یک‌شنبه 8 مهر 1403

اعلام انزجار اهالی فرهنگ و هنر از جنایات اسرائیل در بیروت

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
اعلام انزجار اهالی فرهنگ و هنر از جنایات اسرائیل در بیروت

در پی حملات هوایی نیروهای متجاوز رژیم صهیونیستی به مناطق مختلفی از ضاحیه بیروت و شهادت سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان حمعی از اهالی فرهنگ، هنرمندان و مجریان تلویزیون در واکنش‌هایی مجزا در فضای مجازی، انزجار خود را از این جنایات اعلام کردند.

- اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، در ادامه واکنش‌های اهالی فرهنگ و هنر؛ مهدی فرجی از مدیران سابق تلویزیون و تهیه کننده سریال «نون خ»، سید علی صالحی بازیگر سینما و تلویزیون، فرزاد حسنی بازیگر و مجری، جلیل سامان کارگردان تلویزیون، ژیلا صادقی مجری، مژده لواسانی مجری و... در صفحه شخصی‌شان در فضای مجازی به جنایات رژیم صهیونیستی در بیروت و شهادت سید حسن نصرالله واکنش نشان دادند.

مهدی فرجی تهیه کننده «نون‌خ» با انتشار تصویری از دبیرکل حزب الله لبنان همراه با عبارت «انا لله و انا الیه راجعون»، همچنین آیه‌ای از سوره مبارکه المائده «فَاِنَ حِزبَ اللَهِ هُمُ الغالِبونَ» را منتشر کرده است.

همچنین سیدعلی صالحی، بازیگر سینما و تلویزیون که اکنون مشغول بازی در سریال «داریوش» هادی حجازی فر است، در واکنش به شهادت سید حسن نصرالله و جنایات اسراییل در لبنان با انتشار تصویری از یک عروسک در پس زمینه خرابی های لبنان، با هشتک لعنت به جنگ و جنگ طلبان، لعنت به اسرائیل در صفحه مجازی اش با مردم مظلوم بیروت ابراز همدردی کرده است.

پیام تسلیت معاون سیما؛ خداحافظ شهید بیت‌المقدس

محسن برمهانی معاون سیمای رسانه ملی، در پیامی شهادت سیدحسن نصرالله، را تسلیت گفت. متن پیام تسلیت بدین شرح است؛

«مِنَ المُؤمِنِینَ رِجَال صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَهَ عَلَیهِ فَمِنهُم مَن قَضَی نَحبَهُ وَمِنهُم مَن یَنتَظِرُ و َمَا بَدَلُوا تَبدِیلًا» شهادت عالم ربانی، مرد شجاع، اسطوره، سید مقاومت و شهید بیت‌المقدس سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان و یاران و همراهان‌شان را به رهبر انقلاب، امت اسلامی، مردم عزیز لبنان و جبهه مقاومت تبریک و تسلیت می‌گویم. زندگی سازنده و پربار مجاهدی نستوه، مبارزی واقعی و رهبری بی‌ادعا و شجاع، سید مقاومت شهید نصرالله، ثمره پرورش در مکتبی است که امنیت و دفاع از حرمت خانه و حریم وطن را بر آسایش و آرامش شخصی رجحان می‌دهد.

چه شیرین است عمری مجاهدانه زیستن و آن چنان حق بودن که توسط شیطانی‌ترین و باطل‌ترین نیروی عالم به شهادت رسیدن، چه مزد درخوری! این فرمانده میدان مقاومت، فرمانده میدان رسانه هم بود. او که خوب رسانه را می‌شناخت و از قابلیت‌های آن بهره می‌برد.

از راه‌اندازی شبکه المنار تا بخش‌های اعلام حربی حزب‌الله لبنان، نشان‌دهنده عمق نگاه رسانه‌ای آن مجاهد نستوه بود. تاریخ وامدار بزرگ مردی است که سرمایه پربهای جان و علم خویش را سال‌ها در طبق اخلاص نهاده و در مسیر عزت و استقلال و مجاهدت خاموش و بی‌بروز ظهور داشته و سرانجام دشمن که سال‌ها حضورش را رصد می‌کرد، ناجوانمردانه او را هدف قرار داد و با شهادتش برای همیشه جاودانه ماند.

رژیم نامشروع و منفور صهیونیستی با پشتیبانی همه‌جانبه نظام سلطه جهانی نشان داد هیچ حدی برای جنایات خود متصور نیست اما جهانیان بدانند مردم ایران و مسلمانان جهان در کنار جبهه عزتمند مقاومت اسلامی لبنان خواهند ماند تا همچنان با سربلندی و اقتدار به مسیر خود تا حصول پیروزی نهایی ادامه دهد.»

