سه‌شنبه 17 مهر 1403

افزایش ضریب نفوذ، انتظار رییس کل بیمه مرکزی از زنجان

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
افزایش ضریب نفوذ، انتظار رییس کل بیمه مرکزی از زنجان

زنجان - ایرنا - رییس کل بیمه مرکزی که برای افتتاح صندوق تامین خسارت‌های بدنی و بررسی آخرین وضعیت صنعت بیمه در زنجان به این استان سفر کرده بود، افزایش ضریب نفوذ بیمه را از شرکت‌های بیمه‌ای و شبکه فروش در این استان خواستار شد.

غلامرضا سلیمانی امیری در سفر 2 روزه، صبح روز شنبه / 24 خرداد / وارد زنجان شده و مورد استقبال جمعی از مدیران این استان قرار گرفت.

وی در اولین برنامه خود در مراسم افتتاح صندوق تامین خسارت‌های بدنی شعبه استان زنجان شرکت کرد.

رییس کل بیمه مرکزی در این مراسم، میانگین ضریب نفوذ بیمه در کشور را 2.5 درصد خواند و گفت: یکی از شاخص‌های رشدیافتگی استان زنجان به میزان ضریب نفوذ بیمه برمی‌گردد که متاسفانه کمتر از میانگین کشوری است و این رقم نشان می‌دهد که در این بخش باید فعالیت بیشتری داشته باشیم.

وی اظهار داشت: زنجان در درآمد سرانه بیمه‌ای، هجدهمین استان کشور است در حالی که در پرداخت مالیات همیشه بالاتر از میانگین کشوری بوده که نشان‌دهنده ارزش افزوده بالاتر است اما در بخش بیمه‌ای هم باید فعالیت‌های بیشتری انجام شود.

سلیمانی امیری با بیان اینکه کمتر از یک درصد پرتفوی صنعت بیمه کشور متعلق به استان زنجان است، خاطرنشان کرد: ظرفیت‌های مختلف صنعتی و کشاورزی این استان نشان می‌دهد که ظرفیت بالا و بالقوه‌ای در بخش بیمه دارد که هنوز استفاده نشده است.

وی، پرتفوی (مجموعه یا سبدی از اوراق بهادار) به طور کلی صنعت بیمه کشور در سال گذشته را 60 هزار میلیارد تومان خواند و گفت: انتظار می‌رود استان زنجان نسبت به جمعیت خود از این پرتفو سهم داشته باشد.

سلیمانی امیری با بیان اینکه بیمه فقط به شخص ثالث محدود نمی‌شود، گفت: اگر چه ثالث، ویترین بیمه است اما در بخش‌های دیگر از جمله آتش‌سوزی، درمان، حوادث، مسؤولیت و زندگی نیز در استان زنجان به آنچه مورد انتظار است نرسیده‌ایم.

وی اظهار داشت: بالا بودن نفوذ بیمه شخص ثالث به دلیل اجباری بودن آن است و افزایش درصد بیمه بدنه خودرو که اختیاری است نشان خواهد داد که نفوذ بیمه در این استان افزایش یافته است.

برنامه بعدی رییس کل بیمه مرکزی در روز اول سفر به زنجان، شرکت در جلسه شورای هماهنگی شرکت‌های بیمه بود که در بیمه کارآفرین شعبه استان زنجان برگزار شد.

وی در این جلسه گفت: هدف اصلی در شورای هماهنگی بیمه‌ها، هم‌افزایی است تا شرکت‌ها بتوانند با ایجاد نرخ منطقی، بازار را توسعه دهند.

سلیمانی امیری اظهار داشت: وقتی وضعیت اقتصادی، نرخ مشارکت اقتصادی و حجم سرمایه‌گذاری در استان زنجان بسیار خوب است نقش بیمه نیز باید فعالتر باشد.

وی خاطرنشان کرد: عدم همراهی رشد صنعتی با رشد بیمه‌ای، نیاز به بررسی دارد که به این منظور باید کمیته‌ای در شورا تشکیل شده و عوامل پایین بودن ضریب نفوذ بیمه در استان زنجان را بررسی کند.

معاون امور شعب و نمایندگان بیمه کارآفرین نیز با بیان اینکه سیاست اصلی این شرکت، تمرکز بر فروش بیمه‌های زندگی است، گفت: 53 درصد پرتفوی بیمه کارآفرین در سال گذشته، بیمه زندگی بود.

علیرضا حجتی اظهار داشت: برنامه امسال این است که ترکیب بیمه زندگی در پرتفوی شرکت را به 60 درصد برسانیم.

