شنبه 29 اردیبهشت 1403

افزایش آب‌بهای کشاورزی در پی ساخت بی‌رویه استخر ذخیره آب در خلیل‌آباد / راهی جز حرکت به سمت کشاورزی علمی نداریم

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
افزایش آب‌بهای کشاورزی در پی ساخت بی‌رویه استخر ذخیره آب در خلیل‌آباد / راهی جز حرکت به سمت کشاورزی علمی نداریم

شبان بابیان اینکه احداث بی‌رویه استخرهای ذخیره آب باعث افزایش سرسام‌آور قیمت آب‌بهای کشاورزی شد، گفت: استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری باعث کاهش مصرف آب در باغات می‌شود و راهی جز حرکت به سمت کشاورزی علمی نداریم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمود شبان، مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد در گفتگو با خبرنگار صبح توس؛ اظهار داشت: سال زراعی گذشته برای بهره‌برداران بخش کشاورزی بسیار سخت بود و انواع خسارت‌ها را در بخش کشاورزی داشتیم و خشک‌سالی که در منطقه حاکم است بر این مشکلات افزود.

وی بابیان اینکه در سال گذشته بارندگی بسیار ناچیز بود و در سال زراعی جدید که از اول مهر آغازشده هنوز بارشی را نداشته‌ایم، خاطرنشان کرد: سطح زیر کشت باغات در شهرستان خلیل‌آباد بیشتر از میزان منابع آبی موجود است و در شرایط فعلی افزایش سطح زیر کشت توجیه علمی و فنی ندارد.

مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد با تأکید بر اینکه باید با کمک همه کشاورزان بهره‌وری از سطح کشت موجود را افزایش دهیم، تصریح کرد: باغدارانی در شهرستان خلیل‌آباد داریم که از هر هکتار 25 تن انگور یا 6 تن کشمش برداشت می‌کند و باغدارانی هم وجود دارند که از هر هکتار 140 تن انگور و 28 تن کشمش برداشت می‌کند درصورتی‌که از منابع آبی و سم و کود یکسان استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه برخی از کشاورزان در خلیل‌آباد کشمش خود را نهایتا کیلویی 40 هزار تومان به فروش می‌رساند ولی برخی دیگر کشمش خود را بین 90 تا 100 هزار تومان به بازار عرضه می‌کنند، اذعان کرد: باغداری که توصیه‌های فنی را رعایت می‌کند و آب و کود را به‌موقع می‌دهد مطمئنا محصول باکیفیتی را به بازار عرضه می‌کند.

شبان بابیان اینکه میزان استفاده از آب برای هر کیلوگرم انگور 300 لیتر است و این به این معناست که برای هر کیلو کشمش 1500 لیتر آب استفاده می‌شود، عنوان کرد: میزان مصرف آب برای هر کیلو انگور ا اجرای سیستم‌های نوین آبیاری در برخی از باغات شهرستان به 90 لیتر کاهش پیدا کرد و این نشان می‌دهد که راهی جز حرکت به سمت کشاورزی علمی نداریم و اگر امروز به این سمت حرکت نکنیم فردا دیر خواهد بود.

وی با تأکید بر اینکه یکی دیگر از مشکلاتی که در شهرستان خلیل‌آباد داریم بحث احداث استخرهای ذخیره آب است، تشریح کرد: از سال 85 که ساخت استخرهای ذخیره آب در خلیل‌آباد آغاز شد، بعضا استخرهایی با حجم بسیار بالا در شهرستان احداث‌شده و باغداران بر مبنای حجم این استخرها سطح زیر کشت افزایش داده‌اند.

مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد با اشاره به اینکه در سال گذشته که بارندگی پایین بود اکثر استخرهای ذخیره آب خالی ماند و خیلی از باغات به دلیل عدم داشتن پشتوانه آب پایدار دچار مشکل شدند، بیان کرد: احداث استخر ذخیره آب بدون داشتن مجوز از جهاد کشاورزی در شهرستان خلیل‌آباد ممنوع است.

وی بابیان اینکه کشاورزان قبل از اینکه شروع به ساخت استخر کنند باید حتما مدارک مالکیت آب ارائه دهند و بر اساس تائید متولی بخش آب، حجم مجاز احداث استخر را دریافت کنند، تأکید کرد: احداث بی‌رویه استخرهای ذخیره آب باعث افزایش سرسام‌آور قیمت آب‌بهای کشاورزی در شهرستان خلیل‌آباد شد.

انتهای پیام /