جلیل سامان کارگردان سریال‌های «زیرخاکی»، «ارمغان تاریکی» و «پروانه» هم با انتشار ویدئویی از سخنان سید حسن نصرالله در حمایت از مردم مظلوم غزه به شهادت وی واکنش نشان داد.

فرزاد حسنی مجری و بازیگر نیز برای اعلام انزجار از این جنایات دَدمنشانه، در صفحه شخصی اش از آیه سوره مبارکه عمران «ولا تحسبن لذین قتلوا فی سبیل لله أموتا بل أحیاء عند ربهم یرزقون» (هرگز گمان مبر کسانی که در راه خدا کشته شدند، مردگانند! بلکه آنان زنده‌اند، و نزد پروردگارشان روزی داده می‌شوند) استفاده کرده است.

واکنش هنرمندان به شهادت سیدحسن نصرالله

مژده لواسانی مجری برنامه های تلویزیونی هم در واکنش به این اتفاق از جمله مشهور امام حسین (ع) «... فَکَاَن الدنیا لَم تَکُن وَکَاَن الاخِرَهَ لَم تَزَل...» (مثل این که دنیا اصلا وجود نداشته و آخرت همیشگی و دائم بوده و هست) یاد کرده است. او همچنین عکسی که صفحه شخصی سیدحسن نصرالله برای اعلام شهادت دبیرکل حزب الله لبنان در توییتر استفاده کرده بود را بازنشر داده است.

ژیلا صادقی گوینده و مجری رادیو و تلویزیون نیز با انتشار همین تصویر در صفحه شخصی اش نوشته است: انا لله و انا الیه راجعون، یا علی.

مسعود ده‌نمکی کارگردان سینما و تلویزیون در صفحه شخصی اش در پی شهادت سید حسن نصرالله با انتشار ویدئویی اینگونه نوشت: «یا رب این شاخه گل از شش جهتش دار نگاه / این دعا کردم و از شش جهت آمین آمد.»

نجم‌الدین شریعتی مجری تلویزیون هم این ضایعه را تسلیت گفت و در صفحه شخصی‌اش نوشت: «یا أَیَتُهَا النَفسُ المُطمَئِنَهُ ارجِعِی اِلی رَبِکِ راضِیَهً مَرضِیَهً فَادخُلِی فِی عِبادِی وَ ادخُلِی جَنَتِی» (تو ای روح آرام یافته، به سوی پروردگار بازگرد در حالی که هم تو از او خوشنودی و هم او از تو خشنود است، پس در سلک بندگانم درآی و در بهشتم وارد شو.)

ملیکا زارعی مجری برنامه‌های کودک تلویزیون معروف به «خاله شادونه» نیز با ابراز همدردی این نوشته را در پس زمینه سیاه منتشر کرده است:

مسعود معینی‌پور رئیس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی در واکنش به شهادت دبیرکل حزب‌الله لبنان با استفاده از آیه 23 سوره احزاب، نوشت: «مِنَ لمُؤمِنِینَ رِجَال صَدَقُوا مَا عَهَدُوا للَهَ عَلَیهِ فَمِنهُم مَن قَضَی نَحبَهُ وَمِنهُم مَن یَنتَظِرُ وَمَا بَدَلُوا تَبدِیلًا [سُورَهُ الأَحزَابِ: 23] خدای سبحان اعطای مقام شهادت که ایستادگی در راه بندگی و وفای به پیمان الهی تا پای جان است را نصیب مجاهدین نستوه و استوار درگاهش می‌کند. راهی که شهید در ملکوت عالم می‌گشاید نوید بخش فتحی نزدیک است بر رهروان راه حق و شهادت، نه پایان؛ بلکه آغاز فتح الفتوح اهل ایمان است.

شهادت سید مقاومت، فرمانده حکیم و شجاع، حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسن نصرالله به دست رژیم منحوس صهیونیستی را به محضر ولیعصر ارواحنا له الفداء، رهبر حکیم انقلاب دام ظله و امت شریف مسلمان تبریک و تسلیت عرض می‌کنم. طریق مقاومت قرن‌هاست مجاهدان نستوه را به خود دیده، این طریق تا ظهور حضرت حجت عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف ادامه دارد و شهادت عاقبت جهاد خالصانه است. اللَهُمَ اِنَا نَشکو اِلَیک فَقدَ نَبِیِنَا وَ غَیبَهَ وَلِیِنَا وَ کثرَهَ عَدُوِنَا وَ قِلَهَ عَدَدِنَا وَ شِدَهَ الفِتَنِ بِنَا وَ تَظَاهُرَ الزَمَانِ عَلَینَا»

بنیاد فرهنگی هنری رودکی در پی شهادت رهبر مقاومت اسلامی حزب‌الله لبنان پیامی صادر کرد.