وی ابراز کرد: امیدواریم صنعت بیمه با رعایت سودآوری بتواند در بخش بیمه‌های زندگی، خوب حرکت کند و بیمه‌های زندگی روزبه‌روز افزایش یابد.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان زنجان نیز در این جلسه گفت: درآمدهای عمومی این استان در سال گذشته 17 هزار و 231 میلیارد ریال بود که 48.5 درصد نسبت به سال 97 و 41 درصد نسبت به مصوبه وصول درآمد، رشد داشت.

ابوالفضل عباسچیان افزود: درآمدهای مالیاتی استان زنجان در سال گذشته بالغ بر 16 هزار و 411 میلیارد ریال بود و 95 درصد درآمدهای استان از محل مالیات است.

وی اظهار داشت: سهم استان زنجان از درآمدهای عمومی کشور 1.38 درصد بوده و رتبه 15 را دارد و سهم این استان از درآمد مالیاتی کشور نیز حدود 2 درصد است.

عباسچیان ابراز کرد: به‌رغم حجم قابل توجه اقتصادی، رشد حق بیمه تولیدی در استان زنجان، ضعیف بوده و از این حیث، رتبه 25 کشور را دارد و نیاز به تلاش بیشتر است.

رییس شورای هماهنگی شرکت‌های بیمه در استان زنجان نیز در این جلسه با اشاره به عملکرد شورا در سال 98 گفت: حق بیمه تولیدی این استان 535 میلیارد تومان و خسارت پرداختی 322 میلیارد تومان بود.

احمد مظفرخرمی اظهار داشت: سال گذشته در مجموع 550 هزار فقره بیمه‌نامه صادر و 113 هزار و 500 فقره خسارت پرداخت شد.

وی خاطرنشان کرد: حق بیمه و خسارت پرداختی سال گذشته در استان زنجان نسبت به سال 97 به ترتیب 25.1 و 8.9 درصد رشد یافت.

رییس شورای هماهنگی شرکت‌های بیمه در استان زنجان با بیان اینکه در سال گذشته 38 هزار و 560 فقره بیمه عمر در این استان صادر شد، گفت: تاکید شورای هماهنگی بر جذب نمایندگان بیمه عمر است زیرا کم‌هزینه و سریع بوده و همچنین سبب ایجاد شغل و کارآفرینی می‌شود.

وی افزود: سهم شرکت‌های بیمه غیردولتی از بیمه در استان زنجان 75.8 و سهم شرکت‌های دولتی 24.2 درصد است.

رییس کل بیمه مرکزی در ادامه برنامه‌های روز اول خود در زنجان به شعبه مرکزی بیمه‌های آسیا، دانا و ما رفت.

آیین تقدیر از شعبه‌های برتر در طرح درجه‌بندی جدید بیمه آسیا در شعبه این شرکت برگزار شد.

سلیمانی امیری در این آیین گفت: درجه‌بندی شعبه‌ها یکی از اقدامات باارزش و قابل تایید در سطح بین‌المللی است و در بخش خدمات در سطح کشور به شدت به این کارها نیاز داریم.

وی با بیان اینکه افزایش ظرفیت و سطح توانگری جز با نیروی انسانی امکانپذیر نیست، اظهار داشت: نحوه مدیریت، خود را در شرکت‌های دانش‌محور و انسان‌محور نشان می‌دهد.

رییس کل بیمه مرکزی با بیان اینکه چهار شرکت، 70 درصد بازار بیمه‌ای را در اختیار دارند، خاطرنشان کرد: آسیا، یکی از این چهار شرکت بیمه‌ای است.

دبیرکل سندیکای بیمه‌گران ایران نیز در این آیین گفت: آسیا، دومین شرکت صنعت بیمه قلمداد می‌شود.

سیدمحمد کریمی با بیان اینکه بخش خصوصی، موفق‌تر از بخش دولتی عمل می‌کند، اظهار داشت: سهام اندک باقیمانده دولت در بیمه آسیا نیز با قیمت مناسب عرضه می‌شود تا مدیریت با مردم بوده و دولت فقط به عنوان نهاد ناظر, عمل کند.

مدیرعامل شرکت بیمه آسیا نیز با ارائه گزارش مختصری از عملکرد این شرکت در سطح کشور گفت: طرح درجه‌بندی، برنامه‌ای است که برای ارزیابی شبکه فروش تدوین شد.

