شنبه 7 مهر 1403

اقتصاد اسرائیل چگونه تحت تأثیر جنگ قرار گرفت؟

وب‌گاه دنیای اقتصاد مشاهده در مرجع
اقتصاد اسرائیل چگونه تحت تأثیر جنگ قرار گرفت؟

بلومبرگ در این گزارش به موضوع تبعات جنگ بر اقتصاد اسرائیل پرداخته است. همچنین شرکت رتبه‌سنجی مودیز ریتینگز، رتبه اسرائیل را کاهش داده و علت آن را ادامه هزینه‌های قابل توجه جنگ عنوان کرده است.

شرکت «مودیز ریتینگز» برای دومین‌بار در سال جاری میلادی رتبه اسرائیل را با کاهش همراه کرد، چراکه هزینه‌های اقتصادی 12 ماه جنگ در غزه و یک مناقشه رو به وخامت با حزب‌الله، هزینه‌های اقتصادی قابل توجهی برای اسرائیل به همراه داشته است.

به نوشته بلومبرگ، این شرکت رتبه‌سنجی در بیانیه‌ای اعلام کرد اسرائیل با دو سطح کاهش از رتبه Baa1 به A2 تنزل یافته است که تنها سه سطح با «رتبه غیرقابل سرمایه‌گذاری» فاصله دارد. چشم‌انداز اقتصاد اسرائیل نیز منفی باقی مانده است.

مودیز در اطلاعیه‌ای گفت: «ریسک ژئوپولیتیکی به‌طور قابل‌توجهی تشدید شده و به سطوح بسیار بالایی رسیده است و پیامدهای منفی مادی برای اعتبار اسرائیل در کوتاه‌مدت و بلندمدت دارد. شدت درگیری بین اسرائیل و حزب‌الله در روزهای اخیر به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.»

در حال حاضر نشانه‌های کمی وجود دارد که جنگ اسرائیل با حماس رو به پایان باشد، حتی با وجود اینکه شدت این جنگ کاهش یافته است. طی دو هفته اخیر، اسرائیل حملات خود به حزب‌الله را به‌شدت افزایش داده و نگرانی‌ها از یک حمله زمینی بالقوه و جنگ منطقه‌ای افزایش یافته است.

یالی روتنبرگ، حسابدار کل وزارت دارایی اسرائیل، این کاهش رتبه را «بیش از اندازه» و «غیر موجه» خوانده است.

او گفته: «شدت اقدام انجام‌شده با داده‌های مالی و اقتصاد کلان اسرائیل مطابقت ندارد. واضح است که جنگ در جبهه‌های مختلف، بهایی برای اقتصاد دارد، اما هیچ توجیهی برای این تصمیم شرکت مودیز ریتینگز وجود ندارد.»

تصمیم شرکت مودیز حتی پیش از حمله اسرائیل به مقر حزب‌الله در لبنان در روز جمعه گرفته شده بود؛ این اقدام اسرائیل سنگین‌ترین حمله به پایخت لبنان طی تقریبا دو دهه اخیر محسوب می‌شود.

این نبردها برای اسرائیل با هزینه قابل توجهی همراه شده است. هزینه‌کرد اسرائیل و کسری بودجه آن در حال افزایش است، در حالیکه بخش‌هایی مانند گردشگری، کشاورزی و ساخت‌وساز با رکود مواجه شده‌اند.

مقامات اسرائیل تخمین زده‌اند هزینه جنگ تا پایان سال 2025 میلادی به حدود 66 میلیارد دلار افزایش خواهد یافت که بیش از 12 درصد تولید ناخالص داخلی اسرائیل است. این تخمین براساس وارد شدن اسرائیل به جنگ با حزب‌الله بوده است، نه یک جنگ کامل منطقه‌ای.

کسری بودجه 12 ماهه اسرائیل در ماه آگوست به 8/3 درصد تولید ناخالص داخلی رسید. شکاف مالیِ تمام سال بدون احتساب همه‌گیری کووید -19، بزرگ‌ترین شکاف مالی اسرائیل در قرن 21 خواهد بود.

در این ماه، وزارت دارایی اسرائیل پیش‌بینی رشد اقتصادی 2024 خود را از 1/9 درصد به 1/1 درصد کاهش داد. همچنین برآورد برای سال آینده از 4/6 درصد به 4/4 درصد رسید.

روتنبرگ اعلام کرده: «باید گام‌های قاطع و سریع برای تصویب بودجه دولتی برای سال 2025 برداشته شود. بودجه دولتی باید موتورهای رشد، سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها، در نظر گرفتن نیازهای اجتماعی و پاسخ به الزامات امنیتی اسرائیل را مد نظر داشته باشد.»

--> اخبار مرتبط

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.