در متن پیام بنیاد رودکی آمده است:

«مجاهد راسخ و مبارز ثابت قدم شهید سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان به شهدای راه مقاومت پیوست. او که سالها با مقاومت و ایستادگی در مقابل ظلم رژیم سفاک صهیونیستی ایستادگی کرد و پرچم آزادی‌خواهی و ظلم ستیزی را برافراشته نگه داشت.

این اقدام تروریستی و بزدلانه رژیم صهیونیستی در نزدیکی سالگرد حماسه «طوفان الاقصی»، یک جنایت جنگی و ضد بشری است. این جنایت نیز در کارنامه سیاه آن‌ها ثبت می‌شود؛ اما نشان‌دهنده ترس بی انتها و عجز و استیصال آنها است.

این اقدام تروریستی، جبهه مقاومت را از مسیر خود متوقف نمی‌کند بلکه مقاومت همیشه زنده است و قدرت‌مندتر و جسورتر درمقابل ظلم آن‌ها خواهد ایستاد.

بنیاد فرهنگی هنری رودکی شهادت مظلومانه سید مقاومت شهید سید حسن نصرالله و جمعی از یارانش را به حضرت صاحب الزمان (عج) و مقام معظم رهبری دام ظله و تمامی مجاهدان راه مقاومت تسلیت می‌گوید.»

فرهنگسرای نیاوران به مناسبت شهادت سید مقاومت، سید حسن نصرالله (رحمت‌الله) پیام تسلیت داد. متن این پیام به شرح ذیل است:

«رقص و جولان بر سرِ میدان کنند رقص اندر خونِ خود، مردان کنند

باند تبهکار صهیونیستی، پس از یک سال جنایت و نسل‌کشی در غزه مظلوم، امروز، سید شجاع و سرافراز مقاومت را به شهادت رساند. اگر چه شهید سید حسن نصرالله (رحمت‌الله)، شخصیتی کم‌نظیر در تاریخ اسلام بود، اما شهادت او نه تنها آتش مقاومت را خاموش نخواهدکرد، بلکه بر شعله مقاومت می‌دمد و به حول و قوه الهی، دیوانِ باند تبهکار و سفاک صهیونیستی را به خاکستر تبدیل خواهدکرد.

فرهنگسرای نیاوران، شهادت سید بصیر مقاومت، رهبر مظلوم و مقتدر حزب‌الله لبنان و روشنای چشم آزادگان جهان را به پیشگاه امام زمان (عج)، رهبر فرزانه انقلاب اسلامی و عموم آزادگان جهان تسلیت عرض می کند.»

نوسروده محمدمهدی عبداللهی شاعر و پژوهشگر تقدیم به شهید سیدحسن نصرالله:

نشان داده ست چشمانت همیشه راه دریا را که شد آیینه گردان، موج‌های ناشکیبا را

جهان مانده ست مبهوت کلام آتشین تو تلاوت کن پیاپی آیه‌های حق تعالی را

شهادت قبل قاسم آرزویت بود می دانیم شهید القدس شد نامت، بخوان این نام زیبا را

همه همدرد لبنانیم و همراهیم با غزه چه طوفانی به پا کردی که آشفته ست دل‌ها را

پشیمان می شود حتما تبار وحشی صهیون اگرچه با غم تو تلخ کرده کام دنیا را

ادامه دارد این مکتب، نمی‌میرند عاشق‌ها مترسانید از شور شهادت لحظه ای ما را

یقین داریم "نصرالله" در راه است، آری وعده حق است بخوان ای صبح روشن! باز هم "انا فتحنا" را

و "نصرالله" رمز دیگر آزادی قدس است مزین می‌کنی با نام خود صحن "مصلی" را

گفتنی است، حزب‌الله لبنان روز شنبه در بیانیه‌ای تایید کرد که سید حسن نصرالله، دبیرکل این جنبش در حمله جنایتکارانه رژیم صهیونیستی به ضاحیه جنوبی بیروت به شهادت رسیده است.

اعلام انزجار اهالی فرهنگ و هنر از جنایات اسرائیل در بیروت 2
اعلام انزجار اهالی فرهنگ و هنر از جنایات اسرائیل در بیروت 3
اعلام انزجار اهالی فرهنگ و هنر از جنایات اسرائیل در بیروت 4
اعلام انزجار اهالی فرهنگ و هنر از جنایات اسرائیل در بیروت 5
اعلام انزجار اهالی فرهنگ و هنر از جنایات اسرائیل در بیروت 6
اعلام انزجار اهالی فرهنگ و هنر از جنایات اسرائیل در بیروت 7
اعلام انزجار اهالی فرهنگ و هنر از جنایات اسرائیل در بیروت 8
اعلام انزجار اهالی فرهنگ و هنر از جنایات اسرائیل در بیروت 9