پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403

اعلام حقانیت اسلام و معرفی شخصیت‌های ارزشمند اسلامی؛ روح جریان مباهله است

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
اعلام حقانیت اسلام و معرفی شخصیت‌های ارزشمند اسلامی؛ روح جریان مباهله است

آیت‌الله مدرسی گفت: اما روح جریان مباهله دو چیز بسیار مهم و اساسی است یکی حقانیت و برتری اسلام بر سایر ادیان و دوم معرفی شخصیت‌های ارزشمند اسلامی بعد از پیامبر است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا، آیت‌الله سید محمدکاظم مدرسی امام جمعه بخش مرکزی یزد در گفتگو با خبرنگار یزدرسا گفت: مباهله به عنوان یک سند رسمی در حقانیت دین اسلام و یکی از اعیاد حقیقی اسلام تلقی می‌شود.

وی با بیان اینکه در حقیقت مباهله یک پیکره و یک روحی دارد، اظهار داشت: پیکره مباهله این است که پیامبر در سال دهم یا نهم یا قبل از آن، با مسیحیان نجران، بعد از آن همه استدلال و براهین واضحی که ارائه فرموده بودند و معجزات و بیناتی که در این زمینه از جانب حضرت حق ارائه شده بود و آن‌ها نپذیرفته بودند، به مباهله پرداختند.

کارشناس مذهبی افزود: اما روح جریان مباهله دو چیز بسیار مهم و اساسی است یکی حقانیت و برتری اسلام بر سایر ادیان و دوم معرفی شخصیت‌های ارزشمند اسلامی بعد از پیامبر است.

مدرسی با اشاره به آیه مباهله خاطرنشان کرد: در این آیه، امیرالمؤمنین به عنوان جان پیامبر تلقی می‌شود و امام حسن و امام حسین به عنوان ابنا پیامبر تلقی می‌شوند و فاطمه زهرا به عنوان زنان مورد اعتماد پیامبر معرفی می‌شود و در بین همه یاران این‌ها بودند که در جریان مباهله حضور پیدا کردند.

وی عنوان کرد: در این بین، شکل و شیوه‌ای که اهل بیت پیامبر در جریان مباهله حضور پیدا می‌کنند شکل و شیوه خاصی است که اهل سنت هم آن را بیان کرده‌اند؛ به طوری که پیامبر (ص) در جلو بودند امام حسن (ع) در سمت راست و امام حسین (ع) در سمت چپ ایشان و پشت سر ایشان فاطمه زهرا (س) و پشت سر فاطمه زهرا (س) امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام بودند.

امام جمعه بخش مرکزی یزد اضافه کرد: این شیوه‌ای که اهل سنت نقل می‌کنند دو پیام مهم دارد یکی اینکه فاطمه زهرا (س) حلقه اتصال بین نبوت کبری و ولایت عظمی هستند و اگر ایشان نبودند پیوند ولایت و نبوت محقق نمی‌شود و نکته دوم اینکه آنقدر فاطمه زهرا (س) اهمیت دارند که اگر قرار است آسیبی از جلو وارد شود جان پیامبر (ص) فدای ایشان باد و اگر قرار است از پشت سر آسیبی وارد شود علی علیه‌السلام جانش فدای فاطمه زهرا (س) شود.

مدرسی تأکید کرد: من از پدران و مادران و علاقه‌مندان به فرهنگ نبوت و ولایت خواهش می‌کنم که قصه‌گویی را برای فرزندانشان در این دنیای متلاطم بحران فکری باب کنند و قصه‌های اسلامی مانند جریان غدیر و جریان مباهله را در مواقع خاص برای آن‌ها بازگو کنند و این بهترین شیوه انتقال این وقایع به نسل جدید خواهد بود.

انتهای پیام /