مسعود بادین اظهار داشت: بیمه‌گری، بهره‌وری، عملکرد بازار، کیفیت کارکنان، کیفیت نمایندگان، سلامت اداری، سلامت کاری و مجتمع اداری، شاخص‌ها و مولفه‌های این ارزیابی و درجه‌بندی است که از هر 2 سال یک بار انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه امسال در این طرح، پنج شعبه در سطح کشور ارتقا یافته‌اند که 2 شعبه متعلق به استان زنجان است، خاطرنشان کرد: شعبه بلوار آزادی زنجان از درجه سه به 2 و شعبه ابهر به درجه یک B ارتقا یافته‌اند.

بادین با اشاره به وضعیت بسیار مطلوب بیمه آسیا از لحاظ فنی، مالی و سپرده‌گذاری، افزود: این شرکت در شرف افزایش سرمایه است.

مقصد بعدی رییس کل بیمه مرکزی، بازدید از شعبه بیمه دانا بود.

سلیمانی امیری در جمع مدیران بیمه دانا گفت: با حضور در شعبه‌های استانی، نقاط قوت و ضعف را شناسایی و مسائل مطرح‌شده از سوی همکاران را جمعبندی کرده و برای برطرف کردن در دستور کار قرار می‌دهیم.

وی اظهار داشت: بیشترین وقت، سرمایه و انرژی را به سمت فناوری اطلاعات و الکترونیکی کردن خدمات، سوق می‌دهیم.

مدیرعامل بیمه دانا نیز گفت: مشکل اصلی صنعت بیمه، عدم نظارت بر آیین‌نامه‌های صادره از بیمه مرکزی به دلیل نداشتن Data (پایگاه داده) است.

ابراهیم کاردگر اظهار داشت: آیین‌نامه کارمزد، مهمترین آیین‌نامه بوده و تفاوت در کارمزدها فروش شرکت‌ها را متفاوت کرده که اگر این موضوع حل شود بسیاری از مسائل نیز حل می‌شود.

وی با اشاره به وضعیت خوب نقدینگی شرکت بیمه دانا، خاطرنشان کرد: سرمایه این شرکت در بازه‌ای با آورده نقدی سهامداران از 150 به 400 میلیارد تومان رسید که این اتفاق برای اولین بار در صنعت بیمه کشوز افتاد.

به گفته مدیر شعبه بیمه دانا استان زنجان، ان شعبه در مقایسه عملکرد خود در سال 98 نسبت به 97 از لحاظ مبلغ 99 درصد و از لحاظ تعداد بیمه‌نامه‌ها 139 درصد افزایش داشته که بیشترین میزان افزایش در بیمه‌های آتش‌سوزی، حوادث انفرادی، شخص ثالث و بدنه خودرو بوده است.

نظری اظهار داشت: بیشترین عامل موثر در افزایش عملکرد بیمه دانا در زنجان، طرح مهر دانا بود.

وی خاطرنشان کرد: در این طرح، بیمه‌های آتش‌سوزی، حوادث انفرادی، بدنه و شخص ثالث خودرو به صورت اقساط 12 ماهه صادر می‌شود.

رییس کل بیمه مرکزی در پایان برنامه‌های روز اول خود در زنجان به شعبه بیمه م رفت و از آنجا بازدید کرد.

دیدار با استاندار، آغاز برنامه‌های روز دوم سفر سلیمانی امیری به زنجان بود.

وی سپس در دیدار با مدیران مرتبط با حوزه بیمه در استان که با حضور استاندار زنجان برگزار شد، گفت: میزان پرداخت خسارت در بیمه‌های شخص ثالث نسبت به حق بیمه دریافتی به 103 درصد رسیده و بر این اساس، صدور بیمه‌نامه‌های راننده محور در دستور کار است.

سلیمانی امیری اظهار داشت: بررسی‌ها نشان می‌دهد عامل 70 درصد تصادفات رانندگی، انسانی بوده و 30 درصد مربوط به سایر مسائل مانند ناایمن بودن جاده‌ها است.

وی افزود: بالا بودن سهم خطای انسانی در تصادفات جاده‌ای، اهمیت فرهنگ‌سازی در این حوزه را نشان می‌دهد و از این رو راننده‌محور شدن بیمه‌نامه‌ها از امسال اجرایی می‌شود.

رییس کل بیمه مرکزی، ضریب پرداخت خسارت در مجموع رشته‌های بیمه‌ای را در ایران 89 درصد و در سایر کشورها 60 درصد برآورد کرد و گفت: سود شرکت‌های بیمه‌ای در ایران خیلی زیاد نیست ولی در کشورهای پیشرفته، سود بیمه‌ها حتی بیشتر از بانک‌ها بوده و این بیمه‌ها هستند که اقدام به تاسیس بانک می‌کنند.

