یک‌شنبه 8 مهر 1403

افزایش تعرض به محوطه تاریخی بیت مشحوت شوش بعد از شیوع کرونا

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
افزایش تعرض به محوطه تاریخی بیت مشحوت شوش بعد از شیوع کرونا

دزفول - ایرنا - مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان خوزستان گفت: بعد از شیوع کرونا و حضور بسیار کم گردشگران، تعرض افراد سودجو به محوطه تاریخی بیت مشحوت شوش افزایش یافته است.

سیدحکمت الله موسوی روز شنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا در شوش افزود: متاسفانه تعرض‌های زیادی طی چهار سال اخیر به محوطه تاریخی بیت مشحوت شده که کارگروهی برای بررسی موضوع تشکیل شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان گفت: با کمک دستگاه قضایی، نیروی انتظامی و بخشداری به موارد و سرنخ‌هایی دست پیداکرده‌ایم و به زودی نتایج آن اعلام می‌شود.

وی با بیان اینکه ثبت محوطه تاریخی بیت مشحوت از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در حال پیگیری است، افزود: پیگیر اعتباری برای ساماندهی منطقه و تکمیل پرونده ثبت این منطقه از طریق وزارت میراث و معاونت این وزارتخانه هستیم.

موسوی با اشاره به اینکه اخذ مجوز 2 نگهبان بومی از اهالی روستاهای این منطقه در حال پیگیری است، افزود: با وجود پراکندگی و گستردگی محوطه تاریخی شهرستان شوش با مشکلاتی نظیر کمبود نیرو و امکانات مواجه هستیم.

وی اظهارداشت: خوشبختانه مشارکت مردم، انجمن‌های مردم نهاد، دهیاران و شوراها کمک بزرگی در حفظ آثار تاریخی شهرستان شوش بوده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان افزود: تعیین حریم و گمانه زنی این منطقه با کمک پژوهشگران، باستان شناسان و کارشناسان انجام می‌شود.

محوطه تاریخی بیت مشحوت با وسعد حدود 50 هکتار در 25 کیلومتری جنوب شهر شوش و در بخش شاوور این شهرستان واقع شده است.

شوش یکی از معروف‌ترین شهرهای دنیای کهن و زمانی پایتخت حکومت ایلام و پایتخت زمستانی پادشاهی هخامنشی بوده است. این شهر با داشتن آثار باستانی منحصر به فرد و 2 اثر جهانی چغازنبیل در هفت تپه و محوطه تاریخی شوش پذیرای جهانگردان خارجی از سراسر جهان است.

*س_برچسب‌ها_س*