پنج‌شنبه 12 مهر 1403

افراد 16 سال به بالا با رضایت والدین می‌توانند به جمع اهداکنندگان خون بپوندند / اهدای 2 هزار واحد خون به شبکه ملی خون‌رسانی کشور

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
افراد 16 سال به بالا با رضایت والدین می‌توانند به جمع اهداکنندگان خون بپوندند / اهدای 2 هزار واحد خون به شبکه ملی خون‌رسانی کشور

مدیرکل انتقال خون استان زنجان گفت: شرط سنی اهدای خون حداقل 18 سال تمام است اما دانش‌آموزان و افراد 16 سال به بالا با رضایت کتبی پدر یا ولی قانونی خود می‌توانند اقدام به اهدای خون کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سیامک اسدی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; اظهار داشت: خوشبختانه حضور جوانان، دانشجویان و حتی دانش‌آموزان در اهدای خون، بسیار ارزشمند است.

وی با اشاره به 13 آبان (روز دانش‌آموز) خاطرنشان کرد: سن قانونی برای اهدای خون حداقل 18 سال تمام است اما افراد 16 سال به بالا با رضایت کتبی پدر یا ولی قانونی خود می‌توانند به جمع اهداکنندگان خون بپیوندند و این کار از نظر علمی نیز اشکالی ندارد.

اسدی با بیان اینکه خوشبختانه چنین خانواده‌ها، جوانان و نوجوانانی در استان زنجان داریم، خاطرنشان کرد: چنین خانواده‌هایی فرزندان خود را اینگونه تربیت می‌کنند که در آغاز جوانی در این کار خیر، انسان‌دوستانه و خداپسندانه مشارکت کنند.

وی افزود: چنین افرادی باید الگوهای اجتماعی باشند و در جامعه شناخته شوند چرا که اقدام آن‌ها بسیار ارزشمند است.

مدیرکل انتقال خون استان زنجان گفت: این مجموعه کوچک با 65 نفر نیروی انسانی که همه آن‌ها نیز نیروهای فنی نیستند و بخشی از نیروها مربوط به پشتیبانی هستند در طول 2 سال گذشته با کمک اهداکنندگان خون، مجموعه را مدیریت و به سمتی هدایت کرده‌اند که عملکرد مطلوبی داشته است.

وی خاطرنشان کرد: علی‌رغم گرانی تجهیزات و وسایل مورد نیاز، عملکرد مجموعه طی این مدت به سمتی بوده که نه تنها مشکلی در تامین خون و فرآورده‌های آن در استان پیش نیامده بلکه در شبکه ملی خون‌رسانی نیز نقش خود را ایفا و کیفیت فرآورده‌های خونی را نیز مانند دوران قبل از همه‌گیری کووید 19 حفظ کرده‌ایم.

اسدی در خصوص خون‌رسانی به سایر استان‌ها اظهار داشت: شبکه ملی خون‌رسانی در کشور داریم و طبیعی است که ابتدا نیاز استان به خون و فرآورده‌های آن را تامین می‌کنیم و این نکته قابل ذکر است که تولید و نگهداری فرآورده‌های خونی، هزینه‌های زیادی دارد و جا دارد که هم مسئولان ارشد استان و هم خیرین حوزه سلامت به این حوزه توجه داشته باشند.

وی با بیان اینکه مدت نگهداری فرآورده‌های خونی مشخص است، خاطرنشان کرد: بنابراین وقتی در گوشه‌ای از کشور با کمبودی مواجه شویم، طبیعی است که کمک می‌کنیم و این ارتباطات در داخل شبکه ملی خون‌رسانی وجود دارد.

اسدی با بیان اینکه امسال علاوه بر تامین نیاز استان بیش از 2 هزار واحد به شبکه ملی خون‌رسانی کشور کمک کرده‌ایم، افزود: این نشان می‌دهد که اهداکنندگان خون در زنجان، پای کار هستند.

انتهای پیام /