سه‌شنبه 10 مهر 1403

اعلام وضعیت صنعت لوازم خانگی کشور / میزان صادرات به چند میلیون دلار رسید؟

وب‌گاه اقتصاد نیوز مشاهده در مرجع
اعلام وضعیت صنعت لوازم خانگی کشور / میزان صادرات به چند میلیون دلار رسید؟

اقتصادنیوز: دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی گفت: افزایش کیفیت در صنعت لوازم خانگی از افزایش کمیت جدا نیست.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، عباس هاشمی در خصوص وضعیت صنعت لوازم خانگی کشور گفت: براساس آمار تولیدات، امسال به طور متوسط تولید حدود 20 میلیون قطعه لوازم خانگی پیش بینی شده بود، که تاکنون طبق زمان بندی انجام شده و امیدواریم تا پایان سال محقق شود. همچنین برای سال آینده 25 میلیون قطعه پیش بینی شده است.

وی ادامه داد: در حوزه صادرات نیز طبق آمار وزارت صمت ارزش صادرات لوازم خانگی و قطعات وابسته، پارسال حدود 420 میلیون دلار بوده و 4 ماهه امسال نیز بر اساس آمار گمرک حدود 180 میلیون دلار بود، که عمده کالا‌های صادراتی ما کولر آبی، ماشین لباسشویی دوقلو و وسایل گاز سوز است.

خبر مرتبط دستور جدید دولت عراق / صادرات این محصول برای تجار ایرانی گران شد

اقتصادنیوز: با دستور دولت عراق، صادرات نوشیدنی‌های گازدار، آبمیوه و نوشیدینی‌های انرژی‌زا برای تجار کشورهای مختلف از جمله ایران گران شد.

هاشمی با اشاره به مقاصد صادراتی لوازم خانگی بیان کرد: عراق، افغانستان، سوریه، لبنان و کشور‌های CIS از عمده کشور‌هایی هستند که محصولات ما به آنها صادر می‌شود و در این صنعت به خصوص در وسایل گازسوز به علت همکاری شرکت‌های دانش بنیان پتانسیل بالایی در قطعه سازی داریم؛ به طوری که عمده قطعه سازی صادرات ما به ترکیه انجام می‌شود.

دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی افزود: افزایش کیفیت در صنعت لوازم خانگی از افزایش کمیت جدا نیست، و برای اینکه به لحاظ کیفی و صادرات به توسعه صنعتی برسیم باید به لحاظ کمی افزایش تولید داشته باشیم. در حال حاضر این اتفاق افتاده و واحد‌های بزرگ صنعتی از طریق مراکز نوآوری شان به توسعه پایدار رسیدند.

وی تصریح کرد: فعالان لوازم خانگی معتقدند پتانسیل صادرات این محصول یک میلیارد دلار در سال است و برای اینکه به این میزان دست پیدا کنیم بخش خصوصی باید به کیفیت، ارتباط با شرکت‌های دانش بنیان و توسعه خدمات پس از فروش توجه بیشتری کند.

هاشمی با اشاره به موانع صادرات عنوان کرد: در حال حاضر ما در تامین مواد اولیه با مشکلاتی مواجه هستیم، اما برای اینکه اقتصاد پایدار داشته باشیم باید مواد اولیه تامین کنیم و از استمرار صادرات اطمینان داشته باشیم، که البته هنوز در ساز و کار تولید کالا به میزان مورد قبول نرسیدیم.

وی ادامه داد: در گذشته صادرات لوازم خانگی 45 میلیون دلار بود و ما از 8 میلیون قطعه به 20 میلیون قطعه با استاندارد‌های جهانی رسیدیم، اما باید به سمت پویایی حرکت کنیم. دولت و مجلس باید مدل اقتصادی کشور را مشخص کنند تا به اقتصاد صادرات محور برسیم. ما باید بازار‌های هدف را تنوع ببخشیم و با برخی کشور‌ها پیمان‌های ترجیحی و آزاد منعقد کنیم.

دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی در پایان در خصوص تاثیر اوراسیا بر صادرات لوازم خانگی هم گفت: اجلاس سران اتحادیه اوراسیا با عضویت 5 کشور فرصت خوبی برای صادرات ماست، به طوری که با تصویب مجالس کشورها، نزدیک به 87 درصد صادرات کالا‌های ایرانی به این کشور‌ها با تعرفه صفر خواهد بود.

همچنین بخوانید ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید
اعلام وضعیت صنعت لوازم خانگی کشور / میزان صادرات به چند میلیون دلار رسید؟ 2