سلیمانی امیری اظهار داشت: سطح و ضریب پوشش بیمه‌ای، نشان‌دهنده رشد و توسعه‌یافتگی جامعه، جذب سرمایه‌گذاری، آرامش و اطمینان برای خانواده‌ها و مسؤولان جامعه بوده و ضریب پوشش بیمه‌ای، ارتباط مستقیم با سطح توسعه‌یافتگی دارد.

وی خاطرنشان کرد: نظام بیمه‌ای، سیستمی است که می‌تواند به اقتصاد کشور کمک کند و جامعه‌ای که شرکت‌های بیمه‌ای در آن قوی باشد مدیران، راحت‌تر مدیریت می‌کنند.

استاندار زنجان نیز در این جلسه با بیان اینکه گره‌گشایی مشکلات در گرو ایفای مسؤولیت متقابل است، گفت: هر جا ایفای مسؤولیت متقابل انجام شده، مشکلات نیز به صورت عملیاتی حل شده وگرنه مشکلات گره‌گشایی نمی‌شوند.

فتح‌الله حقیقی اظهار داشت: برای مثال؛ مشکل مدیریتی و نقدینگی شرکت ایران ترانسفو در این استان با تلاش مجموعه مدیران رفع شد و این شرکت نیز در قبال رفع مشکل، 400 نفر در سال گذشته و 300 نفر را نیز امسال استخدام می‌کند که نشان از ایفای مسؤولیت و انجام تعهدات متقابل دارد.

حقیقی خاطرنشان کرد: تلاش و نگاه تمام مدیران به عنوان نمایندگان دولت و وزیران در سطح استان برای توسعه و پیشرفت استان و کشور است.

وی با بیان اینکه علت پایین بودن ضریب نفوذ بیمه در استان زنجان باید احصا و رسیدگی شود، افزود: باید مسؤولیت اجتماعی بیمه در مرکز کشور، متمرکز نشده و برخی امور به استان‌ها واگذار شود.

استاندار زنجان گفت: پروژه‌هایی در زنجان و سایر استان‌ها وجود دارند که تکمیل آن‌ها هم از لحاظ مادی به سود بیمه‌ها بوده و هم در معرفی خدمات بیمه‌ای در وجدان‌های عمومی جامعه بسیار موثر است که می‌شود سرمایه‌گذاری خوبی در این زمینه انجام داد.

رییس کل بیمه مرکزی در ادامه به دیدار نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان رفت و نشست هم‌اندیشی شبکه فروش بیمه استان زنجان، پایان‌بخش برنامه‌های سفر 2 روزه این مسؤول به استان زنجان بود.

سلیمانی امیری در این نشست گفت: حذف فیزیکی بیمه‌نامه‌های شخص ثالث به معنی حذف نمایندگان شبکه فروش نبوده و فعالیت صنعت بیمه با حذف تمام بیمه‌نامه‌ها نیز بدون وجود نمایندگان فروش، امکانپذیر نیست.

وی تصریح کرد: حتی اگر صد درصد فعالیت‌های صنعت بیمه الکترونیکی شود باز هم وظیفه فروش با نمایندگی‌ها بوده و شبکه فروش، حذف نمی‌شود.

سلیمانی امیری اظهار داشت: حذف فیزیکی بیمه‌نامه‌ها اقدام عجولانه‌ای نبود و از چند ماه گذشته بر روی آن با شرکت‌های بیمه‌ای، مذاکره و توافق لازم صورت گرفته بود.

وی با تاکید بر اینکه سیاست بیمه مرکزی، حذف نمایندگان نیست، خاطرنشان کرد: با الکترونیکی شدن بیمه‌نامه‌ها نمایندگان، حذف نمی‌شوند بلکه به جای مصرف کاغذ با روش‌های مدرن به بیمه‌گذاران، اطلاع‌رسانی می‌کنند.

سیدمحمد کریمی، دبیرکل سندیکای بیمه‌گران ایران نیز صنعت بیمه را به دریا تشبیه کرد و گفت: دریا با یک رودخانه تشکیل نمی‌شود و به رودهای زیادی نیاز است و شبکه فروش بیمه در سراسر کشور نیز نقش رودخانه‌ها را در دریای صنعت بیمه ایفا می‌کنند.

در این نشست، نمایندگان بخش‌های مختلف فروش از چند شرکت بیمه‌ای، به بیان نظرات و پیشنهادات و دغدغه‌های خود در مسیر فروش انواع بیمه‌نامه‌ها پرداختند.

هم‌اکنون 32 شرکت بیمه در کشور و در مناطق آزاد فعالیت می‌کنند که 22 مورد در استان زنجان شعبه داشته و چند مورد نیز نمایندگی دارند.

*س_برچسب‌ها_س*