می‌گوید: «در سال 1401 نسبت به سال 98، هزینه حق بیمه کارگران حدوداً 3 برابر شده است، این روند تاثیر زیادی در قیمت تمام شده محصولات، ایجاد می‌کند. ما الحمدلله اجازه ندادیم در این حدود 3 سال یک روز حق بیمه پرسنل و همکاران کم شود اما حمایت‌های دولت و بسته‌های تشویقی‌اش برای رونق تولید کجاست؟ یکی از مهمترین مشکلات تولیدی‌های کمبود سرمایه در گردش است، تسهیلات بانک‌ها به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟ ما بنا به اصول اعتقادی‌مان که برگرفته از مکتب اهل‌بیت علیهم‌السلام است اهل رانت و رابطه بازی نیستیم و خواهان تخصیص امکانات از طریق قانونی و بنا به شایستگی‌ها، بوده و هستیم و با وجود تمامی مشکلات، عزم خود را جزم کرده‌ایم که تا آخرین نفس در این مسیر خدمتگزار باشیم. امیدواریم دولت در این زمینه حمایت‌هایی از تولید داشته باشد تا برای مجموعه‌های تولیدی موجب توسعه کسب و کار و جذب نیروهای بیشتر یعنی همان اشتغال‌زایی شود.»

گزارش اختصاصی خبرگزاری فارس از کارخانه تولیدی این هیأتی‌ها

هدف هیأت، تربیت افرادی است که بتوانند در عرصه‌های مختلف جامعه از جمله اقتصاد اثرگذار باشند. تبلور ارزش‌های عاشورایی در رفتار فعالان اقتصادی، می‌تواند تاثیرگذار باشد. هیأت را باید حلقه میانی ببینیم که قابلیت خدمتگزاری در عرصه اقتصادی را دارد. امروز هیأت‌های بسیاری با بهره‌گیری از ظرفیت مردمی خود در زمینه‌های مهارت آموزی، گسترش مشاغل خانگی و اشتغال دانش بنیان وارد شده‌اند و شبکه ارتباطی هیأت‌ها با یکدیگر نیز می‌تواند در پیشبرد اهداف مختلف موثر باشد. مشاغل خرد و خانگی تاثیر بسیار زیادی در اقتصاد دارند و نباید از ظرفیت و تاثیر آن‌ها غافل شد که هیأت‌های مذهبی با توجه به همین ظرفیت، خیریه‌هایی راه انداختند که مسأله اصلی آن‌ها اشتغال است و نذر اشتغال دارند.

انتهای پیام /

شما می توانید این مطلب را ویرایش نمایید

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

گروه های جهادی

اقتصاد مقاومتی

جنگ اقتصادی

دولت یازدهم

خبر خوب

محشر

هیات های خانگی

روایت تولید هیأت آستان مقدس شهیدان احسان نصرآبادی ماه محرم این خبر توسط افراد زیر ویرایش شده است
اشتغال‌زایی هیأتی‌ها با صنعت غذای سالم + عکس و فیلم 2
اشتغال‌زایی هیأتی‌ها با صنعت غذای سالم + عکس و فیلم 3
اشتغال‌زایی هیأتی‌ها با صنعت غذای سالم + عکس و فیلم 4
اشتغال‌زایی هیأتی‌ها با صنعت غذای سالم + عکس و فیلم 5
اشتغال‌زایی هیأتی‌ها با صنعت غذای سالم + عکس و فیلم 6
اشتغال‌زایی هیأتی‌ها با صنعت غذای سالم + عکس و فیلم 7
اشتغال‌زایی هیأتی‌ها با صنعت غذای سالم + عکس و فیلم 8
اشتغال‌زایی هیأتی‌ها با صنعت غذای سالم + عکس و فیلم 9
اشتغال‌زایی هیأتی‌ها با صنعت غذای سالم + عکس و فیلم 10
اشتغال‌زایی هیأتی‌ها با صنعت غذای سالم + عکس و فیلم 11
اشتغال‌زایی هیأتی‌ها با صنعت غذای سالم + عکس و فیلم 12
اشتغال‌زایی هیأتی‌ها با صنعت غذای سالم + عکس و فیلم 13